PetterGe PetterGe skrev:
Asbest är mycket ovanligt i fönsterbrädor och dem som har asbest i sig är oftast inbyggda i vägg och fönster. Det där är en slags marmor du har i dina fönsterbrädor, asbest är ett fibröst material. Asbest i byggmaterial är ofta grått och ser ut som fin glasfiber (eternitkanaler, eternitplattor samt eternittakpannor. Asbest i mattor ser man genom att mattan antingen är väldigt porös när den är gammal eller så har den en slags filt på undersidan. I lim är det oftast svartlim. Eller kit i tex rörisolering eller ventilationskanaler. Ett (okonventionella tips är att asbest brinner inte. (Så att elda på tex golvmattor är ett väldigt lätt sätt att ta reda på om det är asbest) Googla eternitkanaler och kolla bilder där så ser du ganska tydligt hur asbest ser ut i byggnadskomponenter.
Våra är inbyggda i fönstret

N Norgus skrev:
En av arbetarna på betongfabriken kan ju ha varit ute på lunchen och fiskat och fått upp en bläckfisk från krita-åldern och upphetsad velat visa sina arbetskamrater. När alla blev upphetsade över att ha återfunnit en art som troddes varit utdöd i 200 miljoner år råkade man tappa ner den i gjutformen och den blev införlivad i din fönsterbräda.

Men troligare är det en kalksten.
Men tänk om trilobiterna dog av asbestförgiftning och sedan kapslades in i kalkstenen.

• Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
T Tjalle123 skrev:
Det kanske är farligt? Du kommer att dö

• Haha
Intet
  • Laddar…
T Tjalle123 skrev:
Hittad denna ganska stora fossilen i kökets fönsterbräda men om det alltså finns fossil i fönsterbrädan är det inte asbestbetong ?
Kanske, om det är väldigt gammal asbestcement?

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F Filbert skrev:
Kanske, om det är väldigt gammal asbestcement?
Från mitten av fyrtiotalet.

PetterGe PetterGe skrev:
Asbest är mycket ovanligt i fönsterbrädor och dem som har asbest i sig är oftast inbyggda i vägg och fönster.
Jag skulle vilja påstå att detta inte är helt korrekt. Fönsterbrädor av eternit är tämligen vanliga i hus byggda före 1982, då försäljning av asbestmaterial förbjöds i Sverige. Den stora eternitfabriken i Lomma la ner 1977, och efter det fanns inte speciellt mycket asbest att tillgå även om det var tillåtet några år till.
Att en fönsterbräda är inbyggd tillhör en speciell byggnadsstil och säger inget om fönsterbrädans innehåll av asbest.

• Gilla
Patte_p och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle vilja påstå att detta inte är helt korrekt. Fönsterbrädor av eternit är tämligen vanliga i hus byggda före 1982, då försäljning av asbestmaterial förbjöds i Sverige. Den stora eternitfabriken i Lomma la ner 1977, och efter det fanns inte speciellt mycket asbest att tillgå även om det var tillåtet några år till.
Att en fönsterbräda är inbyggd tillhör en speciell byggnadsstil och säger inget om fönsterbrädans innehåll av asbest.
Och så sent som för tjugo år sedan kunde man köpa prima fönsterbrädor i eternit från fabriken i Lomma. Arbetsmarknadsavdelning i Eskilstuna drev en loppis där funktionsvarierade fick arbetsträning och där hade de fått tag på ett parti med äldre eternitvaror, "new old stock".
Som om inte det var nog fanns även brandsäkra svetshandskar med texten 100 procent asbest.😟

• Wow
  • Gilla
PetterGe och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Och så sent som för tjugo år sedan kunde man köpa prima fönsterbrädor i eternit från fabriken i Lomma. Arbetsmarknadsavdelning i Eskilstuna drev en loppis där funktionsvarierade fick arbetsträning och där hade de fått tag på ett parti med äldre eternitvaror, "new old stock".
Det lät ju...intressant!
Som om inte det var nog fanns även brandsäkra svetshandskar med texten 100 procent asbest.😟
Tror det är något sådant TS vill ha, fast tvärtom. TS önskar att fönsterbrädorna vore märkta med "0% asbest".
(Det var säkert bra, ändamålsenliga handskar, dock. Så länge de var hela.)

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Det lät ju...intressant!

Tror det är något sådant TS vill ha, fast tvärtom. TS önskar att fönsterbrädorna vore märkta med "0% asbest".
(Det var säkert bra, ändamålsenliga handskar, dock. Så länge de var hela.)
Handskarna var tillverkade strax innan förbudet och låg i förslutna plastförpackningar med varningstext att förpackningen fick öppnas först om handskarna skulle användas för att stänga en brinnande gastub.
Vad gäller fönsterbrädan som diskuteras i tråden kan frågeställaren vara hundra procent säker på att hans fönsterbräda är fri från varje form av asbest.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad gäller fönsterbrädan som diskuteras i tråden kan frågeställaren vara hundra procent säker på att hans fönsterbräda är fri från varje form av asbest.
Men den är inte fossilfri. Så den måste likväl bytas ut före 2035.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
BaltzarH och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men den är inte fossilfri. Så den måste likväl bytas ut före 2035.
OT: Nä, det är inte nödvändigt att sluta använda, sluta tillverka eller byta ut produkter med fossilt ursprung före 2035.
Fönsterbrädor är bara en av många saker varken vi forumister eller staten ska lägga sej i.

Även om kalksten med fossiler i skulle ta slut eller att det inte längre skulle vara möjligt att tillverka fönsterbrädor i sten på ett ekonomiskt rimligt vis finns inget behov av att sluta använda de som redan är i bruk.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är nog ingen marmor utan vanlig kalksten ( det syns ju fossil)
Du har så rätt. Jag kollade inte alla bilder😅🤷

T Tjalle123 skrev:
Ja, jag såg det när jag tittade närmare på bilderna😅 men de som så många andra skriver så behöver du inte bara orolig. Det är kalksten du har där.

Okej. Så att jag har som yrke att provta, samt sanera asbest räcker inte för att jag ska få säga att det är ovanligt? Vi kan säga så här. Du har rätt till viss del. Det VAR vanligt i större lägenhetshus i början/mitten av 90-talet. Därefter gjordes en jättesatsning där alla kommunala bostadsbolag var tvugna att göra en miljöinventering (för att slippa vite) och påbörja arbetet med att just byta dessa fönsterbänkar. Så, ja,precis som du säger så var det vanligt innan det mesta sanerades bort eller husen revs för att göra plats för nya. (Självklart sanerades asbesten bort innan rivning) Men idag, vilket är relevant för ts så är asbest i fönsterbänkar väldigt ovanligt och finns det några kvar så är det med största sannolikhet i privatbostäder eller mindre privata hyresfastigheter där underhållet är väldigt eftersatt. Så, vad säger du, ska vi vara överens om att vi båda har lite rätt och lite fel?😅

PetterGe PetterGe skrev:
Du har så rätt. Jag kollade inte alla bilder😅🤷
Kollade du nån bild? (Jag har inte sett nått i den här tråden som liknar marmor)

• Haha
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.