Hej!

Jag ska fylla upp framför huset för att få en jämn yta för bland annat pool. För att komma upp i en rimlig nivå mot hus behöver jag komma upp 160 cm. Jag har kommit fram till att L-stöd passar projektet bäst, tanken är sedan att klä in dem i granit.

Det handlar om cirka 14 meter l-stöd där schaktdjupet till undersida L-stöd varierar från 25 - 55 cm. Underlag är berg. Min fundering är vad jag ska använda för material för att fylla under stöden. Hade tänkt köra på 8-16 hela vägen då jag tänker att berget har bärighet så det räcker och det är bra med dränerande men börjar bli lite osäker särskilt där djupet är runt 55 cm. Ska jag börja med något grövre material? Behövs något med 0-fraktion eller är det onödigt? Vill ju göra allt jag kan för att förhindra att stöden börjar tippa i framtiden.

Tack på förhand!

Rimligt är att begränsa makadam-lagret till ca 150mm och under fylla med bergkross typ 0-90. Makadam går inte riktigt att packa så därför är det bra att inte ha för tjockt lager.

• Gilla
jonasfin
  • Laddar…
Tack för input!

Då kör jag ett lager med mer bärighet också. Eftersom det inte rör sig om någon jättehöjd vad tror du om att köra på 0-32 eller 0-64 istället? Kommer handskotta det så blir lite knepigt med 0-90.

J jonasfin skrev:
Tack för input!

Då kör jag ett lager med mer bärighet också. Eftersom det inte rör sig om någon jättehöjd vad tror du om att köra på 0-32 eller 0-64 istället? Kommer handskotta det så blir lite knepigt med 0-90.
0-32 funkar bra! Större sten = stabilare men minsta lagertjockleken ska vara stenstorlek x2,5. Så för 0-90 bör lagret vara minst 225mm tjockt.

• Gilla
jonasfin
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
0-32 funkar bra! Större sten = stabilare men minsta lagertjockleken ska vara stenstorlek x2,5. Så för 0-90 bör lagret vara minst 225mm tjockt.
Härligt, då kör jag på 0-32!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.