Vilket material är det troligen i mina fönsterbrädor ?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
T Tjalle123 skrev:
Vilket material är det troligen i mina fönsterbrädor ?
Ser ut att vara vanlig kalksten så inget att oroas för.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
aha ok ja det hade vart nice ,huset är byggt 1945 ,hur ser man skillnad på dom olika materialen ?

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
-45 var nog annars Kolmårdsmarmor vanligt till fönsterbräden (för de som hade råd med sten), den känns igen på sin grönaktiga färg.

Ok så det ser inte ut som asbestcement är väl det jag är orolig för för en har spruckit. 🥴

Men, frågan var om det är sten eller cement i skivan. Det ser du enklast undertill. Skivorna gjöts i en form som liknade kexchoklad med firmanamnet. Till exempel "Lomma eternit". De var inte utan anledning, inte så lite stolta över sina produkter.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Tjalle123 skrev:
aha ok ja det hade vart nice ,huset är byggt 1945 ,hur ser man skillnad på dom olika materialen ?
B Bitterhetsakademin skrev:
Så det kan inte vara gjuten asbestcement 😬

Düsseldorff
T Tjalle123 skrev:
Så det kan inte vara gjuten asbestcement 😬
Kan och kan...

Ser inte ut så på undersidan. Men du behöver inte vara orolig oavsett. Det spelar absolut ingen roll om dina bänkskivor innehåller asbest.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Om din fönsterbräda har synliga fossiler kan du vara säker på att det är sten.

Om din fönsterbräda är märkt Lomma Eternit kan du vara säker på att det är asbestcement

Det spelar ju ingen roll vilket så länge du inte borrar i den.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Inget är ju omöjligt. Men det brukar vara kalksten när det ser ut så. Och gjuten eternit brukar inte se ut så.

Och OM det vore asbest så är det fortfarande ingen anledning att vara orolig, så länge du inte tänker såga i den. Och OM du sågar eller borrar i den så bör du ha samma skyddsutrustning oavsett om det är asbest. Stendamm är inte heller hälsosamt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du är orolig för? Även om det skulle vara eternit (vilket jag har svårt att tro att det är) så är det framförallt långvarig exponering (inandning) av damm som är farligt, dvs om du jobbar med att såga/riva eternit dagligen.

En fönsterbräda sprider inget asbest-damm så länge du inte sågar eller borrar i den.

Du har ingenting att oroa dig för! (Och som sagt, jag tycker inte det ser ut som en gjuten eternit-skiva)

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kan och kan...

Ser inte ut så på undersidan. Men du behöver inte vara orolig oavsett. Det spelar absolut ingen roll om dina bänkskivor innehåller asbest.
En har spruckit därför jag är orolig

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Vad är det du är orolig för? Även om det skulle vara eternit (vilket jag har svårt att tro att det är) så är det framförallt långvarig exponering (inandning) av damm som är farligt, dvs om du jobbar med att såga/riva eternit dagligen.

En fönsterbräda sprider inget asbest-damm så länge du inte sågar eller borrar i den.

Du har ingenting att oroa dig för! (Och som sagt, jag tycker inte det ser ut som en gjuten eternit-skiva)
En har spruckit

Pasjostrom Pasjostrom skrev:

En har spruckit

Det blir normalt sett äåndå inget damm.

• Gilla
Tjalle123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.