Av ren nyfikenhet, varför just RK? Går det inte lika bra med FK?

Eftersom RK har fler kardeler är den lättare att jobba med. Dyrare, men med de längder vi pratar om i en elcentral har det ingen större betydelse.

Mikael_L
Sen är väl FK svårt eller omöjligt att få tag i 6 mm2.

Det är ju väldigt korta bitar.

Är säkringarna på max 16A räcker väl 2,5mm²? Det är en undercentral i ett uthus.

FK 6 mm2 finns inte och RK 6 kostar hälften av vad MK 6 kostar

Mikael_L
Melpho skrev:

Är säkringarna på max 16A räcker väl 2,5mm²? Det är en undercentral i ett uthus.
Jag tror man alltid ska använda minst 6mm2 internt i en central. Fast jag är inte säker på om det är en regel.
Men i vilket fall är det urdumt att inte ta till med 6mm2 direkt, för de där små stumparna, så centralen tål en framtida uppsäkring.

Melpho skrev:

Jag hoppas du talar om matningen av undercentralen och att denna är säkrad med 16A!

Ja matningen till undercentralen är säkrad ner till 16A och det är en 4mm²-kabel. Huvudsäkringen till stora huset är däremot 25A.

Mikael_L skrev:
Jag tror man alltid ska använda minst 6mm2 internt i en central. Fast jag är inte säker på om det är en regel.
Men i vilket fall är det urdumt att inte ta till med 6mm2 direkt, för de där små stumparna, så centralen tål en framtida uppsäkring.
När jag kikade i en färdigkopplad normcentral från Rutab på Jula så tyckte jag det såg ut som att de kablar som satt mellan huvudbrytaren och de tre första 16A-säkringarna var på 4mm².

Skulle inte förvåna mig för på en central skulle dom tjäna säkert 50 öre, standarden säger dock att det är min 6 mm2 som man bör använda. OBS standarden inte föreskriften.

Det är väl många bäckar små som man säger.
Fast ska den klara 25A så bör det ju vara 6mm².
Blir ändå billigare än att byta ut hela samlingsskenan mot en som är lite längre.

Köp inte Rutab! Jag köpte en AEG på Classe. Betydligt bättre kvalité!

• Gilla
nockeby
  • Laddar…
För sent, det sitter redan en installerad. Fast i efterhand skulle det passat bättre med en rad till för 12 platser är i minsta laget har jag märkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.