skoge skoge skrev:
Kan du med de flesta av dessa.. trots att de är fotogenare... Men kör på Alkylat bränsle isåfall så minskar förbrukningen och motorn mår bättre.
köra på E10 är inte att rekommendera då det dels löser upp mer skit i tank och motor men också för att etanolen ökar på förbrukningen..
Man kan få till bränsleförbrukningen med att ställa in en tidigare tändning. Fotogen var på ca 60 oktan så dagens 95 är rena rama racingsoppan

Jag kör mest med 32:an som är en bensinare och går på e85. Ändrade tändning från 30 grader till 40 grader föd och fick ner förbrukningen till 5 liter/h istället för 6 liter/h när jag högg gräs

31:an drar runt 6 liter/h när jag kör en söndagstur med låg belastning

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte alls om traktorer men jag har en nuffield 10/60 med lastare, plogblad bak, snökedjor och 2/3 lådor reservdelar om det skulle vara nå intressant?

Köpte den för att flytta runt lite massor hemma och jämna av med samt plogat lite!:)

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Jag har en bm 430 och är sjukt nöjd. Körde en 500 innan med upplevde den mest som klumpig.

Jag hade en 35X först, både i skogen och ploga snö. Dock så tyckte jag komforten gav lite att önska, samt avsaknaden av drivning på alla hjulen.
Så när motorn nöp så blev det en JD 3130 med hydraulisk framhjulsdrift, inte optimalt men avsevärt billigare än mekanisk 4WD. Den köpte jag för 45k vill jag minnas.
Denna är lite dyrare men har en del tillbehör.. https://www.blocket.se/annons/varmland/traktor_john_deere_3130/101954954

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Röd traktor av äldre modell med lastare parkerad på en äng vid en stenmur och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Med då lite mark är en MF35 eller 135 helt okej. Smidiga små traktorer som det finns delar till.
1 ha är inte mkt uppdelat på vägar hagar och skog men 35an är lite nätt fram med vikt på 3punkten och med lastare lyfter gumpen med 200 kg i skopan. Mf135 är ett bättre val även om jag är lite kär i min 35a.

• Närbild av en röd traktors tredjepunktslyft och slitna blåa hjul i lerig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Vi har BM600 till liknande behov, älskar den :giggle:
Det är samma som jag är uppväxt med, den känslan är värd en hel del för mig! Har även ATV, men den drar inte upp rötter eller för den delen, drar omkull en stor gran med rotsystem så det är bara ett roligt komplement.

Tänk efter om det viktigaste är en liten och smidig, typ 430 eller ännu äldre maskiner.
350/600 och framförallt 650 är betydligt större, men de är nästan billigare. Jag tänker att man kanske kan hitta någon med lastare eller lite tillbehör utan att det kostar mer.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
[bild]
1 ha är inte mkt uppdelat på vägar hagar och skog men 35an är lite nätt fram med vikt på 3punkten och med lastare lyfter gumpen med 200 kg i skopan. Mf135 är ett bättre val även om jag är lite kär i min 35a.
Det går ju att hänga på vikter om man tycker att det är för lite motvikt. Jag har en MF702 som har samma bas som MF35.

Kloge Kloge skrev:
"Maskintok"
Intressant,men hur fungerar det med oljan?
Det får du fråga Maskintok om.
Men det blir säkert som med när han ställde in gräsklippare efter just sådan blandning.
har för mig han sa i någon film att oljan sänker oktan värdet..

Redigerat:
G GalliMattias skrev:
Har köpt en fastighet på 1 ha med både grusväg, skog och betesmark. Tänker att jag ska förverkliga en gammal dröm och köpa en mindre traktor för att använda till betesputs, plogning, sladdning av väg och att dra ut lite träd emellanåt. Tänker mig en budget på i runda slängar 50 k. Jag är svag för BM och Volvo och har tittat på följande modeller:
230 Victor
350 Boxer
400 Buster
T430

Ni som kan mer än jag - vad ska jag satsa på? Finns det fallgropar med att köpa en äldre traktor (förutom det sedvanliga mekandet för att hålla den igång)?
Det räcker med Buster 320 med lite tillbehör.

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Nackdelen med 320 Buster och 230 Viktor är att de saknar hög och låg växellåda. Därför har de ingen backväxel som är tillräckligt hög för att ta sig loss med då man har kört fast i djupsnö. Åtminstone Viktorn har ingen differentialspärr heller och den behöver man också ha i skogskörning vintertid.
320 Buster har Perkins P3.152motor som annars är en rent ut sagt fenomenal motor men den kallstartar dåligt. Den nyare P3.154 är annars samma motor försedd med ett nykonstruerat topplock som löste det problemet.

400 Buster är därför mer lämplig i skogen. Den har hög back och differentialspärr så man kan ta sig loss då man har kört fast. Dessutom har den bra frigångshöjd. Motorn är Perkins P3.154 som kallstartar bättre än de äldre motorerna.

430 känner jag inte till men de brukar vara dyrare än de andra.

Störtbåge eller hytt skall du ha. Det är lätt hänt att köra omkull en traktor och det är lättare att byta någon stänkskärm än att hitta en ny husbonde när den gamla är ihjälklämd.

Traktorer med bensin- eller fotogenmotor blir hutlöst törstiga om de skall arbeta tungt. Ingenting att satsa på med dagens bränslepriser om man tänker arbeta hårt med traktorn. Fast de lär gå att köra på en blandning av 75% eldningsolja och 25% bensin i fotogentanken såvida man startar och stannar på bensin. Inte helt lagligt men ett sätt att klara ekonomin nu i kristider.

• Gilla
GalliMattias och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nackdelen med 320 Buster och 230 Viktor är att de saknar hög och låg växellåda. Därför har de ingen backväxel som är tillräckligt hög för att ta sig loss med då man har kört fast i djupsnö. Åtminstone Viktorn har ingen differentialspärr heller och den behöver man också ha i skogskörning vintertid.
320 Buster har Perkins P3.152motor som annars är en rent ut sagt fenomenal motor men den kallstartar dåligt. Den nyare P3.154 är annars samma motor försedd med ett nykonstruerat topplock som löste det problemet.

400 Buster är därför mer lämplig i skogen. Den har hög back och differentialspärr så man kan ta sig loss då man har kört fast. Dessutom har den bra frigångshöjd. Motorn är Perkins P3.154 som kallstartar bättre än de äldre motorerna.

430 känner jag inte till men de brukar vara dyrare än de andra.

Störtbåge eller hytt skall du ha. Det är lätt hänt att köra omkull en traktor och det är lättare att byta någon stänkskärm än att hitta en ny husbonde när den gamla är ihjälklämd.

Traktorer med bensin- eller fotogenmotor blir hutlöst törstiga om de skall arbeta tungt. Ingenting att satsa på med dagens bränslepriser om man tänker arbeta hårt med traktorn. Fast de lär gå att köra på en blandning av 75% eldningsolja och 25% bensin i fotogentanken såvida man startar och stannar på bensin. Inte helt lagligt men ett sätt att klara ekonomin nu i kristider.
Du har väl rätt angående motoralternativ.
Men killen har ju 1ha, då behövs en enkel mindre traktor typ BM320,MF35,McCormickB414.
Har man traktor i ladan, kanske m-värme så är det aldrig problem.

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
IH 444 brukar vara billiga..

Till 1 ha kan ju annars titta på vilka traktorer som finns tillgängliga att köpa på vettigt avstånd inom den budget man har och välja bort de som inte uppfyller önskemålen/ kraven.
På den lilla ytan med så få driftstimmar det kan bli tal om lär inte bränslekostnaden eller om maskinen har hytt eller båge monterat vara avgörande då det sannolikt blir korta stunder maskinen används.

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till 1 ha kan ju annars titta på vilka traktorer som finns tillgängliga att köpa på vettigt avstånd inom den budget man har och välja bort de som inte uppfyller önskemålen/ kraven.
På den lilla ytan med så få driftstimmar det kan bli tal om lär inte bränslekostnaden eller om maskinen har hytt eller båge monterat vara avgörande då det sannolikt blir korta stunder maskinen används.
japp så därför anser vi alla att TS ska köpa en JD 6250R med lastare för runt 2.3 miljoner.. ;)
man vill ju ha lite bling bling också:)

• Gilla
Viktor Halvars och 1 till
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Du har väl rätt angående motoralternativ.
Men killen har ju 1ha, då behövs en enkel mindre traktor typ BM320,MF35,McCormickB414.
Har man traktor i ladan, kanske m-värme så är det aldrig problem.
Det stämmer.
Fast Volvo 320 och 400 är i stort sett lika stora. Om jag minns rätt blev motorn 4 hästkrafter starkare med nya topplocket. Traktorkroppen är i princip den samma. Sedan handlar det om min taktik att köpa litet onödigt bra grejor men sedan ha dem i årtionde efter årtionde efter årtionde. Därav tänkte jag på Volvo 400.

På en hektar räcker det strängt taget med vilken liten dieseltraktor som helst.
McCormick B275 och B414 och B434 och Fordson Dexta och Super Dexta och Ford 2000 och 3000 och MF 25 och 30 och 35 (måste vara trecylindrig version) och 135 och 148 och David Brown 850 och 880 och Volvo 230 och 320 och 400 är allihop traktorer som duger.
Bensinare anser jag fortfarande att det finns skäl att undvika på grund av bränsleåtgången. Grålle har ingen höjdreglering på lyften och därför fungerar den dåligt med bakskopa om man inte bygger om den så därför rekommenderar jag inte den. Valmet 361 och 565 och 500 är annars lämpliga traktorer men det är litet väl svårt att få tag på reservdelar till dem nu för tiden. Porsche Standard börjar det också bli svårt att hitta delar åt och så är de luftkylda. Deutz hade annars bra småtraktorer men de är alla luftkylda så det är svårt med motorvärmare och start vintertid. Hanomag har obekväm placering på lyften och dragkroken. Fyrcylindriga Nuffield och Fordson Major i olika versioner än onödigt stora. Zetor 25 har olämplig utväxling mera som en transporttraktor. Zetor 25K är annars en verkligt bra traktor men de blir oftast onödigt dyra för en så liten traktor.

Redigerat:
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.