T TMC skrev:
Ja, jag kikar lite på den typen av handdukstorkar - men kan man ta för givet att det finns termostat inbyggd eller värmer elpatronen kontinuerligt oavsett temperatur i rummet?

//Andreas
Du får läsa på respektive produkt. Den vi har i fritidshuset har det och fungerar t.ex. som frostvakt och kopplar på handdukstorken vid lägre temp än +5. Men med våra badrum regleras tempen av golvvärmen och handdukstorken är konstant utifrån inställd nivå.

T TMC skrev:
Ungefär av samma skäl man normalt inte sätter elradiatorer i badrum heller.
Nej. Skillnaden är att en elradiator i badrummet fungerar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får läsa på respektive produkt. Den vi har i fritidshuset har det och fungerar t.ex. som frostvakt och kopplar på handdukstorken vid lägre temp än +5. Men med våra badrum regleras tempen av golvvärmen och handdukstorken är konstant utifrån inställd nivå.
Ja, jag har mejlat bland annat Nordhem om kompletterande info om deras modeller. Det är väl så man går göra, modell för modell.

Fundera, som sagt var, på golvvärme och klinker. Om mattan är godkänd för det så är det en relativt enkel operation då tätskikt och underarbete redan är klart.

T TMC skrev:
Vad är felet med en (el)radiator i badrummet?

Nackdelen med takvärme är att den mesta värmen stannar vid taket.
Med (el)radiator nere vid golvet så blir det cirkulation på luften (och värmen).

• Gilla
TMC
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
TMC
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är felet med en (el)radiator i badrummet?

Nackdelen med takvärme är att den mesta värmen stannar vid taket.
Med (el)radiator nere vid golvet så blir det cirkulation på luften (och värmen).
Nej, men kan jag få både värme och torkfunktion för handdukar i en produkt känns det mer intressant än både en värmekälla som en elradiator plus en handdukstork med mindre elpatron.

BirgitS BirgitS skrev:
Nordhems elpatron har termostat: [länk]
Tack!

T TMC skrev:
Ja, jag har mejlat bland annat Nordhem om kompletterande info om deras modeller. Det är väl så man går göra, modell för modell.
Brukar finnas produktbeskrivningar alt. manualer som man kan läsa om man inte hittar det i produkttext/presentation.

• Gilla
TMC
  • Laddar…
Det med takvärme fanns för måga år sedan. Det monterades en värmefolie i taket och under sattes det skivor. Problemet var att när en folir sade upp sig, så för att byta måste taket rivas, det var för mycket jobb, så den delen bara kopplades bort. Sen kom den s.k takpaneler för takvärme, men även dom ficj ge vika för vanliga element.
Det med takvärme kom att kallas, "" ont i huvudvärme "" , då dom med migrän fick problem. Det blev som ett tryck på huvudet. Sen blev bara värme på allt direkt under och fötterna frös under ett bord. Så det med värme från taket har varit en fråga i många år.

• Gilla
TMC
  • Laddar…
T TMC skrev:
useless useless skrev:
Du har aldrig reflekterat över varför man har slutat med takvärme?
Jag vet exakt varför, behöver inte reflektera över det.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.