H hempularen skrev:
Inget är ju omöjligt. Men det brukar vara kalksten när det ser ut så. Och gjuten eternit brukar inte se ut så.

Och OM det vore asbest så är det fortfarande ingen anledning att vara orolig, så länge du inte tänker såga i den. Och OM du sågar eller borrar i den så bör du ha samma skyddsutrustning oavsett om det är asbest. Stendamm är inte heller hälsosamt.
En har spruckit därför jag är lite orolig

F fribygg skrev:
Om din fönsterbräda har synliga fossiler kan du vara säker på att det är sten.

Om din fönsterbräda är märkt Lomma Eternit kan du vara säker på att det är asbestcement

Det spelar ju ingen roll vilket så länge du inte borrar i den.
Aha ok så det finns inte fossil i asbestbetong tänker om dom gjort något så dom ska se ut som äkta

T Tjalle123 skrev:
En har spruckit därför jag är lite orolig
Våttorka ( enklast med en fuktig disktrasa), släng trasan i restavfallet. Klart!
Att ha en sprucken fönsterbräda är inte farligt oavsett om den är gjord i cement, sten eller trä

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
T Tjalle123 skrev:
Aha ok så det finns inte fossil i asbestbetong tänker om dom gjort något så dom ska se ut som äkta
Nä det finns inte synlig fossil i asbestbetong/ cement

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä det finns inte synlig fossil i asbestbetong/ cement

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hittad denna ganska stora fossilen i kökets fönsterbräda men om det alltså finns fossil i fönsterbrädan är det inte asbestbetong ?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
surris
Kalksten 100%

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
T Tjalle123 skrev:
Hittad denna ganska stora fossilen i kökets fönsterbräda men om det alltså finns fossil i fönsterbrädan är det inte asbestbetong ?
Nu har du fattat det

surris surris skrev:
Kalksten 100%
Jaha ja det hade vart skönt har funderat på att ta prov och skicka iväg men kanske inte behöver det då

Düsseldorff
T Tjalle123 skrev:
En har spruckit därför jag är orolig
Det spelar ingen roll. Bänkskivan är inte som en ballong full med asbest. Det är om du sågar eller borrar i den som det frigörs damm. Det är dammet som är problemet.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag har likadana fönsterbrädor i ett hus byggt 1947 och de är av kalksten, även här har ett par spruckit. Du kan vara trygg att de inte innehåller asbest utan är av sten.
Även om de vore av eternit så skulle hälsorisken vara försumbar om du inte står och torrslipar dem, i många fall är nog oron en större hälsofara. Man bör också ha i minnet att asbest inte är ett material utan en hel grupp olika fibrer av diverse silikatmineral som sinsemellan har mycket olika farlighet. I eternit användes i regel vit asbest för att göra produkten stark och tålig. Den anses som den mindre farliga sorten och enligt vissa studier kan den blå varianten som förbjöds tidigare ha varit upp till femhundra gånger mer cancerframkallande. De som blev sjuka av asbest hade i många fall utsatts för höga halter under årtionden i kombination med rökning.
Givetvis ska man undvika onödig exponering och allt mineraldamm är skadligt att inandas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
surris
T Tjalle123 skrev:
Jaha ja det hade vart skönt har funderat på att ta prov och skicka iväg men kanske inte behöver det då
Finns inget kanske, du behöver inte det. Kalksten 100%.

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Okej, nu vet TS att bänkskivan med stor sannolikhet inte innehåller asbest och att det inte skulle vara ett problem även om den gör det. Case closed.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Düsseldorff
Intet Intet skrev:
Jag fick bara en plötslig gammaldags sexistisk association!
Få inte gammeldags sexistisk assocation. Eller, om du får den, låt den undslippa oss andra på byggahus.

• Haha
  • Gilla
Vrana och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja du. Asbesträdslan är lika logisk som den för bananer.
Men, frågan var om det är sten eller cement i skivan. Det ser du enklast undertill. Skivorna gjöts i en form som liknade kexchoklad med firmanamnet. Till exempel "Lomma eternit". De var inte utan anledning, inte så lite stolta över sina produkter.
Ja mina e ju väldigt ojämna under så ser inte ut att vara gjutna

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.