Hej, jag skall koppla om el tillfälligt under byggtid (dock kanske en längre byggtid). Mellan mätarskåp och hus. Behöver då köpa in material för detta. Så vad jag behöver är kabel, kabelskydd och 2 vattentäta boxar(?).
Kanelskyddet blir ju vanligt gulrör. Kabeln som går in i mätarskåp är 6kvadrat (enligt elektrikern). Så vad är det för typ av kabel man köper och vad är bästa dosor/boxar att placera skarvningarma i, så den klarar väder och vind, säker för barn, men kanske även att bli nedgrävd?
Tar gärna länkar från Ahlsells om möjligt på förslagen
Kanelskyddet blir ju vanligt gulrör. Kabeln som går in i mätarskåp är 6kvadrat (enligt elektrikern). Så vad är det för typ av kabel man köper och vad är bästa dosor/boxar att placera skarvningarma i, så den klarar väder och vind, säker för barn, men kanske även att bli nedgrävd?
Tar gärna länkar från Ahlsells om möjligt på förslagen
Du sätter ett 32A eller 16A uttag vid mätarskåpet och därifrån motorkabel för motsvarande storlek har tagit 32A som ex.N Nygge72 skrev:
Detta är behörighetskrövande åtgärd..
Undercentraler finns i lite olika utföranden och priser..N Nygge72 skrev:
Sedan kan man gå vidare med 32A eller 16A till nästa UC..
Har bara tagit med 32A saker men anser ni att 16A räcker så finns det..
Dessa får du ansluta själv..
Nej, nu missförstår ni mig. Jag skall bara skarva på "mer" kabel på befintlig, så jag kan dra denna annorlunda mot nu. Jag vet jag var inne på central osv tidigare, men sen hade jag ut en elktriker som inte tycker jag skall krångla till det, utan vi skarvar helt enkelt befintlig kabel på 2 punkter och däremellan förlänger kabeln så den blir flyttbar under tiden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kakel bänk för handfat - hur och i vilket material?
Badrum -
Vilket material under L-stöd
Grund & Markarbeten -
Isolera uterumstak - vilket material?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket material är detta? Källarvägg 50-tal
Byggmaterial & Byggteknik -
Sänka innertaket med stålreglar, vilket material behövs?
Byggmaterial & Byggteknik