T TreeView skrev:
Jag gillar Amex Centurion, fastän det är ett helvete att få in det i vissa automater.
Många tycker nog att årsavgiften även är lite besvärande. ;)
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Många tycker nog att årsavgiften även är lite besvärande. ;)
I jämförelse med känslan av att gå runt med kort det står Gekås på så är det en västanvind...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
richardtenggren
Tycker ett amex gold i metall ser trevligt ut, men onödigt för mig :)
 
T TreeView skrev:
I jämförelse med känslan av att gå runt med kort det står Gekås på så är det en västanvind...
Gekås kort byts ut mot ett nytt med nya villkor i Februari...
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Gekås kort byts ut mot ett nytt med nya villkor i Februari...
Oj, då ska jag säga upp mitt Centurion på studs!
 
T TreeView skrev:
Oj, då ska jag säga upp mitt Centurion på studs!
Förstår dig! :crysmile: Tänk på att de har en mindre "inträdesavgift" om du ångrar dig och vill återvända, men det är väl inget att bry sig om egentligen... :cool:
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
engs
Några år gammal tråd så mycket har säkert hänt.

Har några kort men det jag använder mest är ett OKQ8. Sen övergång till elbil blir nog besöken mer sällsynta. Elbilsladdning sker ju med deras app så tror inte jag kan nyttja bonuscheckarna där då.

Har bara använt checkarna för att betala bränslet förövrigt, även om det bara gav halva värdet (allt man normalt handlar på en mack var undantaget, brukar inte gå och veckohandla där direkt).

De här papperscheckarna man får ut kändes ålderdomliga redan för ett decennium sen, enda anledningen att hålla fast vid de och inte sköta det digitalt, är väl alla som tappas bort är ren vinst?

Lutar lite åt Bank Norwegian just nu. Nån som har bättre tips?
Vill ha gratis kort med bonus, (ja jag är en snål jävel, med vissa saker ivf, vill inte betala för att få betala).
Helst en smidig app. Apple Pay är en bonus men inget måste.

Detta är för mina egna utgifter + utlägg i tjänsten. Har annat som går mot gemensamt konto. Så sådana funktioner är inte relevanta.

Edit: Just det, OKQ8 har en bra fördel faktiskt. Man kan sätta in pengar i förväg. Får ränta samt att de ligger där som en buffert, skulle man missa en faktura pga teflonminnet slagit till så dras det bara från dessa utan att det blir någon ränta på 37% eller så.
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Några år gammal tråd så mycket har säkert hänt.

Har några kort men det jag använder mest är ett OKQ8. Sen övergång till elbil blir nog besöken mer sällsynta. Elbilsladdning sker ju med deras app så tror inte jag kan nyttja bonuscheckarna där då.

Har bara använt checkarna för att betala bränslet förövrigt, även om det bara gav halva värdet (allt man normalt handlar på en mack var undantaget, brukar inte gå och veckohandla där direkt).

Förövrigt kändes de här papperscheckarna man får ut ålderdomligt redan för ett decennium sen, enda anledningen att hålla fast vid de och inte sköta det digitalt, är väl alla som tappas bort är ren vinst?

Lutar lite åt Bank Norwegian just nu. Nån som har bättre tips?
Vill ha gratis kort med bonus, (ja jag är en snål jävel, med vissa saker ivf, vill inte betala för att få betala).
Helst en smidig app. Apple Pay är en bonus men inget måste.

Detta är för mina egna utgifter + utlägg i tjänster. Har annat som går mot gemensamt konto. Så sådana funktioner är inte relevanta.

Edit: Just det, OKQ8 har en bra fördel faktiskt. Man kan sätta in pengar i förväg. Får ränta samt att de ligger där som en buffert, skulle man missa en faktura pga teflonminnet slagit till så dras det bara från dessa utan att det blir någon ränta på 37% eller så.
Jag dumpade just OKQ8 när de ville att jag skulle skicka in en bild på mitt körkort (leg) för att få ut ett nytt kort. Det var för dumt. Men jag använde dem bara för tankning.
 
engs engs skrev:
Några år gammal tråd så mycket har säkert hänt.

Har några kort men det jag använder mest är ett OKQ8. Sen övergång till elbil blir nog besöken mer sällsynta. Elbilsladdning sker ju med deras app så tror inte jag kan nyttja bonuscheckarna där då.

Har bara använt checkarna för att betala bränslet förövrigt, även om det bara gav halva värdet (allt man normalt handlar på en mack var undantaget, brukar inte gå och veckohandla där direkt).

Förövrigt kändes de här papperscheckarna man får ut ålderdomligt redan för ett decennium sen, enda anledningen att hålla fast vid de och inte sköta det digitalt, är väl alla som tappas bort är ren vinst?

Lutar lite åt Bank Norwegian just nu. Nån som har bättre tips?
Vill ha gratis kort med bonus, (ja jag är en snål jävel, med vissa saker ivf, vill inte betala för att få betala).
Helst en smidig app. Apple Pay är en bonus men inget måste.

Detta är för mina egna utgifter + utlägg i tjänster. Har annat som går mot gemensamt konto. Så sådana funktioner är inte relevanta.

Edit: Just det, OKQ8 har en bra fördel faktiskt. Man kan sätta in pengar i förväg. Får ränta samt att de ligger där som en buffert, skulle man missa en faktura pga teflonminnet slagit till så dras det bara från dessa utan att det blir någon ränta på 37% eller så.
Refunder och Everydaycard ger båda bra bonus. Refunder får du i pengar och Everyday drar summan på din faktura. Kostar efter första året och då får man kolla igen om det finns något annat kort. Går att ha via efaktura, bara godkänna varje månad så blir det inget fel.

Har även ett annat kort vid resor, Revolut som ger 0% växlingsavgift. Kan bjuda in så får vi båda en slant.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag dumpade just OKQ8 när de ville att jag skulle skicka in en bild på mitt körkort
Varför tyckte du att det var problematiskt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tyckte du att det var problematiskt?
För att referensnr i fält 4d används för att göra ägarbyten online.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att referensnr i fält 4d används för att göra ägarbyten online.
OK! Det hade jag ingen aning om. Antar att de accepterat om du hade maskat bort det fältet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK! Det hade jag ingen aning om. Antar att de accepterat om du hade maskat bort det fälte
Det är en bra grej att tänka på, då och då springer man på sammanhang där man förväntas lämna ifrån sig kortet och det är inte lämpligt längre.

Ja, det hade säkert gått bra om jag maskat det numret men jag blev lite gubbsur på hela upplägget som andades 1900-talet. Har aldrig behövt göra så för något annat kort.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Har många olika kort inser jag.

Har Amex blue (1,25% bonus), everyday card (1% bonus när du handlat för minst 20k, viss mindre årsavgift), Preem (0,5%), komplett bank (0,5% respektive 1,0% vid större köp, heter nuförtiden morrow), okq8 (0,5%).

Skaffade nyligen everyday och kommer fasa ut Amex då inte alla tar det och årsavgift 420kr. De andra korten är kostnadsfria så de behålls (okq8 kör jag och sambon gemensamma utgifter på då det var kostnadsfritt att ha extrakort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.