P g a en del ändrade ekonomiska förhållanden, köpte jag för knappt två år sedan en liten sommarstuga som står på en arrendetomt. Under sommaren som följde såg jag att en stor björk som står precis utanför tomtgränsen har en kraftig död gren som sträcker sig en bra bit in över stugans tak precis vid gaveln. Det är samma fastighetsägare som äger både arrendetomten och marken utanför.
Jag pratade då med fastighetsägaren och skrev även till honom. Jag berättade om grenen, skickade med ett foto och lät honom veta mina farhågor om att grenen skulle orsaka skador om den trillade ner, och frågade om han kunde ta ner grenen. Svar = nej. Jag erbjöd mig då att själv se till att det blev gjort och stå för kostnaden. Svar = nej.
I början av sommaren gjorde jag ett nytt muntligt + skriftligt försök men med samma resultat. Om grenen trillar ner kommer den helt klart att orsaka skador. Jag har ju inte den rätt att såga ner grenen som jag hade haft om jag ägt tomten och det alltså hade varit ett mellanhavande mellan två fastighetsägare.

Jag undrar därför om det finns någon laglig framkomlig väg för mig att få bort grenen. Och om inte, har fastighetsägaren fullt ansvar för de skador som grenen orsakar när den trillar?

Ta ner grenen bara. Sluta vara så svensk.

• Gilla
vendela48 och 1 till
  • Laddar…
Klart att hen har, det är ju hens stuga. Skulle grenen komma ner och knäcka stugan så är det hens problem. Men i slutändan kan det bli ditt, hen kanske inte har för avsikt att laga och då får du flytta. Är grenen så grov att den kan slå igen taket och skada dig och slå sönder något så är hen ansvarig för den skadan. Tråkigt med problemet men inget annat att göra än att flytta om du är orolig.

J jonaserik skrev:
Klart att hen har, det är ju hens stuga. Skulle grenen komma ner och knäcka stugan så är det hens problem. Men i slutändan kan det bli ditt, hen kanske inte har för avsikt att laga och då får du flytta. Är grenen så grov att den kan slå igen taket och skada dig och slå sönder något så är hen ansvarig för den skadan. Tråkigt med problemet men inget annat att göra än att flytta om du är orolig.
Det är en honom, inte en hen.

• Gilla
  • Haha
Kenny Starfajter och 7 till
  • Laddar…
D Dubbelgusten skrev:
Jag undrar därför om det finns någon laglig framkomlig väg för mig att få bort grenen. Och om inte, har fastighetsägaren fullt ansvar för de skador som grenen orsakar när den trillar?
Det blir en skadeståndsprocess i så fall, se 2:1 skadeståndslagen. Beroende på omständigheterna kan fastighetsägaren behöva ersätta dig för de skador som grenen orsakar. Däremot har du (mig veterligen) ingen möjlighet att på eget bevåg kapa grenen, precis som du är inne på. Om grenen däremot råkar försvinna ändå är det ju alltid en bevisfråga ifall du är lagt åt Jonatan79s håll ;) Jag må vara fyrkantig, men generellt avråder jag från att ta lagen i egna händer.

Spara den dokumentation du har och om möjligt skaffa än mer dokumentation som talar för att fastighetsägaren inser eller borde inse att grenen utgör en risk för sak- och eller personskada.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om grenen är av/nästan helt hängande utgör den en risk för både människor , djur och ev byggnader. Om ägaren är en tjurskalle funkar det inte att tjata hål i huvudet på honom. Ett val finns alltid kvar och det innebär inte fängelse eller böter, max ett ajabaja av grannen…

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
wildeside
Dra ner grenen med ett rep.
Sen tar du ett foto så att du kan bevisa att grenen har gått av och ramlat ner, som tur va så träffa den inte huset🙂

• Gilla
HFL och 6 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Vem är hönan ?
Menar du TS eller markägaren ?

Hur har det gått?
Naturligtvis får du ta bort grenen för att skydda DITT hus på hans mark! Om du är osäker kan du ringa till arrendenämnden och fråga.
Har du ngt arrendekontrakt? Där brukar det stå att man inte får fälla träd utan att fråga markägaren först men det handlar mer om att hen vill ha virket själv. Men sly och grenar brukar man få ta ( det står i standardkontrakten), det ingår ju liksom i skötseln av marken man hyr!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.