Hemmakatten skrev:
jag hittar inge billigare privatkort, Möjligtvis HB Platinum som har en ränta på bara 4.17% eller nåt för utnyttjda kredit. Detta kort kostar dock 1500 per år. Kan vara riktigt bara om man förväntar sig att det kommer en stor kostnad som man vill delbetala på några månader.
Tack för ditt svar. Jag hittade inget heller när jag letade. Använder inte kreditkort så mycket så tveksamt om det är värt dom pengarna. Reser dock en hel del, men blir ganska många loungebesök innan man går break even.
 
Hemmakatten skrev:
Tack för alla råd och tips. :) Det blev ett Eurocard Platinum.
"Maken behöver ett nytt kreditkort. Men vilket? Helst förstås utan årsavgifter, kontantuttagsavgifter eller valutaavgifter."

Vad hände med de här önskemålen?
1500:-/ år 3% kontantuttagsavgift och 2% valutapåslag.
Är det loungerna som är så lockande?

Vi använder preem mastercard, ingen årsavgift och ingen lounge, men 1% tillbaka på allt vi handlar.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
jag hittar inge billigare privatkort, Möjligtvis HB Platinum som har en ränta på bara 4.17% eller nåt för utnyttjda kredit. Detta kort kostar dock 1500 per år.
Det officiella priset för SHB Platinum verkar vara 2400 kronor. Sen är detta säkert förhandlingsbart beroende hur "viktig" kund man är.

Från Handelsbankens hemsida:

Med Handelsbanken Platinum får du ett nätverk av tjänster som underlättar både i vardagen och på resande fot.
Årsavgift: 2 400 kr.
 
Hemmakatten
@Peter2400. Ja, vi omvärderade behoven lite, lounger är attraktivare ju äldre man blir och ju mindre och skruttiga flygplatserna är. Det blir ett Forexkort för valutan
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
ullberg
Peter2400 skrev:
Vi använder preem mastercard, ingen årsavgift och ingen lounge, men 1% tillbaka på allt vi handlar.
Även jag kör med björnens MasterC till det mesta men tyvärr har det en limit på 50k som jag gärna skulle undvika (men även den till trots så genererar det kortet mer återbäring än årsavgiften på det kort @hemmakatten valt (runt 2k / år brukar jag landa på)

/U
 
Har det hänt något kul på den här marknaden? Vad är det för bra kort som gäller nu?
 
Absolut. Hur använder du dina kort? Det finns bra kort till olika saker.
 
jag kör numer agrol, mest för drivmedelsrabbatten då jag tankar några kubik i traktorn numer...
 
Har ett Revolut som jag använder utomlands och när jag betalar med mobilen, samt ett Re:member som jag använder till vardags. Re:member är av den modellen med 1% kickback i kontanter, den finns dock inte längre för nyteckning tyvärr...

Fördelen med Re:member är att det ger 1% även på bensin, vilket är undantaget på många andra kort.

Sedan betalar jag in pengar på Revolut med Re:member, vet dock inte om detta innebär att jag i praktiken får 1% rabatt även på Revolut. Det är så jobbigt att försöka räkna ut det baklänges...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har det hänt något kul på den här marknaden? Vad är det för bra kort som gäller nu?
Det beror väldigt mycket på vad man värdesätter? Ren kickback i kontanter? Reserelaterade förmåner som försäkringar, SAS/SJ, lounger? Låg/ingen avgift? Lull, lull typ concierge, spärrtjänster, köpförsäkringar mm. Billiga utomlands avseende valutapsåslag, uttagsavgifter mm?

Det som är avgörande för en kan vara ointressant för någon annan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror väldigt mycket på vad man värdesätter? Ren kickback i kontanter? Reserelaterade förmåner som försäkringar, SAS/SJ, lounger? Låg/ingen avgift? Lull, lull typ concierge, spärrtjänster, köpförsäkringar mm. Billiga utomlands avseende valutapsåslag, uttagsavgifter mm?

Det som är avgörande för en kan vara ointressant för någon annan.
Och det är svårt att undvika att hamna på två olika kort om man vill ha bra villkor både i Sverige och utomlands...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är svårt att undvika att hamna på två olika kort om man vill ha bra villkor både i Sverige och utomlands...
Fast två ser jag som ett absolut minimum för att ha någon form av backup.

Själv vill jag ha minst ett vardera av MC/Visa/Amex för att ha lite alternativ. Har hänt mer än en gång att en "obskyr" bankomat i "fjärran land" vägrat en sorts kort men accepterat ett annat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast två ser jag som ett absolut minimum för att ha någon form av backup.

Själv vill jag ha minst ett vardera av MC/Visa/Amex för att ha lite alternativ. Har hänt mer än en gång att en "obskyr" bankomat i "fjärran land" vägrat en sorts kort men accepterat ett annat.
Håller med. Nu syftade jag på vilka kort jag använder. Jag har sex olika betalkort i plånboken...

Detta är vad jag har:
- Re:member More (används till vardags då det ger 1% kickback) - MasterCard
- Revolut Standard (prepaid, används utomlands pga inget valuta´påslag och ibland i Sverige när det första kortet inte fungerar) - Visa
- CitiBank (för jobbet) - Mastercard
- Länsförsäkringar Bank (detta är mitt reservkort) - Visa
- Shellkort (har jag som ren backup med extra kredit "utifall att", hade det som första kort till dess att de försämrade kickbacken) - Mastercard
- Sodexo (matkort från jobbet) - Visa

Notera att de två första korten har helt OK appar (Revoluts app är riktigt bra), det kan jag inte påstå att något av de andra har...
 
Ang. kortbetalningar utomlands, både i Tyskland och Österrike är det förvånande ofta de enbart hanterar inhemska bankkort, vi övriga får betala kontant.

Blir jobbigt när man fyndat verktyg på en lokal järnhandel och måste lämna kvar sambon med kundvagnen och bege sig iväg och leta uttagsautomat.

Har även råkat ut för det på en restaurang i Tyskland omgiven av bordershops med svenska skyltar...
 
Finns det nått kort som ger mer än 1% kick back och som inte begränsad till 50.000:-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.