26 398 läst ·
67 svar
26k läst
67 svar
Vilken traktor ska jag satsa på?
Jag uppfattade att budgeten är på en annan nivå, men tror inte det har nån större betydelse om det blir en diesel eller fotogenare, om den är grön, röd, grå eller blå, om den har hytt eller störtbåge.skoge skrev:
Jag tycker det är trevligt med hobbymaskiner som man kliver på och av åt sidan, alltså har jag sålt av gamla traktorer som man får klättra på och av bakifrån. Maskiner som går in i befintliga hus gillar jag också, att köpa nått som är ett par dm för högt eller brett är inte så billigt och enkelt om man gillar att ha grejorna under tak.
Om ett objekt har de tillbehör man önskar/behöver och finns att köpa för vettiga pengar inom budgeten på anständigt avstånd är det väl lika bra att åka och handla, i morgon kan det vara för sent och vem tror att det kommer gå att köpa bättre eller billigare maskiner i framtiden?
Liten räkneövning ang bensin vs diesel
Från Svensk maskinprovning
Victor med maxeffekt mätt på remskiva: 1700 rpm på motorn ger 30,9 hk bränsleförbrukning 6,9 liter/h
T24 med maxeffekt mätt på remskiva: 1700 rpm på motorn ger 24,4 hk bränsleförbrukning 8,4 liter/h
Skillnad 1,5 liter/h
Pris bensin på Ingo 22,33kr
Pris diesel på Ingo 25,36kr
En timmes körning på ger då med Victor en kostnad på avrundat 175 kr/h
En timmes körning på ger då med T24 en kostnad på avrundat 188 kr/h
Skillnad 13 kr/h
Billigaste Victorn på Blocket 21 500kr
Billigaste T24 4500kr
Skillnad 17 000kr
Så att med Victorn så sparar man 13 kr i timmen på att köra diesel men skillnaden på inköpspriset 17000kr så kan T24 gå i ca 1307 timmars drift innan totalkostnaden går till Victorns fördel
Med reservation för räknefel
Från Svensk maskinprovning
Victor med maxeffekt mätt på remskiva: 1700 rpm på motorn ger 30,9 hk bränsleförbrukning 6,9 liter/h
T24 med maxeffekt mätt på remskiva: 1700 rpm på motorn ger 24,4 hk bränsleförbrukning 8,4 liter/h
Skillnad 1,5 liter/h
Skillnad 13 kr/h
Billigaste T24 4500kr
Skillnad 17 000kr
Så att med Victorn så sparar man 13 kr i timmen på att köra diesel men skillnaden på inköpspriset 17000kr så kan T24 gå i ca 1307 timmars drift innan totalkostnaden går till Victorns fördel
Redigerat:
Rädd att du räknat rätt och att det nu kostar minst ett par hundra i timmen att köra hobbytraktor, säg trehundra- fyra hundra om det går åt nått oljebyteKloge skrev:
Liten räkneövning ang bensin vs diesel
Från Sveriges maskinprovningar
Skillnad 1,5 liter/h
Skillnad 13 kr/h
Billigaste T24 4500kr
Skillnad 17 000kr
Kapitalkostnad räknar inte jag då begagnade hobbytraktorer hitills haft en förmåga att öka i pris de ca 30 år jag har personlig erfarenhet, går jag på hörsägen och farfars anteckningar från tidigt sextiotal har beg traktorer från den tiden minst tredublat sitt värde, de snygga och välfungerande mer än så.
Finns det 50 traktorer i önskad prisklass till salu i Sverige är det väl lämpligt att passa på att handla medans det är tillåtet och innan nån annan köper godbitarna i ens närhet.
En skvätt (1000l?) blankdiesel kan kanske vara klokt att skaffa hem medans tid och möjlighet finns, den blir väl varken billigare eller mer lättåtkomlig nästa år.
Nästa generation lär vara hänvisad till kinesiskt skit om de ska hitta nått traktorlikt för överkomliga penningar som ryms på 1 ha, köper man nu i sommar en gammal europeisk kvalitetsmaskin och använder den på avsett vis har man ju iaf roligt under tiden och kan lämna en fungerande skattefri bit kulturhistoria till eftervärlden
Har haft en MF 35a -61 med 3 cylindriga dieseln i över 20 år.
Fantastisk pryl måste jag säja, fanns det bara batteri till 1 startmotorvarv, så gick den igång.
Mest imponerande var när jag fick hem katalogen från Olsson i Elösa, till MF 30 och 35 finns allt att köpa.
Med lastare fram var den dock väldigt trögstyrd, fick man lite grus i skopan gick ratten inte att rubba om man inte rullade.
Den gick fint och luktade gott på rapsolja, tyvärr gjorde det att tanken rostade invändigt, så det rekommenderas inte.
Fantastisk pryl måste jag säja, fanns det bara batteri till 1 startmotorvarv, så gick den igång.
Mest imponerande var när jag fick hem katalogen från Olsson i Elösa, till MF 30 och 35 finns allt att köpa.
Med lastare fram var den dock väldigt trögstyrd, fick man lite grus i skopan gick ratten inte att rubba om man inte rullade.
Den gick fint och luktade gott på rapsolja, tyvärr gjorde det att tanken rostade invändigt, så det rekommenderas inte.
Om du även överväger ATV är du i samma läge som jag var i för några år sedan. Slutade med att köpte en Kubota B5100 minitraktor. De är små som trädgårdstraktorer men går på diesel, har lågväxel, diffspärr och fyrhjulsdrift, kraftuttag och trepunkt. Perfekt att dra ut stockar ur skogen med eftersom den är så smal att man kommer in överallt. Slåtterbalk funkar perfekt, om det är en sån som har en egen liten bensinmotor som driver slåttern, så man bara behöver dra omkring den. Snö har jag inte plogat men det borde gå bättre än med ATV i alla fall. Och den drar i stort sett inte något bränsle, jag tankar i princip en gång om året. Men visst, att lyfta och driva stora redskap klarar den inte, eller att plöja en tung leråker.G GalliMattias skrev:Tack för en rolig diskussion med många tips!
Flera jag pratat med tycker ju att man ska satsa på en ATV istället. Men hur kul är det? Så mycket trevligare med en gammal, liten traktor. Dessutom kostar en märkes-ATV lätt uppemot 140 000 och sedan kommer redskapen till…
Intressant diskussion! De tidigare Volvomaskinerna i T20- och T30-serien hade jag inte koll på! Vill som sagt inte ha för stor maskin och inte lägga för mycket pengar. Jag har tittat på Volvo BM 430 (min barndoms traktor) men precis som någon sa så drar det snabbt iväg i pris. Känns omotiverat att lägga 60 000 för något halvrisigt på min lilla mark…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Bilar & andra fordon -
Vilken typ av värme ska man satsa på?
Värmepumpar -
Vilken automatisk skruvdragare ska jag satsa på.
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken bergvärmepump bör jag satsa på?
Värmepumpar -
Luftrenare, fungerar dom och vilken bör man satsa på?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur