3 188 läst ·
61 svar
3k läst
61 svar
Vilket material är det i mina fönsterbrädor orolig för asbest
En har spruckit därför jag är lite oroligH hempularen skrev:Inget är ju omöjligt. Men det brukar vara kalksten när det ser ut så. Och gjuten eternit brukar inte se ut så.
Och OM det vore asbest så är det fortfarande ingen anledning att vara orolig, så länge du inte tänker såga i den. Och OM du sågar eller borrar i den så bör du ha samma skyddsutrustning oavsett om det är asbest. Stendamm är inte heller hälsosamt.
Aha ok så det finns inte fossil i asbestbetong tänker om dom gjort något så dom ska se ut som äktaF fribygg skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Jag har likadana fönsterbrädor i ett hus byggt 1947 och de är av kalksten, även här har ett par spruckit. Du kan vara trygg att de inte innehåller asbest utan är av sten.
Även om de vore av eternit så skulle hälsorisken vara försumbar om du inte står och torrslipar dem, i många fall är nog oron en större hälsofara. Man bör också ha i minnet att asbest inte är ett material utan en hel grupp olika fibrer av diverse silikatmineral som sinsemellan har mycket olika farlighet. I eternit användes i regel vit asbest för att göra produkten stark och tålig. Den anses som den mindre farliga sorten och enligt vissa studier kan den blå varianten som förbjöds tidigare ha varit upp till femhundra gånger mer cancerframkallande. De som blev sjuka av asbest hade i många fall utsatts för höga halter under årtionden i kombination med rökning.
Givetvis ska man undvika onödig exponering och allt mineraldamm är skadligt att inandas.
Även om de vore av eternit så skulle hälsorisken vara försumbar om du inte står och torrslipar dem, i många fall är nog oron en större hälsofara. Man bör också ha i minnet att asbest inte är ett material utan en hel grupp olika fibrer av diverse silikatmineral som sinsemellan har mycket olika farlighet. I eternit användes i regel vit asbest för att göra produkten stark och tålig. Den anses som den mindre farliga sorten och enligt vissa studier kan den blå varianten som förbjöds tidigare ha varit upp till femhundra gånger mer cancerframkallande. De som blev sjuka av asbest hade i många fall utsatts för höga halter under årtionden i kombination med rökning.
Givetvis ska man undvika onödig exponering och allt mineraldamm är skadligt att inandas.
Ja mina e ju väldigt ojämna under så ser inte ut att vara gjutnaIntet skrev:
Ja du. Asbesträdslan är lika logisk som den för bananer.
Men, frågan var om det är sten eller cement i skivan. Det ser du enklast undertill. Skivorna gjöts i en form som liknade kexchoklad med firmanamnet. Till exempel "Lomma eternit". De var inte utan anledning, inte så lite stolta över sina produkter.