Hej,

Jag skulle vilja slipa mina stämjärn och har köpt ett sån "jig" för att ställa fasta vinklar.
Men vilka vinklar ska de ha?
En sats med nyare bacho med trähandtag, samt en del gamla Stanley som behöver mycket kärlek.
Tre olika stämjärn ligger på ett ljust träbord: två Bahco med trähandtag och ett gammalt Stanley med blått handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
25-30graders vinkel ungefär
 
Brukar grovslipa mina 25 eller 27.5 och sen bryna 30 grader. Lätt fixat med en brynjigg och det är fördelaktigt att ha högre brynvinkel än slipvinkel då du slipper bryna hela fasen. Sök på micro bevel så förstår du konceptet.
 
Tack för input.
Jobbat en del på Stanleyt och vinkeln blir bra, även om det är stor flisa så den behöver nog bearbetas med maskin.
Hur stor tänker ni att den "lilla" vinkeln ska vara?
På mina bacho verkar den vara 1-2 mm
 
Redigerat:
VLJ VLJ skrev:
Tack för input.
Jobbat en del på Stanleyt och vinkeln blir bra, även om det är stor flisa så den behöver nog bearbetas med maskin.
Hur stor tänker ni att den "lilla" vinkeln ska vara?
På mina bacon verkar den vara 1-2 mm
Så liten som möjligt vid första slipningen(dvs knappt synlig) sen kommer den successivt växa vid varje ny slipning och när man känner att den är för stor (det börjar ta längre tid att skärpa stämjärnen) så lägger man en ny primäregg.
 
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.