Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Detta är ju som att gå in i en bilgrupp på Facebook och fråga vilket bilmärke som är bäst...
Jag hade valt makitan pga av att det är mest sånna jag ser ute på industrierna och dom verkar överleva där då dom ofta är rätt gamla, jag föredrar också paddel istället för enfingerknapp.
Ser Hitachin identiskt ut med makitan?, äh alla lär göra jobbet men jag litar kanske mer på dom övre än dom undre alternativen.
Jag hade valt makitan pga av att det är mest sånna jag ser ute på industrierna och dom verkar överleva där då dom ofta är rätt gamla, jag föredrar också paddel istället för enfingerknapp.
Ser Hitachin identiskt ut med makitan?, äh alla lär göra jobbet men jag litar kanske mer på dom övre än dom undre alternativen.
Redigerat:
Jo, jag har främst velat mellan Makita, DeWalt och Bosch.Rickard. skrev:
Detta är ju som att gå in i en bilgrupp på Facebook och fråga vilket bilmärke som är bäst...
Jag har utan att anstränga mig dödat en 230-slip från Parkside och en från Makita. En 125-slip från DeWalt började glappa rätt snabbt. Kvar är den Bosch du har i listan, som bara jobbar på hur mycket jag än utsatt den för. Både Parksiden och Makitan hade bättre ergonomi, men snurrar den inte så är det mindre viktigt.
Om du ska ha den för att göra småjobb hemmavid: Köp den billigaste du kan hitta.
Ska du använda den professionellt, köp den lättaste men samtidigt med stark motor. Flex gör bra proffsprylar.
Ska du använda den professionellt, köp den lättaste men samtidigt med stark motor. Flex gör bra proffsprylar.
De billiga kinagrejorna kan du glömma. Jag har dödat två på mindre än 10 minuters effektiv körning. (Mindre än två dagar.)
Efter denna erfarenhet köpte jag en Bosch som jag kapat oerhört mycket ölandssten och betongsten med under många år. Den bara går och går. Den verkar inte heller bry sig om allt aggressivt damm.
De andra kvalitetsmaskinerna vet jag egentligen inget om men både Hitachi, Makita och Metabo brukar göra bra grejor.
DeWalt har jag väldigt blandade erfarenheter av. Bland annat en såg som fått byta motor två gånger...
Efter denna erfarenhet köpte jag en Bosch som jag kapat oerhört mycket ölandssten och betongsten med under många år. Den bara går och går. Den verkar inte heller bry sig om allt aggressivt damm.
De andra kvalitetsmaskinerna vet jag egentligen inget om men både Hitachi, Makita och Metabo brukar göra bra grejor.
DeWalt har jag väldigt blandade erfarenheter av. Bland annat en såg som fått byta motor två gånger...
Jag vet absolut inget om dessa två vinkelslipar men har aldrig varit missnöjd med en blå Bosch.kmartinb skrev:
Jag lyckades ha sönder en knappt tre år gammal excenterslip för något år sedan och den lagades på ett utomordentligt sätt inom en dryg vecka på garanti. De mailade en fraktsedel, jag skickade iväg en trasig och fick tillbaka den hel. Allt helt utan kostnad. Enda gången jag nyttjat Bosch (extra) treårsgaranti men då fungerade det utmärkt för mig.
Skulle utan tvekan köpa hitachin, pangpris på den hos proffsmagasinet just nu. Så ska köpa en själv.
Men med 20 år under bältet på industrin så skulle jag säga att dom bästa rondellerna får du från metabo och hitachi, plågat såna dagligen i både gruvmiljö verkstadsmiljö utan att dom har uppvisat tendenser till att vika in årorna i förtid.
Så löp och köp!
Men med 20 år under bältet på industrin så skulle jag säga att dom bästa rondellerna får du från metabo och hitachi, plågat såna dagligen i både gruvmiljö verkstadsmiljö utan att dom har uppvisat tendenser till att vika in årorna i förtid.
Så löp och köp!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 083 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 083 inlägg
Sisyfos, är det du?E Eld skrev:De billiga kinagrejorna kan du glömma. Jag har dödat två på mindre än 10 minuters effektiv körning. (Mindre än två dagar.)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nollspänningsbrytare är krav på större maskiner, saknar nån av dem det går de bort direkt...