19 056 läst ·
94 svar
19k läst
94 svar
Vilket av husen har bäst läge? Plus övrig input:)
C Camilla11 skrev:
I så fall skulle jag gå på nr 9. Då har du både söder och västersolen på uteplatsen, dvs sol hela dagen. Allmänning/park utanför skulle jag också föredra framför en grannes uteplats.
Och i nästa etapp så kommer en vägg av höghus och sabbar den utsikten. Fast med lite tur och vikande konjunktur så kan det ju dröja.T tompajo skrev:
Väderstrecken är lite oklara för mig, men jag skulle absolut vilja ha balkongen åt söder-väster. En uteplats nere på tomten kommer förmodligen att vara rätt skuggig stora delar av året oavsett vilken tomt det är, så det blir balkongen som gäller om man vill sitta ute och mysa till eftermiddagsfikat och om kvällarna.
Erfarenhet från svägerskas hus som såg ut ungefär så (men hade ett burspråk på ca 6m2 där soffan är inritad, alltså den sidan där trappan är samt något större bas på huset (kanske 65 ist för 55)):
köket räcker var för en person.
Våning tre användes som tv-rum. Där var de ALDRIG för det kändes för långt bort (upp)
Takterrassen lika så - användes nästan aldrig pga för långt ifrån köket (man vill ju gärna äta utomhus).
jag hade inte köpt det personligen.
köket räcker var för en person.
Våning tre användes som tv-rum. Där var de ALDRIG för det kändes för långt bort (upp)
Takterrassen lika så - användes nästan aldrig pga för långt ifrån köket (man vill ju gärna äta utomhus).
jag hade inte köpt det personligen.
Jag hade valt bort 1,2 6 och 7 för att de inte har balkongerna riktade optimalt.
Jag skulle välja nr 9 först och sedan nr 8, eftersom de har uteplats med kvällssol och gränsar mot parken.
12:an, 3:an och 5:an kommer sedan. Bara förmiddagssol på uteplatserna, men inte så inklämda som nr 4. 10:an och 11:an med uteplatser direkt mot en parkering, känns lite sådär.
Jag skulle välja nr 9 först och sedan nr 8, eftersom de har uteplats med kvällssol och gränsar mot parken.
12:an, 3:an och 5:an kommer sedan. Bara förmiddagssol på uteplatserna, men inte så inklämda som nr 4. 10:an och 11:an med uteplatser direkt mot en parkering, känns lite sådär.
Det jag skulle prioriterat:
- Kvällssol 18 till natt utan skugga från andra hus eller träd, under juni-augusti/september. (svårt att veta om illustrationen har rätt höjd på sol och vilken månad den simulerar.) Mitt på dagen står solen i alla fall så högt, så då är det ofta inga problem om balkongen/uteplats ligger sydväst-sydost.
- Helst inte tomt emot vägkorsning, heller på raksträcka i så fall.
- Hellre insyn från ett annat radhus, än från ett helt hyreshus.
//Lasse
- Kvällssol 18 till natt utan skugga från andra hus eller träd, under juni-augusti/september. (svårt att veta om illustrationen har rätt höjd på sol och vilken månad den simulerar.) Mitt på dagen står solen i alla fall så högt, så då är det ofta inga problem om balkongen/uteplats ligger sydväst-sydost.
- Helst inte tomt emot vägkorsning, heller på raksträcka i så fall.
- Hellre insyn från ett annat radhus, än från ett helt hyreshus.
//Lasse
Hade valt hus 6.
Dels är större delen av baksidan i söder, sen så har man ingen direkt bakom då parken är där. Balkongen vätter mot väster och mot sjön vilket jag ser som det bästa (kvällssol). Det ligger dessutom bredvid 2vånings huset så man ser ostört en bit utan att stirra in i ett tak. Framsidan är mot norr (svala sovrum).
Planlösningsmässigt tkr jag det är helt ok! Köket är förvisso ganska litet men funkar, sovrummen likaså.
Dels är större delen av baksidan i söder, sen så har man ingen direkt bakom då parken är där. Balkongen vätter mot väster och mot sjön vilket jag ser som det bästa (kvällssol). Det ligger dessutom bredvid 2vånings huset så man ser ostört en bit utan att stirra in i ett tak. Framsidan är mot norr (svala sovrum).
Planlösningsmässigt tkr jag det är helt ok! Köket är förvisso ganska litet men funkar, sovrummen likaså.
Hus nummer 9 och 8 har västläge på baksidan (östläge på framsidan). Norr är till höger på bild. De är dessa vi främst tittat på.. men värdefullt att få ta del av andras tankar!ecb182 skrev:
Jag hade valt nr 6 med tanke på hur solen förhåller sig till den yta av tomten som man utnyttjar för att sitta på (baksidan) samt att det är relativt öppet bakom huset med parkytan. Naturligtvis var det det huset som redan var sålt..
Som andra alternativ skulle jag inte välja nr 9. Altanen har ju in princip norrläge, även om den vetter mot parken. Har man så liten tomt så att man bara har en uteplats skulle jag vilja ha sol mitt på dagen. Nr 1 skulle vara mitt val. Möjligen funkar nr 3 också men då har man alltid risken att ägaren av den tomten (ser ut som att det är ett äldre hus där) sätter någon högre häck, har svårt att tro att parken planteras på det sättet.
10-11 och delvis 12 tycker jag inte ser trevligt ut med parkeringsplats mot tomten.
Väg också in bullret från Torparvägen innan du väljer. Det är väldigt mycket trafik på vägen och bullret är högt, speciellt i rusningstrafik. En uteplats som vetter mot vägen kommer säkerligen upplevas bullrig om det inte är gott om bebyggelse i mellan som skyddar. Exempelvis har husen som är byggda på södra sidan av området (strax innan seniorboendet) uteplatser vända mot vägen som har, enligt mig, så hög bullernivå att de är oanvändbara. Dock ligger dessa väldigt nära Tiorparvägen, dock med plank mot vägen (vanligt plank, inte ett bullerplank).
Om du inte redan har gjort det så skulle jag gå runt lite i området vid olika tider på dagen och vid olika trafikintensitet för att lyssna och se om du kan stå ut med ljudet.
Om du inte redan har gjort det så skulle jag gå runt lite i området vid olika tider på dagen och vid olika trafikintensitet för att lyssna och se om du kan stå ut med ljudet.