4 782 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
vilket håll ska jag lägga golvspånet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Helt riktigt var det ToA jag syftade till då han/hon verkade strikt på att man skulle kortla...Zemerlin skrev:
Sen var det väl inte att "kasta skit" utan mest i upplysningssyfte att det faktiskt är ett onödigt extraarbete som inte behöver göras...
Jag får väl be om ursäkt för min okunskap men detta var de direktiv som jag fick från bygglovshandläggaren för att få bygga badrum i en ny kupa.
Tråkigt att det ska vara en så J_a syrlig ton i det som skrivs. Kan man inte bara upplysa utan att ha med en massa personliga kommentarer.
Samtidigt vill jag tacka för infon för det besparar mig en massa jobb med badrummet på bottenvåningen.
/Nicklas
Tråkigt att det ska vara en så J_a syrlig ton i det som skrivs. Kan man inte bara upplysa utan att ha med en massa personliga kommentarer.
Samtidigt vill jag tacka för infon för det besparar mig en massa jobb med badrummet på bottenvåningen.
/Nicklas
Då hamnar långskarven längs med regeln i högra delen, jag hade inte chansat och lagt så utan istället kortlat denna del 60cc om man lagt skivorna åt de hållet. Sedan är det ju inte så noga om kortskarvarna hamnar på kortlingarna med dessa skivtyper.Marcus J skrev:Lägg golvspånet på tvären i förhållande till reglarna. Börja längst in till vänster och lägg åt höger. Byggelits golvspån Contifloor är patenterat och man behöver inte sätta några kortlingar. Visst är det underbart, så säg. I och med att man kan skarva skivorna även utan regel under, så blir det mindre spill, vilket gynnar ekonomin. I LIKE A LOT!!! d^_^b
[länk]
[länk]
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har du tolkat mina inlägg som att de var syrliga så får jag väl be om ursäkt för så var de inte menade. :blushing:ToA skrev:Jag får väl be om ursäkt för min okunskap men detta var de direktiv som jag fick från bygglovshandläggaren för att få bygga badrum i en ny kupa.
/Nicklas
Inte alltid lätt att skriva så att tonfallet tolkas rätt... :S
Skönt för dig att du slipper onödigt arbete iaf... d^_^b
Flikar in en fråga här som precis upptäckt de häringa Contifloor. Det står i monteringsanvisningen att 10 mm rörelsefog ska lämnas mot väggar.
Fråga 1) Om jag ska flyta golvet sen, hur tusan ska det gå till med en 1 cm glipa mot väggen? Fylls den igen med spackel är rörelsemånen borta. Fyller jag inte igen den så kan aldrig tätskiktet fungera. Är det meningen att man ska proppa ner ett antal tuber fog där? Hur bottnar jag mellan reglar isf?
Fråga 2) Jag var inte på att först lägga spånet, sen bygga innervägg på skivan mot ett rum. Ytterväggarna ska jag regla ut lite och isolera, de hade jag också tänkt skulle få gå ut över skivan. Hur gör ni andra egentligen?
Tacksam för svar. Spydigt eller inte spelar mig inte så stor roll!
Fråga 1) Om jag ska flyta golvet sen, hur tusan ska det gå till med en 1 cm glipa mot väggen? Fylls den igen med spackel är rörelsemånen borta. Fyller jag inte igen den så kan aldrig tätskiktet fungera. Är det meningen att man ska proppa ner ett antal tuber fog där? Hur bottnar jag mellan reglar isf?
Fråga 2) Jag var inte på att först lägga spånet, sen bygga innervägg på skivan mot ett rum. Ytterväggarna ska jag regla ut lite och isolera, de hade jag också tänkt skulle få gå ut över skivan. Hur gör ni andra egentligen?
Tacksam för svar. Spydigt eller inte spelar mig inte så stor roll!
Menar du nu spånskivorna och sen regla för vägg, eller menar du väggskivorna?
I det sista fallet bord det väl vara bättre att regla, lägga spånskivor, sen sätta skivor på väggen. Så täcker ju skivorna spånet.
I det sista fallet bord det väl vara bättre att regla, lägga spånskivor, sen sätta skivor på väggen. Så täcker ju skivorna spånet.
När jag inredde vår vind så limmade jag på reglar, la på Contiskivorna och limmade skarvarna (använde Casco vinterlim i allt limmande) och sen skruvade enligt instruktionen. La det kanske 3-5mm från väggen. Tycker 10mm känns lite väl mycket när man limmar och skruvar så mycket.
På detta byggde jag en innervägg, dvs skruvade fast en regel i golvet och byggde väggen efter den. Dock flytspacklade jag inte utan la på foam och ett klickgolv.
Men jag kan ju ha gjort fel oxo...
På detta byggde jag en innervägg, dvs skruvade fast en regel i golvet och byggde väggen efter den. Dock flytspacklade jag inte utan la på foam och ett klickgolv.
Men jag kan ju ha gjort fel oxo...
Jag ska ju bygga våtrum. Vore dumt om väggen flyttar på sig med skivans expandering med tanke på tätskikt
Klicka här för att svara