Vårt fritidshus ligger ca 25 km från en av de stora TV-masterna. Vi har sedan höga 40-åriga björkar i ett skogsområde i riktning mot masten. Nu när löven har slagit ut och när det blåser, värst när det regnar så är det problem med SVT-kanalerna, däremot TV4, etc störs inte (Mux/frekvensberoende). Kör bara med de fria kanalerna.
Idag har sitter det en Televes DAT-HD 790, eller motsvarande av tidigare fabrikat, har nog inga 4G filter, etc, och sitter på ett 3-4m maströr. Hjälper inte att rikta om. Saknar även mastförstärkare i en antennen, ingen skillnad om man kopplar in en nätdel.
Alla kablar och kontakter byttes för två år sedan och är bra kvalite, dvs Televes i metall.
Fårhultmasten kör SVT på 26/514 Mhz och TV4, etc, på 34/ 578Mhz., tyvärr har vår TV inte stöd för HD-kanalerna som ligger på 43/ 650Mhz.

Behöver inte VHF-stöd
Vad tror ni om att byta antenn till en av Televes DAT 75 modellerna, och då vilken.
Eller ska man testa med en gitter antenn, t.ex., Televes 790 LTE.

Så vad tror ni skulle vara bästa steg för att komma ifrån störningarna, kan ej sätta på längre mast eller avverka skogen ;)

Det KAN ju gå bättre med en gitterantenn, de är lite bättre i skog men förstärkningen något lägre än DAT-45. Det borde räcka ändå med tanke på avståndet till sändaren. Testa även ett extra LTE-filter, det har räddat mig många gånger. Det kan kanske ha kommit upp lite fler 4G-master i närheten.
Jag hade börjat med filtret.

Följer tråden med stort intresse!

Vid mitt fritidshus monterade jag en lång riktantenn tillsammans med en förstärkare. Förstärkaren gjorde det där lilla sista. Jag skulle uppskatta att jag har ca 98% störningsfritt.

Prova med en modern tv om du inte redan gjort detta.

Jag skulle testat med en gitter-antenn i första fallet då denna inte behöver placeras lika högt som yagi-antennen och är mindre riktningskänslig. Ska inte vara något problem med avståndet heller (25km)

edit: Alla e snabba här på forumet... ;)

Var inne på en gitter, men behöver moraliskt stöd i mina funderingar. Fårhultmasten som vi ligger mot tillhör väl också en av de största.
TVn är nog inte mera än 4-5 år, handlade den tyvärr när de med mottagarel för HD kom och tänkte inte på det utifrån att vi skulle ha den i fritidshuset med enbart skogsTV.
Vi har tre 4G master installerade sedan förra året men problemen fanns tidigare och väljer man den som jag länkar till så verkar den ha filter installerat.

Så vad säger om denna:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/utomhusantenner/gitterantenn-for-uhf-p30357

AndersS skrev:
Var inne på en gitter, men behöver moraliskt stöd i mina funderingar. Fårhultmasten som vi ligger mot tillhör väl också en av de största.
TVn är nog inte mera än 4-5 år, handlade den tyvärr när de med mottagarel för HD kom och tänkte inte på det utifrån att vi skulle ha den i fritidshuset med enbart skogsTV.
Vi har tre 4G master installerade sedan förra året men problemen fanns tidigare och väljer man den som jag länkar till så verkar den ha filter installerat.

Så vad säger om denna:
[länk]
Precis en sådan ja :) Så håller vi tummarna för dig!

Det har hänt att jag fått sätta både ett och två filter efter varandra trots att det finns inbyggt filter för LTE i antennen. Det är ju å andra sidan svårt att veta om det är 4G som stör i ditt fall, själv har jag förmånen att kunna mäta och se ev. störningar.

Vindstilla inga störningar, men börjar det blåsa så börjar det hacka och pixla i bilden. Värst är det sommartid med kombination blåst och regn, samt att löven är utslagna.

En antenn enligt länk inhandlas imorgon med montering nästa helg. Återkommer senare med resultat.

Gitterantenn är perfekt i de flesta sammanhang om man inte bor i Norrlands inland.

oneman skrev:
Gitterantenn är perfekt i de flesta sammanhang om man inte bor i Norrlands inland.
Varför? För långt till masten? (Inte tyket menat, utan nyfiket.)

Är vad jag förstått att gitter rekommenderas om man inte har mera än 25-30 km till masten,

Gitterantenn har en räckvidd på ca 0-30 km, en yagiantenn har en räckvidd på ca 10-100 km.
Allt beroende på vilken tillverkare/modell och hur terrängen är.

Vi bor ca 80 mil söder om Sveriges medelpunkt, vi bör inte ha en gitteranten eftersom det lätt blir störningar med en sådan, vi bor ca 60 km från Emmabodasändaren som är den rekommenderade sändaren enligt teracom.se, vi har en alternativ sändare men den sänder svagare signal.

Jag kan meddela att det där med räckvidd är en sanning med modifikation...
Testade en gitterantenn där jag bor och det funkade perfekt... Då riktar jag den mot Brudaremossen (GBG) och jag befinner mig ca 8mil norr om Göteborg!
Så det är lite från fall till fall...

Steg 1 klart, gitterantenn enligt tidigare länk inköpt.

• Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
Och nu var antennbytet gjort.
Kollade signalnivå utifrån vad man kan avläsa från TVn:
Mux1 med SVT1, SVT2, etc, hade 40-45 (av 100) före byte och efter 65-70. Den Muxen som vi haft problem med.
Mux2 med TV4, etc hade 40-45 före byte och efter 50-55. Har fungerat tidigare, endast störning vid kraftig blåst och regn när löven är utslagna på björkarna.

Hitintills ikväll har det inte varit några problem, men det har varit bra väder och endast lite blåst.

Återkommer när det varit sämre väder.

• Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.