19 092 läst ·
94 svar
19k läst
94 svar
Vilket av husen har bäst läge? Plus övrig input:)
Det verkar vara spännande med 3 våningar och fler plan för familjen att fördela sig på. Skulle valt hus 9 ligger i utkanten men inte nära de höga husen som ska byggas. Väderstrecken spelar mindre roll, trädgårdens växter kan anpassas för mer eller mindre skugga och vill man ha blommande växter är krukor ett bra alternativ. finns vackra perenner som blommar för skugga också.
Plats för en bil på tomten? Vara tvungen att byta våning för att ställa ner kaffekoppen? Jag har väl för många fordon och hobbies för att ens fundera på detta. ett skjul för spade/räffsa är allt? Vad gör ni med trädgårdsgrejerna på vintern?
Men har man en eller ingen bil, ett par skor och ingen cykel så kanske man får plats
Men har man en eller ingen bil, ett par skor och ingen cykel så kanske man får plats
T tompaah7503 skrev:
TS skrev i inlägg #4: Söderläge är till vänster i bild, öst längst ner, norr till höger och väst högst upp ungefär. Hus nr 9 och 8 har västläge på baksidan.
C Camilla11 skrev:Kika gärna in på den här länken: [länk]
Vilket av husen tror ni är bäst? Vi har inte bestämt oss om vi vill köpa, det är mycket pengar och ett område kommer byggas i etapper..
Men vi är intresserade av att veta vilket hus med bäst läge? Läget tycker vi är toppen. Inte långt ifrån svärföräldrarna, nära förskola, jobb, naturreservat, sjö, lekplatser, parker..
Är husen små? Fördelat på tre plan, blir cirka 55 kvm på nedre plan. Vi gillar balkongen på högsta plan. Vi behöver inte så stor tomt (260 kvm), men vill gärna ha det mysigt ändå med buskar, träd, blommor, bär. En eldstad hade vi gärna haft på nedre plan men ser ingen lösning till att få det bra i planlösningen då.. och det kanske blir för varmt snabbt ändå..
Kom gärna med era åsikter bor nu o lägenhet så vi har inte problem med folk runtomkring oss- men hade underlättat att bo på markplan. Och skönt att bo i ett nytt hus utan överraskande utgifter.
Det är ju viktigt att förstå vädersträcken..vilket jag inte gör i denna bild men 9A är lagom ostört men ändå relativt ljust och luftigt vilket är viktiga aspekter för mig personligen.
Fundera på när på dygnet det är viktigt för er att ha sol och ta även med hur grannbyggnaderna skuggar. Ligger husen tätt så kommer det bli mycket skugga på vintern.
Sen vill de flesta helst ha en granne bara. Sen är det hur man prioriterar insyn. Kan vara värt att kolla upp hur rummen ligger i intilliggande hus, grannarna kommer säkert kunna se in på er tomt från något fönster, men är det från rum som de vistas i jämt mm.
Husen ser för övrigt väldigt mysiga ut!
Sen vill de flesta helst ha en granne bara. Sen är det hur man prioriterar insyn. Kan vara värt att kolla upp hur rummen ligger i intilliggande hus, grannarna kommer säkert kunna se in på er tomt från något fönster, men är det från rum som de vistas i jämt mm.
Husen ser för övrigt väldigt mysiga ut!
I så fall missuppfattade jag väderstrecken helt. Nummer 9 känns attraktiv i så fall.C Camilla11 skrev:
Tycker husen ser tilltalande ut med fina planlösningar. När vi köpte vårt hus för 10 år sen trodde vi att vi ville ha stor tomt...och ett äldre hus.. Hade det varit nu så hade vi nog valt något liknande.
Hade sett mig om efter annat. Lägga dyra pengar på dum planlösning med meningslös tomt och behöva ”trängas” med andra. Sorry att jag är negativ.
Jag hade valt nr6. Men den verkar ju vara tagen.
Så 8 eller 9 beroende på hur mycket trafik det kan tänkas bli i hörnet.
Så 8 eller 9 beroende på hur mycket trafik det kan tänkas bli i hörnet.
C Camilla11 skrev:Kika gärna in på den här länken: [länk]
Vilket av husen tror ni är bäst? Vi har inte bestämt oss om vi vill köpa, det är mycket pengar och ett område kommer byggas i etapper..
Men vi är intresserade av att veta vilket hus med bäst läge? Läget tycker vi är toppen. Inte långt ifrån svärföräldrarna, nära förskola, jobb, naturreservat, sjö, lekplatser, parker..
Är husen små? Fördelat på tre plan, blir cirka 55 kvm på nedre plan. Vi gillar balkongen på högsta plan. Vi behöver inte så stor tomt (260 kvm), men vill gärna ha det mysigt ändå med buskar, träd, blommor, bär. En eldstad hade vi gärna haft på nedre plan men ser ingen lösning till att få det bra i planlösningen då.. och det kanske blir för varmt snabbt ändå..
Kom gärna med era åsikter bor nu o lägenhet så vi har inte problem med folk runtomkring oss- men hade underlättat att bo på markplan. Och skönt att bo i ett nytt hus utan överraskande utgifter.
Har du någonsin sett TV-programmet ”Husdrömmar” med Arkitekten Gert Wingårdh? Han säger alltid att de tre viktigaste punkterna med ett hus är:
1. Läget!
2. Läget!! och
3. Läget!!!
Där har han alldeles RÄTT!!! Läget kan man aldrig ändra på!
Tyvärr har inget av dessa hus ett optimalt läge.
Det går att bo i ett högt hus, men det blir mycket spring i trapporna vilket ändå är nyttigt för kroppen.
En nackdel som ni troligen inte kommer att gilla när ni bott in er är tomt-läget. Vardagar under vår-sommar-höst när man jobbar vill man gärna kunna sitta ner i solen en liten stund på kvällen. Var har ni den då på er tomt??
Då är det västerläge man vill ha med värmande kvällssol! Hus 10,11,12 har alltså uteplatsen i norrläge! Vem vill ha det?
De höga husen ligger så tätt att de kommer bli långa skuggor på grannens tomt, speciellt på för- efter-säsong. Vår och höst uppskattar man de små solglimtarna och vill gärna ta en fika i solen.
Håller med kommentar från ”BirgitS”.
(Men dissar ”Markarbetaren”: Man kan inte räkna med att ”regler för oläglighet” kommer att tillämpas. Det är otroligt svårt att få igenom. Jag har i 16 år försökt få granne att ta ner träd.)
”Sprängkilen” har bra åsikter.
”Robzon” Du kan inte röja träd på någon annans mark! Det kan stå dig dyrt!
Om jag var helt tvungen att välja ett hus här skulle jag välja nr.9 där ligger uteplatsen åt söder, det är bara granne åt ett håll och jag tror att tomten är något större? Det ligger visserligen mot gatan men förhoppningsvis inte så mycket trafik?
Men jag skulle helst avvakta till ett annat tillfälle dyker upp.
Skulle ni flytta in och ångrar er så är det inte säkert att det går att sälja utan förlust.
Angående tidigare förslag: hus 5 verkar ha uteplats i norrläge.
Hus 6 kan vara bra? men svårt att se läget på tomten, var är uteplatsen planerad? Bakom hus 6 finns skuggade huskroppar – något som är planerat?
Kanske större hus / hyreshus? Det ser ännu högre ut och kommer ha full insyn på tomten och e.v. skuggar de också.
1. Läget!
2. Läget!! och
3. Läget!!!
Där har han alldeles RÄTT!!! Läget kan man aldrig ändra på!
Tyvärr har inget av dessa hus ett optimalt läge.
Det går att bo i ett högt hus, men det blir mycket spring i trapporna vilket ändå är nyttigt för kroppen.
En nackdel som ni troligen inte kommer att gilla när ni bott in er är tomt-läget. Vardagar under vår-sommar-höst när man jobbar vill man gärna kunna sitta ner i solen en liten stund på kvällen. Var har ni den då på er tomt??
Då är det västerläge man vill ha med värmande kvällssol! Hus 10,11,12 har alltså uteplatsen i norrläge! Vem vill ha det?
De höga husen ligger så tätt att de kommer bli långa skuggor på grannens tomt, speciellt på för- efter-säsong. Vår och höst uppskattar man de små solglimtarna och vill gärna ta en fika i solen.
Håller med kommentar från ”BirgitS”.
(Men dissar ”Markarbetaren”: Man kan inte räkna med att ”regler för oläglighet” kommer att tillämpas. Det är otroligt svårt att få igenom. Jag har i 16 år försökt få granne att ta ner träd.)
”Sprängkilen” har bra åsikter.
”Robzon” Du kan inte röja träd på någon annans mark! Det kan stå dig dyrt!
- En annan viktig sak att tänka på är planlösningen och er familjesituation.
- Småbarnsåren är det inte så smart om inte alla sovrum ligger på samma plan.
Om jag var helt tvungen att välja ett hus här skulle jag välja nr.9 där ligger uteplatsen åt söder, det är bara granne åt ett håll och jag tror att tomten är något större? Det ligger visserligen mot gatan men förhoppningsvis inte så mycket trafik?
Men jag skulle helst avvakta till ett annat tillfälle dyker upp.
Skulle ni flytta in och ångrar er så är det inte säkert att det går att sälja utan förlust.
Angående tidigare förslag: hus 5 verkar ha uteplats i norrläge.
Hus 6 kan vara bra? men svårt att se läget på tomten, var är uteplatsen planerad? Bakom hus 6 finns skuggade huskroppar – något som är planerat?
Kanske större hus / hyreshus? Det ser ännu högre ut och kommer ha full insyn på tomten och e.v. skuggar de också.
Bara för att förtydliga - det var inte jag som föreslog det. Det var tompajo.E Evaaa skrev:
Själv tycker jag det är ett jävla skitbeteende (ursäkta språket) när folk fäller träd på allmänningar för att själva få lite finare.
Däremot kommer de planerade husen mot sjön att ändra läget för husen närmast markant. Före utbyggnad - jättefint läge. Efter utbyggnad - not so much!
