Hej,
Jag skulle vilja slipa mina stämjärn och har köpt ett sån "jig" för att ställa fasta vinklar.
Men vilka vinklar ska de ha?
En sats med nyare bacho med trähandtag, samt en del gamla Stanley som behöver mycket kärlek.
Jag skulle vilja slipa mina stämjärn och har köpt ett sån "jig" för att ställa fasta vinklar.
Men vilka vinklar ska de ha?
En sats med nyare bacho med trähandtag, samt en del gamla Stanley som behöver mycket kärlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
25-30graders vinkel ungefär
Brukar grovslipa mina 25 eller 27.5 och sen bryna 30 grader. Lätt fixat med en brynjigg och det är fördelaktigt att ha högre brynvinkel än slipvinkel då du slipper bryna hela fasen. Sök på micro bevel så förstår du konceptet.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Så liten som möjligt vid första slipningen(dvs knappt synlig) sen kommer den successivt växa vid varje ny slipning och när man känner att den är för stor (det börjar ta längre tid att skärpa stämjärnen) så lägger man en ny primäregg.VLJ skrev:
Klicka här för att svara