Det är så att jag har ärvt ett timmerhus som är byggt på 1890.
Den är ombyggd invändigt 1950. Sedan har den stått stilla.
Funderar på att slå ut en vägg för att fixa ett större badrum. Sedan en massa andra saker.

Men hur vet man om en vägg/balk är bärande i huset? Det finns inga ritningar på huset.

I ett timrat hus skulle jag nog utgå från att alla väggar är bärande.
Alltså sådana väggar som går genom huset från yttervägg till yttervägg, inte skafferiväggar och liknande.

I "moderna" hus med regelstomme är en bärande vägg normalt parallell med takåsen,
men ett timmerhus är uppbyggd helt annorlunda.

Nyper motorsågen fast är den bärande...

Annars kan det vara bra att låta nån kunnig timmerman titta på det, invändiga väggar kan stabilisera ytterväggarna.

Men timmer är bra och jag tror det mesta går att lösa med lite extra järn.

/ATW

ArneTW skrev:
Nyper motorsågen fast är den bärande...
Nyper motorsågen :wow: :wow: :wow:

ArneTW skrev:
...
Men timmer är bra och jag tror det mesta går att lösa med lite extra järn...
Extra järn? Köpa järrntabletter på apoteket då, eller :wow: :wow: :wow:

Nu får ni väl börja skärpa er, ni med smartfånar, ingen nämnd och ingen glömd :mad:

Nyper motorsågen, extra järn?

Sluta skyll på rättstavningsprogrammen, eller felstavningsprogrammen som det snarare borde heta.
Läs er kommentar efter den är postad och rätta till!

KnockOnWood skrev:
Nyper motorsågen :wow: :wow: :wow:

Extra järn? Köpa järrntabletter på apoteket då, eller :wow: :wow: :wow:

Nu får ni väl börja skärpa er, ni med smartfånar, ingen nämnd och ingen glömd :mad:

Nyper motorsågen, extra järn?

Sluta skyll på rättstavningsprogrammen, eller felstavningsprogrammen som det snarare borde heta.
Läs er kommentar efter den är postad och rätta till!
Okej han skrev lite väl lite.
Men nyper sågen så är det ett visst motstånd. Det tyder då på att det är viss belastning som i detta fall kan tolkas som bärande vägg. Det går att lösa med lite extra järn som typ järnbalk så tolkar jag hans svar.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
Okej han skrev lite väl lite.
Men nyper sågen så är det ett visst motstånd. Det tyder då på att det är viss belastning som i detta fall kan tolkas som bärande vägg. Det går att lösa med lite extra järn som typ järnbalk så tolkar jag hans svar.
Med nyper menade jag inte att motorn i sågen nyper utan att svärdet nyper fast i timmret, dvs det börjar röra sig när man sågar vilket tyder på att man sk ta sig en funderare hur man går vidare.

När det gäller järnet så tolkar Slurppe mig rätt, med rätt järnbalk/vinkel/stöd så kan man stadga upp det mesta.

/ATW

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Jag erkänner att jag lät alldeles för magsur förut. Sånt händer tyvärr, ursäkta :o

Men rent tekniskt, när man sätter sågen i en timmervägg börjar man väl med ett vertikalt snitt?
Och sedan ett till. Och inte fastnar sågkedjan väl då?
Och väggen är väl så överstarkt byggd, att det inte är förrän det mesta av väggen redan är borta, som den börjar säcka ihop?

Så dags då att börja fundera över den bärande funktionen :confused:

Men, som jag kanske borde ha nämnt: I moderna hus går de bärande väggarna oftast parallellt med taknocken.
På ett gammalt timrat hus ligger ofta takåsarna på gavelväggarna men också på en eller flera timrade innerväggar.
Takstolar i modern mening saknas alltså. Så även väggar tvärs mot taknocken är ofta bärande.
ilginiai_340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från http://www.timmerhusbygg.se/aktuellt/det-viktigaste-om-konstruktionen-av-ett-timmerhus/
Där finns kanske mer matnyttig information.

Och ja, jag har haft ett gammalt timmerhus :)

Menar OP verkligen ett timmerhus, eller bara ett stabilt gammalt trähus uppbyggt av grov plank?

ArneTW skrev:
Med nyper menade jag inte att motorn i sågen nyper utan att svärdet nyper fast i timmret, dvs det börjar röra sig när man sågar vilket tyder på att man sk ta sig en funderare hur man går vidare.

När det gäller järnet så tolkar Slurppe mig rätt, med rätt järnbalk/vinkel/stöd så kan man stadga upp det mesta.

/ATW
Jag tolkade också att kedjan i svärdet nyper. Så jag förstod dig rätt men var tydligen otydlig jag också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.