8 571 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Vilken typ av elcentral i kallställd stuga
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm & Västerbotten
· 31 inlägg
Hej
Ska byta elcentralen i stugan som är från före kriget....Den är riktigt gammal =) Ingen jord eller nått. Min fundering är vad ska man byta till. Elektrikern som ska göra jobbet säger att en traditionell porslinssäkringscentral + jfb är det bästa. En normsäkringscentral är inte lika bra när stugan inte skall ha värme på året runt, det kommer att komma in fukt i normsäkringarna efter nått år är elektrikerns argument. En porslinsäkring klarar det tydligen bättre?! Några synpunkter?
Ps om någon undrar så kommer givetvis resten av elen bytas samtidigt av elektrikern.
Mvh
Ska byta elcentralen i stugan som är från före kriget....Den är riktigt gammal =) Ingen jord eller nått. Min fundering är vad ska man byta till. Elektrikern som ska göra jobbet säger att en traditionell porslinssäkringscentral + jfb är det bästa. En normsäkringscentral är inte lika bra när stugan inte skall ha värme på året runt, det kommer att komma in fukt i normsäkringarna efter nått år är elektrikerns argument. En porslinsäkring klarar det tydligen bättre?! Några synpunkter?
Ps om någon undrar så kommer givetvis resten av elen bytas samtidigt av elektrikern.
Mvh
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En normcentral kan man placera utomhus, med lämplig kapsling såklart, så det bör inte vara några större problem.
Det beror nog på hur temperaturcyklerna samt ventilation ser ut. De flesta dvärgbrytare mm är inte gastäta, så fuktig luft kan komma in. Om Temperaturen svänger rejält inne i huset kan det leda till att fuktig luft leatar sig in när komponenten fortfarande är kallare än luften och kondens bildas.
Risken borde minska rejält om man har ett lock på centralen som sluter något sä när bra åt. Bara man bromsar luftflödet så borde det inte vara något problem.
Risken borde minska rejält om man har ett lock på centralen som sluter något sä när bra åt. Bara man bromsar luftflödet så borde det inte vara något problem.
jo, om man vänder uppochner på dvärgarnad^_^belmont skrev:
nej faktiskt har t.ex. Dinline inte plats för gaffelskrna på ovansidan, men en sån där stiftskena som Biltema säljer funkar ju på alla dvärgbrytare sålänge alla hissklämmorna ligger på samma höjd (samma fabrikat mao.)
En följdfråga: Finns det några krav på IP-klass för centralen under de förutsättningarna? Har nämligen samma fråga även om det i mitt fall gäller ett oisolerat förråd. Men det borde ligga rätt nära förhållandena i en kallställd stuga.
Vad innebär RK/MK?Rrrrr skrev:
Jag vill utöka min central med 3 säkringar men fasskenan jag har nu räcker bara till befintliga. Måste jag byta skena eller kan elisen bara skarva med lite kabel från bredvidsittandesäkringar?