T Tjalle123 skrev:
Jaha ja det hade vart skönt har funderat på att ta prov och skicka iväg men kanske inte behöver det då
OT: Vill du oroa dej mer kan du ju fundera på om mellanväggarna är murade i blåbetong och om ventilationstrummorna är tillverkade i eternit...
Betongen i husgrunden kan dessutom vara av krigskvalite och vara aldeles full av sten och dessutom är nog cementen tillverkad av kalksten vilket numera kanske anses öka koldioxidutsläppen

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nu är ju inte kalksten mig veterligen radioaktivt så ofta men granitskivor kan få geigermätaren att knattra på riktigt ordentligt.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
T Tjalle123 skrev:
Hittad denna ganska stora fossilen i kökets fönsterbräda men om det alltså finns fossil i fönsterbrädan är det inte asbestbetong ?
En av arbetarna på betongfabriken kan ju ha varit ute på lunchen och fiskat och fått upp en bläckfisk från krita-åldern och upphetsad velat visa sina arbetskamrater. När alla blev upphetsade över att ha återfunnit en art som troddes varit utdöd i 200 miljoner år råkade man tappa ner den i gjutformen och den blev införlivad i din fönsterbräda.

Men troligare är det en kalksten.

• Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
N Norgus skrev:
En av arbetarna på betongfabriken kan ju ha varit ute på lunchen och fiskat och fått upp en bläckfisk från krita-åldern och upphetsad velat visa sina arbetskamrater. När alla blev upphetsade över att ha återfunnit en art som troddes varit utdöd i 200 miljoner år råkade man tappa ner den i gjutformen och den blev införlivad i din fönsterbräda.

Men troligare är det en kalksten.
Å fyfan ja så le de ju vara 😅

• Haha
Norgus och 2 till
  • Laddar…
N Norgus skrev:
En av arbetarna på betongfabriken kan ju ha varit ute på lunchen och fiskat och fått upp en bläckfisk från krita-åldern och upphetsad velat visa sina arbetskamrater.
Tja, eller så hade de bara paus på fabriken och käkade på arbetstid.

TS fönsterbrädor är då inte av asbesthaltigt mtrl..

T TypRätt skrev:
Nu är ju inte kalksten mig veterligen radioaktivt så ofta men granitskivor kan få geigermätaren att knattra på riktigt ordentligt.
Nämen vad säger du!? Bör jag alltså byta ut de vackra fönsterbrädorna av polerad granit - mot eternit!?

• Haha
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nämen vad säger du!? Bör jag alltså byta ut de vackra fönsterbrädorna av polerad granit - mot eternit!?
Om du önskar ett 'evigt' mtrl är det en ide..

Bör jag alltså byta ut de vackra fönsterbrädorna av polerad granit - mot eternit!?
Är du oroligt lagd kan jag ta hand om dina gamla granit skivor...

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du oroligt lagd kan jag ta hand om dina gamla granit skivor...
Du får ta Hafa-konsollerna också, de är säkert kontaminerade.

Tappa dem inte bara, då riskerar du ett kraftigt ökat sönderfall. 😆

• Wow
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
100% asbest. Alla, precis alla kommer dö!

S snackarn skrev:
100% asbest. Alla, precis alla kommer dö!
Din humor verkar ganska död 😅

T Tjalle123 skrev:
aha ok ja det hade vart nice ,huset är byggt 1945 ,hur ser man skillnad på dom olika materialen ?
Asbest är mycket ovanligt i fönsterbrädor och dem som har asbest i sig är oftast inbyggda i vägg och fönster. Det där är en slags marmor du har i dina fönsterbrädor, asbest är ett fibröst material. Asbest i byggmaterial är ofta grått och ser ut som fin glasfiber (eternitkanaler, eternitplattor samt eternittakpannor. Asbest i mattor ser man genom att mattan antingen är väldigt porös när den är gammal eller så har den en slags filt på undersidan. I lim är det oftast svartlim. Eller kit i tex rörisolering eller ventilationskanaler. Ett (okonventionella tips är att asbest brinner inte. (Så att elda på tex golvmattor är ett väldigt lätt sätt att ta reda på om det är asbest) Googla eternitkanaler och kolla bilder där så ser du ganska tydligt hur asbest ser ut i byggnadskomponenter.

S snackarn skrev:
Alla, precis alla kommer dö!
Javisst, men förhoppningsvis har jag trettio skapliga år kvar innan dess och risken att jag skulle dö av asbest är försumbart liten

PetterGe PetterGe skrev:
Det där är en slags marmor du har i dina fönsterbrädor,
Det är nog ingen marmor utan vanlig kalksten ( det syns ju fossil)

• Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.