Jag och min man har köpt vårt första renoveringsobjekt på en väldigt tight budget. Vi kommer behöva tänka över våra val och ibland även vara snåla. Detta för mig in på färg, alla rum är i desperat behov av färg och vi tänker oss därför göra samma grund i alla rum. Valet står mellan tre olika vita/grå. Nämligen Vit: NCS S0500-N
Äggskal: NCS S0502-Y
Krita: NCS S1000-N

Vi kommer även byta ut golv samt taklister vilket jag har läst mig till ofta kommer i stockholmsvit. Min oro är att äggskal kommer ge ett för gult intryckC vit kommer få listerna att se gula och dassiga ut samt att krita kommer ge ett för mörkt intryck då vi inte har fönster i varken övre eller nedre hall samt överlag dåligt ljusinsläpp. Vilken färg hade ni valt?

Då det är vår första renoveringen behöver vi så mycket hjälp ni kan undvara!

Staffans2000
Att ge smakråd är meningslöst. Däremot blir det billigare ifall ni köper en färdigbruten nästanvit kulör. Listerna köper ni omålade, så får de den nyans ni vill. Dessutom billigare. Köper ni hos en vanlig färghandlaren är det inte omöjligt om ni kan få lite rabatt efter en prisdiskution. Själv fick jag tjugo procent på det viset.

Tack för ditt svar! Ska gå till vår färghandlare nästa vecka och se!

Hej,

Jag har målat mina taklister/väggar/socklar enl. följande och det ser bra ut.

Taklister: samma färg som taket
Väggar: obruten vit
Socklar: Stockholmsvit

Ser att du kallar en för äggskal, den har samma NCS-kod som stockholmsvit och bör därför vara samma färg men med två olika namn och det tror jag inte kommer se bra ut som väggfärg.

Hoppas det kan vara lite råd på vägen!

Ett tips är också att köpa provburkar med de olika färgerna och måla upp så ser du hur det blir.

Lycka till!

lopec
Lyfter en gammal tråd, just för att det är spännande med vitt... Henkan: Vad menar du med obruten vit? Vilken kulör är det? Ibland är det samma som takvit, dvs s0300-n, ibland kan det vara något annat. Ser det inte ut som att du ramat in väggen med gula ränder när du då målat socklar med s0502-y?

• Gilla
Ellue
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.