MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hej på er!
Hoppas att ni inte bara kan hus…
En liten kontrollfråga:
Tar ni hand om era bilar?

Har flera i min bekantskapskrets som också gärna vill ha en bil som bara funkar. Det är helt okej att vara 100% ointresserad av bilar men då bör man också räkna med att få lägga några tusenlappar extra om året på att betala någon för att underhålla och reparera bilen.

Säger inte att så är fallet hos er, men jag har som sagt bekanta som tycker att en bil bara ska gå och gå. Det resulterar då också i att man bara fortsätter att köra och åtgärdar inte de brister som uppstår och bara fortsätter låta bilen att "bete sig illa". Vilket ofta slutar med att bilens livslängd förkortas avsevärt och/eller handrahandsvärdet sjunker som en sten
 
S Stuff skrev:
En liten kontrollfråga:
Tar ni hand om era bilar?

Har flera i min bekantskapskrets som också gärna vill ha en bil som bara funkar. Det är helt okej att vara 100% ointresserad av bilar men då bör man också räkna med att få lägga några tusenlappar extra om året på att betala någon för att underhålla och reparera bilen.

Säger inte att så är fallet hos er, men jag har som sagt bekanta som tycker att en bil bara ska gå och gå. Det resulterar då också i att man bara fortsätter att köra och åtgärdar inte de brister som uppstår och bara fortsätter låta bilen att "bete sig illa". Vilket ofta slutar med att bilens livslängd förkortas avsevärt och/eller handrahandsvärdet sjunker som en sten
Vi servar den varje år och åtgärdar alla problem som uppstår, men det är en -05a så den är inte fräsch... Men absolut bra poäng! Det är ju för att vi inte kan nåt själva som vi lämnar in den på service för hälsokontroll varje år.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Igår vägrade bilskrället starta och det var droppen, efter att den betett sig mer och mer illa hela sommaren.
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, maken är väldigt inställd på Rav4, men jag tycker bagaget ser så litet ut. Vi har en Avensis idag och där kan man packa för 2 veckors resa och ändå ha fri sikt bakåt. 🙃

Toyota är de mest problemfria bilarna och det är det vi behöver. 😂
Är du ironisk? 😉
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Är du ironisk? 😉
Det kan man tro. Nä, men den HAR varit väldigt pålitlig, men det är små saker som har krupit på och nu när den tillslut vägrar starta så ryker den.
Toyota är ju ett bra märke, men alla bilar har väl en begränsad livslängd. 😅 Vi har haft den i 8 år och har haft väldigt lite problem med den. Min egen empiriska studie över bilägande är att få äger en bil tills dess fulla livslängd är slut, man byter tidigare av andra orsaker.
 
Fairlane
Ska det vara en Toyota så är det inte så mycket att välja på. En Avensis eller RAV4, eller möjligen en Verso. Det finns olika varianter på varianter på Verso, så kolla det, men jag tänker något som denna länk.

Är ni helt på det klara med att det ska vara en Toyota så rekommenderar jag att ni åker till en handlare och kollar lite och provsitter. "Får vi plats allihopa på långresa med packning?" är väl den frågan som är intressantast för er. Till vardagskörningen krävs ju mindre. Ni kan ju kolla en Auris också, men de är onekligen mindre, så känn efter noga om den uppfyller era krav.
 
Fairlane
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Min egen empiriska studie över bilägande är att få äger en bil tills dess fulla livslängd är slut, man byter tidigare av andra orsaker.
Så är det nog generellt ja. Själv har jag en bil årsmodell 08, som jag är enda ägare av. 🙏
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
J
Den 7 sitsiga verson har något sämre bagageutrymme än rav4, när de två extra sätena är nerfällda.
Tycker inte det är samma komfort i den som rav4 efter -13 (rav4 fram tom -12 är som en traktor i jämförelse med de senare) eller Avensisen.

Det där med att det är billigare att laga befintlig osv. Finns ju andra anledningar till att byta till en nyare bil. Hänt ganska mycket sen -05 beträffande både komfort och krocksäkerhet. Två värdefulla egenskaper när man ska köra långt med barn i bilen.
Var inte rav4 första bilen i Folksams krocksäkerhetslista som slog bort Volvo från första platsen?

Fanns där inte en Prius som var lite större? Den har jag ingen erfarenhet av, men kanske ett alternativ om inte rav4 eller Avensis duger.
 
J
Just det, den bakåtvända barnstolen vi hade tidigare var värdelös i Avensisen. Var något med vinkeln på bilens ryggstöd om jag minns rätt, så det blev väldigt trångt att sitta framför den stolen.
På rav4 kan man justera vinkeln på baksätets ryggstöd.

Så prova montera bilstolarna när ni tittar på ny bil.
 
J JeLö skrev:
Den 7 sitsiga verson har något sämre bagageutrymme än rav4, när de två extra sätena är nerfällda.
Tycker inte det är samma komfort i den som rav4 efter -13 (rav4 fram tom -12 är som en traktor i jämförelse med de senare) eller Avensisen.

Det där med att det är billigare att laga befintlig osv. Finns ju andra anledningar till att byta till en nyare bil. Hänt ganska mycket sen -05 beträffande både komfort och krocksäkerhet. Två värdefulla egenskaper när man ska köra långt med barn i bilen.
Var inte rav4 första bilen i Folksams krocksäkerhetslista som slog bort Volvo från första platsen?

Fanns där inte en Prius som var lite större? Den har jag ingen erfarenhet av, men kanske ett alternativ om inte rav4 eller Avensis duger.
Tack för ditt svar! Många värdefulla poänger!
 
Om RAV4:an som länkades är represantativ för modellen är det ju väldigt dyrt. 8 år gammal och 12000 mil betyder att slitdelar kommer behöva bytas snart. Avensis borde ju vara lite mer prisvärd men om den slutade säljas 2018 så kommer ju även de vara ganska gamla.
 
Bagageutrymmet på en RAV4 är inget att hurra för. Begriper mig inte på dom där SUVarna, stora klumpiga saker helt utan lastförmåga. En Avensis är till och med större. Men jag rekommenderar såklart en fyra dörrars Hilux med kåpa. Tyvärr rätt dyra, för 200000kr blir det svårt att hitta nått vettigt.
 
J
ALLA bilar har av någon anledning blivit dyra de senaste åren.
Vi köpte vår rav4-15 med 6000mil på mätaren för 200000:- 2019. Modellen har legat kvar på det priset sen dess 😳
Nu gått 13000mil. Bytt bromsbelägg en gång, och däck.
Svärfars -13 har gått drygt 21000mil, och han har inte heller bytt mer på sin.
Vi har en Yaris som gått 18000mil. Där har jag bytt fjädrar bak utöver belägg och däck.
såklart service en gång om året eller vart 1500e mil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.