Jag renoverar en stuga och har börjat se över golvet i den delen som ska bli badrum och även kommer husera en 500 liters slingtank plus en färskvattentank. Det verkar vara dubbla lager spontade plankor under masoniten och stommen under inritad med grövre streck på skissen är grova reglar som bär upp allt.

Elpannan/slingtanken kommer sannolikt väga närmare 700kg när den är fylld. Bör det räcka med att förstärka upp med 22mm golvspån ovanpå befintligt golv eller bör jag kika på en annan lösning och, ifall jag nu lägger golvspån innan övriga skivor (det ska läggas 50mm spårad cellplast för golvvärme i en del av rummet), var bör ångbromsen placeras? Skiss över golvlayout för stugrenovering med inritade utrymmen för elpanna/slingtank och färskvattentank samt placering av reglar och spontade plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle nog gjuta eller mura nån plint för att ta den stora(700kg) punktlasten

Golvspånskiva förstärker ingenting. Det måste vara ordentlig grund under eller kraftiga bjälkar

Det handlar mest om att försöka fördela vikten så bra som möjligt. Pannan är 70x70.

Det är en stuga på plintar så att gjuta ser jag inte som ett rimligt alternativ.

R RocketScienceSmurf skrev:
Det är en stuga på plintar så att gjuta ser jag inte som ett rimligt alternativ.
Mura då, lecablock bär vikt bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.