TonyTech
Nytt golv skall jag lägga i hus med betongplatta som har vattenburen golvvärme. Golvytan 75m2 på en torr gjuten platta. Golvet får vara mellan ca 8-22mm.
Jag vill gärna att golvet ser ut som trägolv och kan vara ett äkta trägolv inom rimligt pris.
Huset ligger vid norrländska kusten så temperatur och fuktighet varierar enormt under året.
Jag är tacksam för råd och rekommendationer angående vad jag bör tänka på. Mvh

Klinkers?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
BirgitS
Ska huset kallställas eftersom du pratar om enormt varierande temperatur?
Det är ju bara temperaturen och fuktigheten inomhus som är intressant.

Vinylgolv!

TonyTech
B Byggwill skrev:
Vinylgolv!
Tack för svar. Har varit inne på trägolv parkett men läst om dålig kvalitet på mellanpris skiktet. Ojämnt och fult så flera har fått sortera bort upp till 30%, så blir det intressant med alternativ. Vinyl kan vara ett säkert golv i mönster jämnhet och håller upp till 20år vad jag sett. Det tål att tänkas på.

H
TonyTech TonyTech skrev:
Nytt golv skall jag lägga i hus med betongplatta som har vattenburen golvvärme. Golvytan 75m2 på en torr gjuten platta. Golvet får vara mellan ca 8-22mm.
Jag vill gärna att golvet ser ut som trägolv och kan vara ett äkta trägolv inom rimligt pris.
Huset ligger vid norrländska kusten så temperatur och fuktighet varierar enormt under året.
Jag är tacksam för råd och rekommendationer angående vad jag bör tänka på. Mvh
Lägg inte trä direkt på betongen, det finns distanser i metall som man lägger först. Sen beror det på konstruktionen om betongen drar upp fukt eller inte.

TonyTech
H HEM2121 skrev:
Lägg inte trä direkt på betongen, det finns distanser i metall som man lägger först. Sen beror det på konstruktionen om betongen drar upp fukt eller inte.
Bra med input och uppskattat. Tänker lägga fuktspärrande golvunderlag först. Borde väl räcka tänker jag. Plattan är några år gammal och helt torr. Golvvärmen vattenburen ingjuten.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.