Någon som kan tipsa om en bra,billig och liten antenn för det fria nätet. Jag har provat med den bästa inomhusantennen som fann men det fungerade knappt. Vår gamla vill vi byta ut eftersom den väger 100 kg och just nu står på marken och vi vill helst inte hyra lyftkran till denna. En liten smidig/diskret antenn att sätta på en utomhusvägg max 3 meter från marken hade varit idealiskt. Vår gamla jätteantenn står nu på marken och vid rätt vinkel fungerar det även där.
Hur långt har du till sändaren ?
Om ingen inomhusantenn funkar för dig så misstänker jag att du har en bit till sändarmasten.
Liten antenn och bra mottagning hör liksom inte ihop, prova en Televe DAT 45 eller DAT 75, och glöm inte en bra kabel, bör vara dubbelskärmad typ parabolkvalite.
Om ingen inomhusantenn funkar för dig så misstänker jag att du har en bit till sändarmasten.
Liten antenn och bra mottagning hör liksom inte ihop, prova en Televe DAT 45 eller DAT 75, och glöm inte en bra kabel, bör vara dubbelskärmad typ parabolkvalite.
Vet inte varför de ska sälja de där inomhusantennerna överhuvudtaget. Fåtal ställen i landet som det kanske funkar samt varför ska man ha den inomhus då signalerna finns utanför (om det nu finns tillräckligt).
Dat45 alt 75 är väl vettiga antenner. Men det behöver inte innebära att det likväl ger tillräcklig signal. Heller inget som säger att 3 meter upp är det idealiska. Det blir till att prova sig fram..
Dat45 alt 75 är väl vettiga antenner. Men det behöver inte innebära att det likväl ger tillräcklig signal. Heller inget som säger att 3 meter upp är det idealiska. Det blir till att prova sig fram..
Jag har 18 km till närmaste mast och enligt terracom skall signalen vara stark i området. Men det finns både kullar/dalar och skog i området som kanske hindrar signalen. Angående 3 meter så är det det högsta jag kan montera en antenn utan att klättra på taket vilket jag vill undvika.
Har en gitterantenn på väggen och den fungerar kanon. Har som du mycket skog/kullar/dalar runt om och för det är den bredlobade gitterantennen idealisk. Bor dock mycket längre från masten än du.
Med digitala sändningar gör det inget om du får in samma signal från flera håll (något som gav skuggbild med analoga signaler).
Har denna:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/getAtpInfo.do?display_scenario=query
Med digitala sändningar gör det inget om du får in samma signal från flera håll (något som gav skuggbild med analoga signaler).
Har denna:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/getAtpInfo.do?display_scenario=query
Vad Teracom säger är en sak! 
Både via Boxers och Teracoms hemsida finns den här kartfunktionen att man kan knappa in adress var man bor och så ska det förtälla hur täckningen är.
Men observera att det är ju vad de anser.....
Verkligheten är något annat.
Visst att Teracom har gjort kontrollmätningar lite varstans i landet. Dock inget resultat som har presenterats. De åker ut med en bil och mäter signal ca 10 meter upp typ.
Både via Boxers och Teracoms hemsida finns den här kartfunktionen att man kan knappa in adress var man bor och så ska det förtälla hur täckningen är.
Men observera att det är ju vad de anser.....
Verkligheten är något annat.
Visst att Teracom har gjort kontrollmätningar lite varstans i landet. Dock inget resultat som har presenterats. De åker ut med en bil och mäter signal ca 10 meter upp typ.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bara undrar, har ni VHF antennen kvar, den med långa spröt även ibland kallad TV1 antenn så går den ta bort då vi inte har några sändningar på de kanalerna längre. Det är antennen med en massa spröt som används.storkarp skrev:
Protte
Jag har två delar på antennen men båda är fulla med spröt. Ena delen tar troligen mot tv1 och 2 och den andra tv 4 och 6. jag begriper inte varför det är olika nu när det är digital-tv. I vilket fall som helst byter jag helst ut den mot en ny eftersom det inte handlar om så många hundralappar. Viktigast är dock att slippa klättra upp på taket för att montera antennen.
storkarp - "den andra" tar emot både 1,2,4,6.
VHF-antennen är inget som egentligen nyttjas i dagsläget. Kanske lite smått FM-radio för de som lyckas ta emot det på den.
I dagsläget så nyttjas faktiskt inte VHF alls för tv-distribution i dagsläget.
Men samtidigt så diskuteras det om de tilltänkta kommande muxarna även ska landa på VHF:en. Dock ovisst om när det sker. Men det kan komma en dag då det blir aktuellt att skruva upp VHF:en igen.
VHF-antennen är inget som egentligen nyttjas i dagsläget. Kanske lite smått FM-radio för de som lyckas ta emot det på den.
I dagsläget så nyttjas faktiskt inte VHF alls för tv-distribution i dagsläget.
Men samtidigt så diskuteras det om de tilltänkta kommande muxarna även ska landa på VHF:en. Dock ovisst om när det sker. Men det kan komma en dag då det blir aktuellt att skruva upp VHF:en igen.
Storkarp
Du nämner att du har en anläggning med en jätteantenn, alltså har du svåra mottagningsförhållanden ?
Troligtvis är den monterad innan TV4 kom till, kanske för 15-20 år sedan ?
I såfall klarar den inte och ta emot kanaler/muxar på dom högre frekvenserna.
Tänk också på att dom nya digitala sändarna har en tiondels effekt emot dom gamla analoga.
Allt detta gör att en riktigt bra antenn behövs trots all reklam om motsatsen.
Glöm en gitterantenn under sådana förhållanden, det är yagi du skall ha, DAT antenner har möjligheten med och montera en förstärkare i antennen om nu kabeln till tv är för lång.
DAT antennen är ingen skönhet precis även om den funkar bra, vill du ha en diskretare antenn som ser ut som en antenn skall göra så prova Triax 100, också en bra antenn.
Innan hade du ett hopkopplingsfilter för VHF(TV1)antennen och UHF(TV2/4) antennen
det slipper du nu och bara där tjänar du några dB.
Undvik Clas i sjön antenner då dom oftast inte klarar det svenska klimatet.
Du nämner att du har en anläggning med en jätteantenn, alltså har du svåra mottagningsförhållanden ?
Troligtvis är den monterad innan TV4 kom till, kanske för 15-20 år sedan ?
I såfall klarar den inte och ta emot kanaler/muxar på dom högre frekvenserna.
Tänk också på att dom nya digitala sändarna har en tiondels effekt emot dom gamla analoga.
Allt detta gör att en riktigt bra antenn behövs trots all reklam om motsatsen.
Glöm en gitterantenn under sådana förhållanden, det är yagi du skall ha, DAT antenner har möjligheten med och montera en förstärkare i antennen om nu kabeln till tv är för lång.
DAT antennen är ingen skönhet precis även om den funkar bra, vill du ha en diskretare antenn som ser ut som en antenn skall göra så prova Triax 100, också en bra antenn.
Innan hade du ett hopkopplingsfilter för VHF(TV1)antennen och UHF(TV2/4) antennen
det slipper du nu och bara där tjänar du några dB.
Undvik Clas i sjön antenner då dom oftast inte klarar det svenska klimatet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är väl så att du ligger mellan två eller flera sändare, prova att göra en sökning i båda riktningarna så kommer nog alla kanaler.storkarp skrev:
En BILD på den gamla antennen skulle förklara mycket.
Protte
Jag tror egentligen inte att mottagningen är speciellt dålig i området eftersom det ligger relativt nära storstadsområden och att det urgamla antennen trots allt kunde ta mot signaler när det låg på marken i en vis vinkel. Antennen kan mycket väl vara både 20 och 30 år gammal.
Kabel till tv kan kanske minimeras till 10 meter beroende på vilken höjd jag tvingas placera antennen på.
Kabel till tv kan kanske minimeras till 10 meter beroende på vilken höjd jag tvingas placera antennen på.