- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag modererade bort ditt svar efterssom det var livsfarligt, jag förutsatte att du skämtade.Tony2 skrev:
Man får inte använda ringlednig till 230V installationer, oavsett hur låg ström man förväntar sig till lampan.
Hempularen
Moderator
Skulle det inte gå att köpa så tunn å liten kabelkanal som möjligt och lägga FK i?? Kanske inte helt godkänt men men.. Vet ju att det finns väldigt granna kabelkanaler iaf..
Varför ta bort sådana svar?hempularen skrev:
Då kan ju inte andra skapa sig en uppfattning om personen ifråga och detta kan vara ännu farligare om du missar att ta bort ett inlägg som kan vara faligt.
Jo, det var ett skämt, men det hade säkert kommit många inlägg som talat om att man inte får göra så, ganska snabbt.hempularen skrev:
Frågeställaren skrev ju uttryckligen att han inte brydde sig om vad man får göra, utan bad om olagliga råd.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag tar bort inlägg med "råd" som är felaktiga och farliga. Ibland kan man välja att istället ge ett svar, så att kunskapsnivån höjs. Men rådet att använda ringledning till en 230V installation var uppenbart inte seriöst menat.
Ytterligare diskussioner om hur vi modererar tar vi inte under detta ämne. Om någon har synpunkter på hur vi modererar får ni skicka PM till Marlene, admin.
Ytterligare diskussioner om hur vi modererar tar vi inte under detta ämne. Om någon har synpunkter på hur vi modererar får ni skicka PM till Marlene, admin.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det här är iallafall ett svar som är seriöst menat. Om rådet är felande av andra aspekter så får ni rätta.
Det finns ju faktiskt tunnare flexslang än 16mm. Till givaren i min golvvärme användes 9mm (kanske det finns tunnare, vet inte)
9mm är inte mycket. Kan man inte spåra ur så pass lite så borde det i mitt tycke finnas andra byggnadstekniska problem.
Det finns ju faktiskt tunnare flexslang än 16mm. Till givaren i min golvvärme användes 9mm (kanske det finns tunnare, vet inte)
9mm är inte mycket. Kan man inte spåra ur så pass lite så borde det i mitt tycke finnas andra byggnadstekniska problem.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Vad är dimensionerna på de olika kabeltyperna som kan användas, tex EKLK?
Oj vilket djälva liv det blev. Jag tror att jag tidigare har uttalat mig föraktfullt om elektriker och just denna tråd om el (hjärnkirurger med 2 års gymnasiestudier typ). Jag ser ingen anledning att ompröva min ståndpunkt. Jag får avsluta med att meddela ATT jag förstår att regler om elsäkerhet inte finns för att djävlas med folk, ATT mitt syfte inte varit att göra en olaglig installation utan en dold installation, ATT jag fattar att man inte kan köra med en ringledning, ATT jag inte vill ha en lysrörsarmatur, ATT jag inte fattar hur en lysrörsarmatur skulle göra så att jag inte får ngn synlig kabel, ATT man som vanligt i denna tråd om el istället för ett svar på den fråga man ställt alltid får massor med motfrågor, ATT det ändå fanns en del vettiga tips, ATT jag nu monterat och spacklat in en tunn 8 mm flexislang med 2 FK i, OCH ATT det blev skitbra. Tack för ordet.
Alltid svårt att läsa nyanser i skrift, ironi kan vara väldigt svårt att förmedla i ett forum som detta, men du ska veta att vi ytterst bara försöker vara rädda om dig, ditt hus och din familj och därför inte vill ge några råd som kan bli farliga i framtiden!synpunkter skrev:Oj vilket djälva liv det blev. Jag tror att jag tidigare har uttalat mig föraktfullt om elektriker och just denna tråd om el (hjärnkirurger med 2 års gymnasiestudier typ). Jag ser ingen anledning att ompröva min ståndpunkt. Jag får avsluta med att meddela ATT jag förstår att regler om elsäkerhet inte finns för att djävlas med folk, ATT mitt syfte inte varit att göra en olaglig installation utan en dold installation, ATT jag fattar att man inte kan köra med en ringledning, ATT jag inte vill ha en lysrörsarmatur, ATT jag inte fattar hur en lysrörsarmatur skulle göra så att jag inte får ngn synlig kabel, ATT man som vanligt i denna tråd om el istället för ett svar på den fråga man ställt alltid får massor med motfrågor, ATT det ändå fanns en del vettiga tips, ATT jag nu monterat och spacklat in en tunn 8 mm flexislang med 2 FK i, OCH ATT det blev skitbra. Tack för ordet.
Hoppas vi inte har skrämt iväg dig för gott utan du vågar fråga mera i framtiden!
Ingen fara Sverre! Jag älskar ironi. Och detta forum. Jag blir bara så trött ibland...