19 092 läst ·
94 svar
19k läst
94 svar
Vilket av husen har bäst läge? Plus övrig input:)
Hus 9 står precis vid infarten till området, så alla som ska till samtliga hus kommer att passera det, det är den som får allra mest trafikbelastning med andra ord. Hade valt 1 eller 2 som åtminstone har samma fina söderläge men teoretiskt bara hälften av trafikbelastningen.
Om du inte bryr dig om trafiken så är nog 9 eller 8 bäst.
8 kommer få lite skugga av 9:an men det är nog ingen nackdel varma dagar, klimatet kommer bli varmare och behovet av att kyla husen ökar på sommaren. Huset har fortfarande en fin balkong med väldigt öppet läge, morgonsol i ena änden och kvällssol i andra. Bra läge för solpaneler.
Om du inte bryr dig om trafiken så är nog 9 eller 8 bäst.
8 kommer få lite skugga av 9:an men det är nog ingen nackdel varma dagar, klimatet kommer bli varmare och behovet av att kyla husen ökar på sommaren. Huset har fortfarande en fin balkong med väldigt öppet läge, morgonsol i ena änden och kvällssol i andra. Bra läge för solpaneler.
att bo nära svärföräldrarna står ju givetvis inte överst på listan till varför vi är intresserade av området.. men dom är ovärderliga i vardagen, barnen älskar att vara hos dom och det hjälper oss mycket!!Raskus skrev:
Personligen skulle jag inte välja nåt av dom. En hyfsat stor trädgård är viktigt, tycker jag, då lite personligt utrymme runt bostaden är värt massor. Särskilt när barnen är små. Annars kan man ju lika gärna bo i en hyreskasern. Man måste gilla att ha folk tätt inpå sig för att vilja bo där.
Kul däremot, att det byggs lite annorlunda hus. Hade de stått lite mer glest så det fanns åtminstone 1.000-1.500 kvm tomt runt varje hus så hade det inte känns så förtvivlat trångt.
Jag hade valt något annat. Borde finnas trevligare villor att välja på i samma ort och i samma prisklass.
Förlåt att jag är negativt inställd till det här men "övrig input" efterfrågades.
Kul däremot, att det byggs lite annorlunda hus. Hade de stått lite mer glest så det fanns åtminstone 1.000-1.500 kvm tomt runt varje hus så hade det inte känns så förtvivlat trångt.
Jag hade valt något annat. Borde finnas trevligare villor att välja på i samma ort och i samma prisklass.
Förlåt att jag är negativt inställd till det här men "övrig input" efterfrågades.
Jag tycker husen ser rätt mysiga ut.
Med reservation för att jag inte kan något om områdena i Växjö skulle jag dock hellre köpt ett renoverat 20-tals hus för samma peng! https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vaxjo-kommun-dackevagen-4-16493735
Med reservation för att jag inte kan något om områdena i Växjö skulle jag dock hellre köpt ett renoverat 20-tals hus för samma peng! https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vaxjo-kommun-dackevagen-4-16493735
H Hullefar skrev:
H Hullefar skrev:
Jättefint hus! Men det gränsar till Växjös mest oroliga områden, vilket säkerligen påverkar att huset inte blir sålt plus det ”låga” priset. Vi upplever att de flesta villor i attraktiva områden säljs före visning- trots en del nödvändiga/ icke nödvändiga renoveringsbehov. Men antar det ser ut så i stora delar av landetH Hullefar skrev:
Ja där ser man. Jag har som sagt inte alls koll på Växjö.C Camilla11 skrev:Jättefint hus! Men det gränsar till Växjös mest oroliga områden, vilket säkerligen påverkar att huset inte blir sålt plus det ”låga” priset. Vi upplever att de flesta villor i attraktiva områden säljs före visning- trots en del nödvändiga/ icke nödvändiga renoveringsbehov. Men antar det ser ut så i stora delar av landet![]()
Bor i ett 70-tals hus på en tomt på 600 m2 och tycker att det är alldeles lagom stor tomt. Jag kan tänka mig att det blir lite radhuskänsla med mindre tomt. Inget fel med det dock!
Jag tycker också att tre våningar är rätt mysigt. Inte det mest praktiska man kan ha såklart, men kul.
12A kanske? jättesvårt att säga men man vill ju ha sol på uteplatsen på dagen iaf. Och kanske lite yta omkring sig. Om man trivs här eller inte beror nog på vad man lever för liv. Nu gissar jag friskt men jag tror man har lättast att trivas om man är van att leva utan alltför mycket prylar. Vill man ha vitrinskåp, bokhyllor och mängder med ärvda möbler, verkstad mm så skall man nog söka sig annan stans. Man bör nog vara lite av en minimalist. För som jag ser det är oftast möbler och prylar som tenderar till att ta upp yta, inte människor. Plan tre tror jag kan vara populärt för barn att kanske ha som aktivitetsrum, tex ett pingsbord eller tvrum när de blir lite äldre.. Eller bandyplan om man inte är alltför rädd om golv och väggar. Uteplatsen kanske kan komma till användning iaf den bjuder på nått annat än terassen, tex en fin kvällssol
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bo på tre våningar: Inte särskilt kul!
Har själv bott i 1½-plans med souterrängvåning.
En person höll till i botten, en i mellanvåningen och 1 - 2 i övervåningen.
Det var ett evigt gastande i trappan, var är du, har du telefonen/datorn/nyckeln till..
Ingen direkt samhörighetskänsla.
Men naturligtvis perfekt om man vill leva sitt eget liv oberoende av andra.
Har själv bott i 1½-plans med souterrängvåning.
En person höll till i botten, en i mellanvåningen och 1 - 2 i övervåningen.
Det var ett evigt gastande i trappan, var är du, har du telefonen/datorn/nyckeln till..
Ingen direkt samhörighetskänsla.
Men naturligtvis perfekt om man vill leva sitt eget liv oberoende av andra.
Olika våningar, skulle aldrig kunna klara mig från det nu.
Har man barn så är två våningar Guld! Bara gäster på entreplan, kan se på film sent osv.
Vill flika in att 5 får ju rätt saftig insyn från grannarna tvärs över vägen, kul ha en fin takterass och sen kikar grannen tvärs över rätt ned på en....
Har man barn så är två våningar Guld! Bara gäster på entreplan, kan se på film sent osv.
Vill flika in att 5 får ju rätt saftig insyn från grannarna tvärs över vägen, kul ha en fin takterass och sen kikar grannen tvärs över rätt ned på en....
Underskatta heller aldrig behovet av gräsmatta.
Ta 12A tex, att enkelt ta sig genom sina buskar ut till gräsmattan vid parkeringen och spela boll med barnen eller nånting....
Det blir mer rymd. Är det en liten parkering så kommer det inte direkt vara för mycket stök vid den heller...
Ta 12A tex, att enkelt ta sig genom sina buskar ut till gräsmattan vid parkeringen och spela boll med barnen eller nånting....
Det blir mer rymd. Är det en liten parkering så kommer det inte direkt vara för mycket stök vid den heller...
Ett nybygge är kanske inte så lämpligt om ni inte är händiga. Allt är ju ofärdigt i ett nybygge.C Camilla11 skrev:
Uppfart, uthus, förråd, förvaring, trädgård. Om ni vill ha en lugn tid med småbarn så är det ju ett äldre hus med små renoveringsbehov som är enklast att äga. Dessutom är alla barnsjukdomar fixade i huset. Jag lovar dig att det är inte kul att kriga med en leverantör för att värmen inte fungerar i ett nytt hus istället för att bara ringa rörmockarn och rycka på axlarna då pannan krånglar i ditt 25 år gamla hus. I det gamla huset är den inställd och beprövad, så är ju inte fallet i nyproduktionen.
Garantin du får med ett nytt hus är en falsk säkerhet, det finns det allt för många exempel på här på bygga hus.
Sedan ville du ju ha synpunkter på läget... Jag hade inte vart intresserad av något av dessa hus, det är för nära till grannarna. Du kan välja allt i ett hus utom grannen. Nu är ju dom flesta bra men det räcker med en dålig granne så är livet en pina. Denna erfarenhet styrde vårt val av bostad rätt hårt. Vi har inte någon större insyn från nyfikna grannar numer och tillräckligt långt till närmaste granne för att inte störas av dansbandsmusik på torsdagkväll eller liknande.
I detta fall står det såhär i prospektet:Cheesen skrev:
Ett nybygge är kanske inte så lämpligt om ni inte är händiga. Allt är ju ofärdigt i ett nybygge.
Uppfart, uthus, förråd, förvaring, trädgård. Om ni vill ha en lugn tid med småbarn så är det ju ett äldre hus med små renoveringsbehov som är enklast att äga. Dessutom är alla barnsjukdomar fixade i huset. Jag lovar dig att det är inte kul att kriga med en leverantör för att värmen inte fungerar i ett nytt hus istället för att bara ringa rörmockarn och rycka på axlarna då pannan krånglar i ditt 25 år gamla hus. I det gamla huset är den inställd och beprövad, så är ju inte fallet i nyproduktionen.
Garantin du får med ett nytt hus är en falsk säkerhet, det finns det allt för många exempel på här på bygga hus.
Sedan ville du ju ha synpunkter på läget... Jag hade inte vart intresserad av något av dessa hus, det är för nära till grannarna. Du kan välja allt i ett hus utom grannen. Nu är ju dom flesta bra men det räcker med en dålig granne så är livet en pina. Denna erfarenhet styrde vårt val av bostad rätt hårt. Vi har inte någon större insyn från nyfikna grannar numer och tillräckligt långt till närmaste granne för att inte störas av dansbandsmusik på torsdagkväll eller liknande.
"TRÄDGÅRD:
Finplanerad tomt med sådd gräsmatta och betongplattor vid entré och parkering enligt markritning. Altan med staket enligt ritning. Vi planterar häckplantor och sår gräs vid lämplig årstid.
ÖVRIGT:
Energieffektiv ventilation med återvinning via ett FTX-aggregat som drivs av hushållsel. Uppvärmning sker via fjärrvärme. Fastigheten är ansluten till fiber via Wexnet – ett öppet fibernätverk där du kan välja fritt mellan ett antal tjänsteleverantörer. Låsbar brevlåda i metall och husnummer som monteras på fasaden. Fasaden är mellanstruken."
Dvs trädgården verkar fixad, och någon värmepanna finns inte heller.. Dock undrar jag kring att fasaden är mellanstruken, vem ansvarar för täckfärgen?
Vi har förstått att det är köparen som ansvara för det, men det gör oss inget om vi väljer att köpa!S surfarn skrev:I detta fall står det såhär i prospektet:
"TRÄDGÅRD:
Finplanerad tomt med sådd gräsmatta och betongplattor vid entré och parkering enligt markritning. Altan med staket enligt ritning. Vi planterar häckplantor och sår gräs vid lämplig årstid.
ÖVRIGT:
Energieffektiv ventilation med återvinning via ett FTX-aggregat som drivs av hushållsel. Uppvärmning sker via fjärrvärme. Fastigheten är ansluten till fiber via Wexnet – ett öppet fibernätverk där du kan välja fritt mellan ett antal tjänsteleverantörer. Låsbar brevlåda i metall och husnummer som monteras på fasaden. Fasaden är mellanstruken."
Dvs trädgården verkar fixad, och någon värmepanna finns inte heller.. Dock undrar jag kring att fasaden är mellanstruken, vem ansvarar för täckfärgen?
