TV sändare ligger inte i storstadsområden, mycket bättre några mil bredvid för att undvika radioskugga i mastens närhet.

Bild på antennen! Det finns möjlighet att lägga antennen inne på en kallvinda om det inte blir ett plåttak ivägen.

Protte

Det är som sagt många faktorer som spelar in. Bifogad bild är en mätning på mitt eget uttag på den lokala sändaren.
Här hemma ligger muxarna på någorlunda samma signalnivåer. Andra ställen runt om denna mast så ser det olika ut.
Mux1 kan vara betydligt högre än övriga i spektrat. Mux1 ligger då på kanal26. De övriga på 48,52,56,60.
Ibland kan det vara väldiga nivåskillnader mellan mux2-5 och då sinar även kvaliteten.

Övriga pikar som ej är utmärkta är alltså ifrån närliggande master som kommer in i sidan eller bakom antennen.

Vrider man antennen så kanske vissa muxar sticker upp i signalstyrka men andra sjunker. Vrider man på andra hållet så blir det tvärtom typ. Gäller alltid att hitta ett mellanläge för att kunna tillgodose samtliga muxar, först och främst kvaliteten.

Allt som styr är byggnader, terrängen, tjocka skogspartier och vidare..

Det är inget som säger att en antenn behöver sitta högst upp på huset.
Man har varit på ställen där man istället har flyttat antenn fåtal meter i sidled samt även flyttat ner.

Vad som står i teoriboken är en sak, dock inte förankrat i praktiken och verkligheten.. :)

• spektra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototypen. Lyckades tyvärr inte få in en bild. Men om jag kan ha antennen på kallvinden är det ju perfekt. det finns visserligen inte så mycket plats att vrida en lång antenn (ca bredd 150 cm och höjd 100 cm) Nu ser jag ingen anledning att försöka få in den gamla antennen där utan köper hellre en ny som förhoppningvis är liten. Något plåttak har jag inte.

Är det bättre att ha antennen högt på vinden istället för lägre utanför taket? Allstå vad är viktigast för mottagningen? att det inte är några hinder som väggar/tak mm eller att man får upp antennen högt för att signalen lättare skall passera skoga och berg i området mellan mottagare och sändare. Monostump gav iofs ett svar på detta. Man kan aldrig veta i förväg. Får väl köpa en skaplig antenn och testa denna på några olika ställen och byta till annan om det inte fungerar. En DAT45 verkar ju klart prisvärd.

Har man en 20-30 år gammal anläggning kan man kanske behöva byta antennkabel också. Dämpningen för dom höga frekvenserna kan vara för hög.

En brädvägg är troligen inget problem att ha "ivägen" ett tegeltak med snö på kan vara problem. Högt eller lågt, som sagt vem vet. Granne hade väldiga bekymmer och höjde och höjde men ingen bra bild. Sedan satte han antennen på väggen på andra våningen och där sitter den än.

Min antenn ligger på kallvindan då jag har gaveln rakt mot sändaren.

Protte

BR125 skrev:
Glöm en gitterantenn under sådana förhållanden, det är yagi du skall ha ...
Vet man inte förrän man har testat, hävdar jag. Lokala expertisen säger exakt samma sak som du om det stället där vi bor. Säger t.o.m. att det inte går att ta emot markbundet utan att det är parabol som gäller. Tur att vi inte lyssnade. Har en gitterantenn på väggen och har haft fungerande mottagning i tre år med den. Billigt och diskret.

Gitterantennen (vi kallade det för rosettantenn när jag höll på) är väl i princip 4 stackade dipoler och det är inte alls så dumt, lite dålig riktverkan men det gör visst inte så mycket vid digital mottagning om man får in en annan sändare.

Protte

Finns inget bättre för mottagningen än och få upp antennen på höjd.

Har du väldigt brant tak storkarp ?

Jag brukar skjuta in varje tegelpanna under den övre pannan i ett zickzack mönster upp till nock på taket, bättre "stege" kan man inte få

Kan du få dit ett gavelfäste och sedan ett maströr också så har du tjänat mycket på en sådan montering.

Vitsen med att få upp antennen helst över trädhöjd är att löven innehåller mycket vatten vilket hindrar signalen mycket.

Det är INTE säkert att det är bättre signal högre upp. OM det räcker att den ligger på kallvindan så är antennen skyddad från väder och vind, den svajar inte i blåsten och åska blir ett mindre problem. PROVA funkar det inte på väggen eller inne på vinden så är det bara att prova högre upp men om nu TS har signal med antennen på marken.........

Jag flyttade ner antennen och har bild även de där 2 dagarna på vintern när det snöar blötsnö som lade sig på antennen och förstörde all UHF mottagning.

Protte

Redigerat:
Blev en DAT-45 som jag snabbtestade igår. Försökte rikta antenenn inomhus och till slut fick jag signal men full styrka. Tydligen måste jag rikta antennen väldigt exakt för att få signal men det fungerade i alla fall och senare skall jag monterade den bättre och använda en bättre kabel. Nu skalade jag bara en vanlig förlängningsantennkabel.

Bra antennval, storkarp :)

Kanske inte aktuellt för storkarp, men för övriga som funderar på en aktiv antenn vill jag tipsa om den som BRL säljer, av fabrikat Hallo. Jämfört med den jag använde tidigare (Digiality, från Kjell&CO) så är den helt överlägsen, lite dyrare men mycket bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.