Byggahus.se

Vilket köksgolv skall vi ha

1k läst  20 svar

1. A
    Medlem · Nivå 5
    Det kan jag tänka mig, menade egentligen mer att jag tycker att man ska försöka välja ett golv som man trivs med och försöka få in det i budgeten då det är något som man kan njuta av i många år. Sedan är det mer min personliga smak att jag inte gillar plastgolv.

• Laddar…
  2. Scout
    Medlem Nivå 5
    Klinkers ?
    Vi tittar på att lägga klinkers intill diskbänken för att sen ha trägolv i resten av köket.
    Klinkers som ser ut som trägolv.
    Vi kikade dessutom på bambugolv men det var svårt att få fram bra referenser.
    Bambu är ju i sig betydligt hårdare och tåligare än vanliga parkett

3. M
    Medlem · Nivå 8
    Vi har klinkers i vårt kök och det är toppen! Hade linoleum innan men det var känsligt för repor och värme. Brändes flera gånger bla av tomtebloss. Klarar inte bensin heller vid rengöring.

Älskar klinkers i vårt kök :)

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi lade bokparkett från Kährs i köket, som i resten av huset (utom i våtrummen).
    https://www.stonefactory.se/inomhus...K3JAKoGWKzU2nkDp3HKDADteVy6c3prhoCDDYQAvD_BwE
    Men jag ångrar mig lite, för det är mycket ömtåligare än jag trodde. Trodde ju att bok var starkt, hårt och hållbart.
    Så lite märken i ytan blir det ju, men inte värre i köket än i matrumsdel och vardagsrum.
    Kanske skulle kikat på ask också.
    Ek tycker jag inte är snyggt, men trägolv skall det ju vara (y)

5. L
    Husägare · Nivå 14
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-5-27_8-33-32.jpeg

Jag har ett massivt mosaikparkettgolv av ek som är limmat mot baksidan av masonit, masoniten ligger med den släta sidan neråt och flyter på airolen den vita mjuka plasten 3mm tjock.

Golvet är Tarkett restauranggolv av massiv stav som är 150x15x7 mm
    Golvet har legat sedan julen 1984, det är lackat med BONA program för bibliotek / offentlig miljö.
    Har aldrig bonat ,vaxat eller behandlat golvet på 35år bara torkat med Ajax.
    Har överlevt 3st hundar Dop 15-20 stora kalas hela 80-talet med högklackade skor.
    Kvalité lönar sig! (y):)

6. leby
    Medlem · Nivå 18
    Jag har linoleum plattor lagda i rutmönster, 30x30 cm. Trevligt att gå på och hållbart, dock inte billigare än ett bättre trägolv. Skulle lägga in samma igen om det blev aktuellt.