16 048 läst ·
88 svar
16k läst
88 svar
Vilket kreditkort är bäst?
Tack för ditt svar. Jag hittade inget heller när jag letade. Använder inte kreditkort så mycket så tveksamt om det är värt dom pengarna. Reser dock en hel del, men blir ganska många loungebesök innan man går break even.Hemmakatten skrev:
"Maken behöver ett nytt kreditkort. Men vilket? Helst förstås utan årsavgifter, kontantuttagsavgifter eller valutaavgifter."Hemmakatten skrev:
Vad hände med de här önskemålen?
1500:-/ år 3% kontantuttagsavgift och 2% valutapåslag.
Är det loungerna som är så lockande?
Vi använder preem mastercard, ingen årsavgift och ingen lounge, men 1% tillbaka på allt vi handlar.
Det officiella priset för SHB Platinum verkar vara 2400 kronor. Sen är detta säkert förhandlingsbart beroende hur "viktig" kund man är.Hemmakatten skrev:
Från Handelsbankens hemsida:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Även jag kör med björnens MasterC till det mesta men tyvärr har det en limit på 50k som jag gärna skulle undvika (men även den till trots så genererar det kortet mer återbäring än årsavgiften på det kort @hemmakatten valt (runt 2k / år brukar jag landa på)Peter2400 skrev:
/U
jag kör numer agrol, mest för drivmedelsrabbatten då jag tankar några kubik i traktorn numer...
Har ett Revolut som jag använder utomlands och när jag betalar med mobilen, samt ett Re:member som jag använder till vardags. Re:member är av den modellen med 1% kickback i kontanter, den finns dock inte längre för nyteckning tyvärr...
Fördelen med Re:member är att det ger 1% även på bensin, vilket är undantaget på många andra kort.
Sedan betalar jag in pengar på Revolut med Re:member, vet dock inte om detta innebär att jag i praktiken får 1% rabatt även på Revolut. Det är så jobbigt att försöka räkna ut det baklänges...
Fördelen med Re:member är att det ger 1% även på bensin, vilket är undantaget på många andra kort.
Sedan betalar jag in pengar på Revolut med Re:member, vet dock inte om detta innebär att jag i praktiken får 1% rabatt även på Revolut. Det är så jobbigt att försöka räkna ut det baklänges...
Det beror väldigt mycket på vad man värdesätter? Ren kickback i kontanter? Reserelaterade förmåner som försäkringar, SAS/SJ, lounger? Låg/ingen avgift? Lull, lull typ concierge, spärrtjänster, köpförsäkringar mm. Billiga utomlands avseende valutapsåslag, uttagsavgifter mm?tveksamt skrev:
Det som är avgörande för en kan vara ointressant för någon annan.
Och det är svårt att undvika att hamna på två olika kort om man vill ha bra villkor både i Sverige och utomlands...Alfredo skrev:
Det beror väldigt mycket på vad man värdesätter? Ren kickback i kontanter? Reserelaterade förmåner som försäkringar, SAS/SJ, lounger? Låg/ingen avgift? Lull, lull typ concierge, spärrtjänster, köpförsäkringar mm. Billiga utomlands avseende valutapsåslag, uttagsavgifter mm?
Det som är avgörande för en kan vara ointressant för någon annan.
Fast två ser jag som ett absolut minimum för att ha någon form av backup.pacman42 skrev:
Själv vill jag ha minst ett vardera av MC/Visa/Amex för att ha lite alternativ. Har hänt mer än en gång att en "obskyr" bankomat i "fjärran land" vägrat en sorts kort men accepterat ett annat.
Håller med. Nu syftade jag på vilka kort jag använder. Jag har sex olika betalkort i plånboken...Alfredo skrev:
Detta är vad jag har:
- Re:member More (används till vardags då det ger 1% kickback) - MasterCard
- Revolut Standard (prepaid, används utomlands pga inget valuta´påslag och ibland i Sverige när det första kortet inte fungerar) - Visa
- CitiBank (för jobbet) - Mastercard
- Länsförsäkringar Bank (detta är mitt reservkort) - Visa
- Shellkort (har jag som ren backup med extra kredit "utifall att", hade det som första kort till dess att de försämrade kickbacken) - Mastercard
- Sodexo (matkort från jobbet) - Visa
Notera att de två första korten har helt OK appar (Revoluts app är riktigt bra), det kan jag inte påstå att något av de andra har...
Ang. kortbetalningar utomlands, både i Tyskland och Österrike är det förvånande ofta de enbart hanterar inhemska bankkort, vi övriga får betala kontant.
Blir jobbigt när man fyndat verktyg på en lokal järnhandel och måste lämna kvar sambon med kundvagnen och bege sig iväg och leta uttagsautomat.
Har även råkat ut för det på en restaurang i Tyskland omgiven av bordershops med svenska skyltar...
Blir jobbigt när man fyndat verktyg på en lokal järnhandel och måste lämna kvar sambon med kundvagnen och bege sig iväg och leta uttagsautomat.
Har även råkat ut för det på en restaurang i Tyskland omgiven av bordershops med svenska skyltar...