Har köpt en fastighet på 1 ha med både grusväg, skog och betesmark. Tänker att jag ska förverkliga en gammal dröm och köpa en mindre traktor för att använda till betesputs, plogning, sladdning av väg och att dra ut lite träd emellanåt. Tänker mig en budget på i runda slängar 50 k. Jag är svag för BM och Volvo och har tittat på följande modeller:
230 Victor
350 Boxer
400 Buster
T430

Ni som kan mer än jag - vad ska jag satsa på? Finns det fallgropar med att köpa en äldre traktor (förutom det sedvanliga mekandet för att hålla den igång)?
 
230 Victor har ej diffspärr, vilket är en stor brist, lätt att köra fast med om man inte är en hejare på styrbromsa.
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Jaaa...
Victor är en bra liten traktor till sin storlek, orkar bära åtminstone lätta redskap på trepunkten och är smidig att köra med där det är trångt. Drar väldigt lite diesel också. Men som enda traktor - nja.
350 och 400 känns bara som osmidiga gjutjärnsklumpar att köra med. Tycker jag.
430:n är en mer lätthanterlig traktor, men det är många som gillar dem, så de är läskigt dyra.

Men asså...måste det prompt vara Volvo BM? Den där loggan kostar åtskilliga tusen kronor.
Fordson eller lite längre fram Ford gjorde bra traktorer. Gamla Valmet är bra skit. Massey Ferguson har gjort endel bra och endel hajpat skrot. Vill man tänka utanför lådan: Zetor! Ursus!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
galento
Gillar Deutz , om du inte behöver ha värme
i hytten men annars funkar luftkylningen
bra.Men tysk kvalité.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också att 430 lätt drar iväg. 50-60 000 med sönderrostade dörrar är inte ovanligt.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaaa...
Victor är en bra liten traktor till sin storlek, orkar bära åtminstone lätta redskap på trepunkten och är smidig att köra med där det är trångt. Drar väldigt lite diesel också. Men som enda traktor - nja.
350 och 400 känns bara som osmidiga gjutjärnsklumpar att köra med. Tycker jag.
430:n är en mer lätthanterlig traktor, men det är många som gillar dem, så de är läskigt dyra.

Men asså...måste det prompt vara Volvo BM? Den där loggan kostar åtskilliga tusen kronor.
Fordson eller lite längre fram Ford gjorde bra traktorer. Gamla Valmet är bra skit. Massey Ferguson har gjort endel bra och endel hajpat skrot. Vill man tänka utanför lådan: Zetor! Ursus!
 
bm 320 buster.
Eller en fin bm 500..
en 2254a är inte fel..
650in är lite törstig men rejäl..

zetor kan du finna skapligt billigt likaså belarus.. dessa lagar du med skiftnyckel..

Även David Brown är bra..
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
BM 500 är jag uppvuxen med och det är en underskattad traktor då den sägs inte vara en riktig Volvo.
Senare bytte den namn till 2200
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
galento
Kan ju skriva att Deutzen är en D5206.
Vi har haft den i 20 år och den är drift-
säker och bränslesnål.Vi har en Ford 5000 också men den är ju större.
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
BM 500 är jag uppvuxen med och det är en underskattad traktor då den sägs inte vara en riktig Volvo.
Senare bytte den namn till 2200
Jajemän dock är 500an en Volvo bm..
Men med IH delar.. medans 2200 och 2250 är rena koncept traktorer från IH....
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Min far köpte sin 500:a ny 1976 och motorn renoverades för några år sedan.
Mycket pålitlig traktor!
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Med då lite mark är en MF35 eller 135 helt okej. Smidiga små traktorer som det finns delar till.
 
  • Gilla
Nissens och 7 till
  • Laddar…
N
Måste säga att vår Zetor 7045 är riktigt bra. Tål mycket stryk. Det blåste 2 björkar över den en gång inga skador uppkom. Det mesta är grovt och enkelt byggt. Rymlig hytt med bra värme. Vår har 4wd och det är trevligt när man plogar snö.

Svärfar som var uppväxt med traktorer hade en Fiat som sista traktor och han sa att det var den bästa han haft. Det märks på priset att dom är populära.

Case är ett annat märke som har väldigt bra rykte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Själv är jag svag för Volvos bensin och fotogenmodeller
Har en T22,T31,T32 och Krabat. Omoderna men billiga i inköp
 
  • Gilla
Skogsballe och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Själv är jag svag för Volvos bensin och fotogenmodeller
Har en T22,T31,T32 och Krabat. Omoderna men billiga i inköp
hur funkar det rent praktiskt med bensin och fotogen?
 
G GalliMattias skrev:
hur funkar det rent praktiskt med bensin och fotogen?
fotogen får du blanda fram..
bensin är det bara att tanka och åka med..
Men den dricker mer än både fotogen och diesel...samt att motorn blir lite hetsigare än en diesel eller fotogen..
Men det är inget större problem.

bensin/fotogen var tänkta så att man startade på bensin och bytte till fotogen när motorn blivit varm då den inte ville starta nå gärna på fotogen..

En bensinare tänder med gnista och en diesel genom kompression.
 
Redigerat:
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.