2 002 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
vilket kreditkort ska man ha?
Sida 1 av 3
Jag och min sambo har i åratal använt Shell mastercard som gemensamt mat-kort. vi har fört över pengar varje månad och således till 90% använt det som debit kort, men ibland nyttjat krediten.
nu skall shellkortet utgå och jag letar efter en ersättare.
krav/önskemål:
0kr i årsavgift
ingen aviseringsavgift
möjlighet till att nyttja som både debit och kredit.
man måste kunna ha dubbla kort.
cashback på alla inköp.
verkar inte vara superlätt att hitta detta. någon som har något tips?
krav/önskemål:
0kr i årsavgift
ingen aviseringsavgift
cashback på alla inköp.
Vi använder OKQ8 Visa på samma sätt som ni använt Shell. Det uppfyller dina krav, men cashback är rätt kass och går bara att använda på OKQ8.
Så vi är med på jakt efter nytt. Hoppas på fler bra tips.
Så vi är med på jakt efter nytt. Hoppas på fler bra tips.
tjo!
verkar uppfylla alla önskningar, lite synd med bara 0,3% cashback dock.
hoppas på 0,5 som finns på flera ställen. riktigt stönigt att få en check hemskickad också för att kunna plocka ut bonusen på en mack...
som extra info så uppfyller även preem-kortet alla kriterier, men det har jag redan ett av för personligt bruk, och man kunde tyvärr inte ha 2 olika preemkort. men preemkortet kanske kan vara något för dig?
verkar uppfylla alla önskningar, lite synd med bara 0,3% cashback dock.
hoppas på 0,5 som finns på flera ställen. riktigt stönigt att få en check hemskickad också för att kunna plocka ut bonusen på en mack...
som extra info så uppfyller även preem-kortet alla kriterier, men det har jag redan ett av för personligt bruk, och man kunde tyvärr inte ha 2 olika preemkort. men preemkortet kanske kan vara något för dig?
Finns det sådant? Jag funderar på varför någon skulle ge ut ett kort utan att tjäna något på det. 0kr årsavgift & aviseringsavgift brukar kompenseras med andra kostnader som högränta. Men om man inte utnyttjar krediten finns det väl inga pengar att tjäna på att ge ut ett sådant kort. Om det inte finns några dolda avgifter.B busgraab skrev:
Fast naturligtvis kan det vara bra för kunden.
Nej det är nog svårt. Se ovan.B busgraab skrev:
Det finns vissa poänger med att betala årsavgift till t.ex. Eurocard eller American express. De har ingen kreditgäns, för det är inga kreditkort utan räkningen skal betalas månaden efter (ca 1mån kredit) och ingen beloppsgräns. De är inte kopplade till någon annan av de tjänster man har, som bank, butik, bensinbolag, flygbolag osv. De fungerar i hela världen.
Jag ser en väldigt stor poäng med att man inte blandar ihop sina betalkort med sina
- banker, lönekonton
- banker, sparande
- leverantörer/inköpsställen/tjänsteleverantörer
Shell-kortet verkar ha funkat bra. Har ni kollat på Revolut?
Ja det finns. fast syftet är ju såklart inte att det ska användas som jag använder det. jag är ju en värdelös kund för dem. dom lever ju såklart på att folk inte har råd att betala när fakturan kommer och att man väljer avbetalning. jag är ju bara en belastning för dem.
men bara pga av att jag använder det så så finns det ju inget som hindrar mig att göra så
.
jag ska kika på revolut, men när jag slängde ett öga på det fort för nån vecka sedan verkade det ha fått dålig kritik pga att fakturorna förföll udda datum så man missade att betala dem i tid.
i övrigt håller jag med dig, har inga kort kopplade till banken (swedbank). använder bara swedbank för att få lön och betala räkningar. sparande och övrigt sköts på andra, bättre ställen.
men bara pga av att jag använder det så så finns det ju inget som hindrar mig att göra så
jag ska kika på revolut, men när jag slängde ett öga på det fort för nån vecka sedan verkade det ha fått dålig kritik pga att fakturorna förföll udda datum så man missade att betala dem i tid.
i övrigt håller jag med dig, har inga kort kopplade till banken (swedbank). använder bara swedbank för att få lön och betala räkningar. sparande och övrigt sköts på andra, bättre ställen.
O, Kreditkortsbolagen kan inte få personer att handla på kredit (dvs inte betala fakturan direkt) om de inte redan har deras kreditkort. Därför har de massa lockerbjudanden för att du ska bli kund, som gratis årsavgift, cash back m.m.. Om man som TS inte använder krediten så blir det en olönsam kund, men de accepterar bolagen för att locka in lönsamma kunder samma väg.
Eurocard och Amex fungerar på samma sätt som ovan, men med starkare varumärken behöver de kanske inte locka med lika mycket. Jag har haft både Amex och Eurocard och till mig har de bjudit på årsavgiften.
Ps. Mitt Amex blev nekat i USA, så det är inte säkrare än Preem/OKQ8-kort som använder Visa eller Mastercard.
Eurocard och Amex fungerar på samma sätt som ovan, men med starkare varumärken behöver de kanske inte locka med lika mycket. Jag har haft både Amex och Eurocard och till mig har de bjudit på årsavgiften.
Ps. Mitt Amex blev nekat i USA, så det är inte säkrare än Preem/OKQ8-kort som använder Visa eller Mastercard.
Är det inte bättre att behålla pengarna på ett eget bankkonto och betala månadsfakturan när den kommer? Då får du förhoppningsvis nån procents ränta på pengarna istället för att låna ut dom gratis till kortutgivaren.B busgraab skrev:
ur en ekonomisk synvinkel så är det helt korrekt. men då jag och min sambo har separerade ekonomier (en helt annan diksussion som vi kan lämna därhän), så är det praktiskt med att hon och jag för över en konstant summa varje månad med stående överföring, så behöver inte fakturan hanteras överhuvutaget (den är alltid på 0kr).useless skrev:
annars skulle fakturas delas på och olika summor ska överföras varje månad (vardagskrångel, ilandsproblem)
Nä, det blir bara småpengar så jag använder enklast att hantera och i mobilen, enbart kort där vi har internetbanken
Finns en annan tråd med samma fråga och som diskuterar det i många inlägg😉
https://www.byggahus.se/forum/threads/saelj-ett-kreditkort-till-mig.537763/
Finns en annan tråd med samma fråga och som diskuterar det i många inlägg😉
https://www.byggahus.se/forum/threads/saelj-ett-kreditkort-till-mig.537763/
Bank Norwegian har kreditkort med 0,5% cashback om man väljer det isf cachpoints. Men bara upp till 100k / år så slår i taket rätt snabbt (använder det i jobbet). Gratis men om övriga krav finns har jag ej koll på.
CashBack -> Pengar.
CachPoints -> Flygpoäng på Norwegian.
Men max 100k gäller båda tillsammans så det hjälper inte byta när man slår i taket.
CashBack -> Pengar.
CachPoints -> Flygpoäng på Norwegian.
Men max 100k gäller båda tillsammans så det hjälper inte byta när man slår i taket.
Fick tips om detta för inte så länge sedan:
https://www.lunar.se/privat/gemensamt-konto
Har inte testat själv (ännu) men ser ut som ett bra upplägg. Kanske kan passa dig
https://www.lunar.se/privat/gemensamt-konto
Har inte testat själv (ännu) men ser ut som ett bra upplägg. Kanske kan passa dig
Hej!B busgraab skrev:Jag och min sambo har i åratal använt Shell mastercard som gemensamt mat-kort. vi har fört över pengar varje månad och således till 90% använt det som debit kort, men ibland nyttjat krediten.
krav/önskemål:
0kr i årsavgift
ingen aviseringsavgift
cashback på alla inköp.
Preem Mastercard är nog den närmsta ersättaren.
Hade shell innan men har en preemmack i närheten, 0.5% cashback på allt, noll avgift etc.