C cpalm skrev:
Ja, men det är väl inget transaktionskonto där man t.ex. kan göra girobetalningar i internetbanken?
Nej, men inga transaktionkonton ger väl ränta?

Det är där du har den där bufferten man ändå behöver, överskottet man förhoppningsvis har när månaden är slut men som när dom helst behövs med en dags varsel när det skiter sig men med noll risk att beloppet minskar.

Alla bäckar små..

D Dilato skrev:
Jag tänkte skriva att det visst finns, men kom på att jag fick det här meddelandet nyligen:

Hej,

Mot bakgrund av det allmänna ränteläget justerar Skandia fr o m 2025-01-09 räntan enligt nedanstående:

Tidigare ränta: 0- 100 000 kr 0,25%

Ny ränta: 0- 100 000 kr 0,00%

Men sparkontot ger fortfarande 1,35 % och eftersom det är fria uttag kan man nästan använda det som transaktionskonto med lite planering...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Nä, det var ju precis det jag påstod. Sen hittade jag ICA-banken. Men andra här menar annorlunda.

useless useless skrev:
Jag tänkte skriva att det visst finns, men kom på att jag fick det här meddelandet nyligen:

Hej,

Mot bakgrund av det allmänna ränteläget justerar Skandia fr o m 2025-01-09 räntan enligt nedanstående:

Tidigare ränta: 0- 100 000 kr 0,25%

Ny ränta: 0- 100 000 kr 0,00%

Men sparkontot ger fortfarande 1,35 % och eftersom det är fria uttag kan man nästan använda det som transaktionskonto med lite planering...
Jag har också Skandia som "lönekonto" ( fast i mitt fall är det pension)😉

Men, eftersom det i princip är samma planering inblandad ( överföringen tar bara + 1 dag xtra) så är skillnaden 3,3 - 1,35% =1.95% i extra ränta med multitude...
1.95 i skillnad är mer än hela totalräntan på Skandiakontot🤓

terjevigen terjevigen skrev:
Kan man sätta in pengar i förväg där? Hittar bara om krediten. Men ska kolla lite noggrannare
Just på det kortet har jag faktiskt inte provat, men är ju samma utgivare. Ikano banken har rätt bra telefonsupport, så du kan ringa och fråga dem

D Dilato skrev:
Multitude bank ger i dagsläget 3,3%,fria uttag och bankgaranti.
När jag öppnade kontot där i mitten på 2024 var räntan 4,3% så visst var det lite lönsamt då🤓.
Jag skickar dit allt överskott som kan behövas omedelbart.

Lunar lämnade jag när räntan i princip försvann såvida du inte betalar månadsavgift ( men inte ens då är den särskilt hög).

Kreditkort bytte jag till Remember flex när Nordea sålde sitt kort everyday med kickback dit och kickbacken försvann.

Jag ville egentligen byta till Preem kort men eftersom min fru inte jobbar så sket det sig med att få varsitt kort mot samma konto eftersom man måste då vara 2 sökanden.

Remember var inga problem att koppla ett extra kort till frugan mot min kredit, och man ger bra rabatt på Preem med kortet och jag tankar ändå där.

Remember är noll avgift, inga problem att lägga till extra kort så då blev det så.
Ja everyday kolladee jag på och det såg bra ut. Tills jag insåg att det inte fanns längre ...

Remember verkar helt ok, men kickback/rabatter via "utvalda företag", dvs rätt ointressant egentligen.

Kanske får inse att det inte finns någon ersättare för shellkortet
Får nog välja mellan att betala årsavgift eller skippa kickbacken.
Är ju inga gigantiska summor, men bär emot att byta emot något sämre än det jag har ...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Jag har Ziklo och Morrowcard (som inte går att få längre) 0,5% på båda, Ziklo måste man tanka eller tvätta för och jag kör bil så det är ju lugnt, Morrow får jag direkt avdrag på fakturan. Har tidigare haft OKQ8 och Preem och då var man tvungen att gå till deras butik för att få ut pengarna.

RoTe RoTe skrev:
Har tidigare haft OKQ8 och Preem och då var man tvungen att gå till deras butik för att få ut pengarna.
Med Preem knappar man numera in koden från bonuschecken på "mina sidor" så sätts pengarna in på kontot, är bonusen >500kr sätts summan in automatiskt. Tror bonuscheckarna fungerar på samma sätt för övriga Ikano-kort.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.