837 läst ·
18 svar
837 läst
18 svar
Vilken kabelfri robotgräsklippare är bäst/problemfri?
Sida 1 av 2
Jag köpte en Gardena Sileno Free i fjol, och det har bara varit problem med den. Nu är jag beredd att slumpa den till någon modig person och köpa en annan. Men vilken är bäst? Jag har stora gräsmattor, ca 1600 kvm.
Det kan nog bero på hur din tomt ser ut, men vår HQ 430V Nera gör ett bra jobb här hemma.trädgårdsinger skrev:
Håller på att titta efter en bra slinglös klippare till farsan men det är lurigt. Finns så mycket att välja på. Man får väl helt enkelt fundera på vad som behövs för att klippare ska kunna genomföra sin klippning så enkelt och effektivt som möjligt. Behöver den vara fyrhjulsdriven t.ex. etc etc. Jag har ögonen just nu på en dreame, vet inte om de är bra men kanske.
Hur ser gräsmattan ut hos dig, mycket hinder? svår terräng?
Hur ser gräsmattan ut hos dig, mycket hinder? svår terräng?
MIn erfarenhet av Mammotions klippare med nätverksansluten RTK är ytterst blandad. När klipparen fungerar så är den fantastisk, men jag har fått kämpa hårt med att få den att fungera då den är beroende av väldigt bra nätanslutning (4G eller WiFi), där "bra" är något helt annat än vad du upplever med en mobiltelefon. Jag fick den att fungera genom att göra rejäla finjusteringar på min WiFi-installation (som är svåra att göra om man inte har lite bättre utrustning). Jag flyttade också en AP för att få bättre täckning i ett hörn av trädgården. 4G fungerade inte för mig då jag bor för nära basstationen. 4G fungerar bra (-ish, den drar mycket batteri) i telefonen, men i robotklipparen funkade det inte bra då GPSens noggrannhet blev lidande.
Det finns naturligtvis andra nackdelar med denna också, men nu när den fungerar med en hög GPS-noggrannhet så är det en bra klippare för pengarna. Några nackdelar finns kvar:
- den sliter mycket på gräset i vändningarna, detta skall troligen lösas med en kommande uppdatering i närtid.
- den kan backa på saker när den vänder/är i hörn osv, detta löses troligen också till stor del av uppdateringen ovan
- den sliter mycket på gräset framför laddstationen, detta löser man med stenläggning, hybridgräs, gummidörrmattor eller på annat sätt (jag vade stenläggning).
- AI vision (kamera med analys av hinder) är inte fullt så duktig som den framstår i reklamen, min klippte påskliljorna som inte knoppat ännu, men den undviker maskrosor. Den är ibland rädd för sin egen skugga också. Jag har till slut stängt av den helt, I det läget används den fortfarande för att undvika att köra över kanter mm, men den undviker ingenting på gräsmattan. På detta sätt slipper jag göra NoGo runt varje träd och jag får en närmare klippning runt träden än med NoGo.
- utan AI-vision så kör klipparen in i grenar från buskarna och det gjorde min tidigare också, men skillnaden här är att designen av chassit (skärmar vid hjulen och kameratorn) gör att den lätt fastnar i grenar som hänger ned. Dessutom så sveper gärna grenarna över stoppknappen och trycker in denna. Jag planerar att tejpa på ett skåphandtag eller liknande för att de skall svepa utan att trycka på stopp.
- den är helt beroende av tillverkarens servrar för att fungera. Inte till 100% när den klipper, men enligt min erfarenhet är det ändå så om man bara har nätverks RTK.
Men det finns som sagt många saker som är väldigt bra med klipparen också:
- Den är i praktiken en terränggående robot. Jag klipper gräsytor som bara kan nås genom att köra på brant berg. Det fungerar kalasbra. Branta backar är inga problem för den, ibland får man tänka till rörande klippriktningen, men normalt sett är det inga problem.
- går det tungt att klippa höjer den klippdisken så att den kommer vidare. Den räknar med att ta resten nästa gång.
- det finns massor av finesser i appen, många helt meningslösa, men många kan användas för att få ett brättre resultat. Tyvärr är appen väldigt buggig.
- det kommer ofta nya finesser med mjukvaruuppdateringar (men även nya buggar iofs).
Det finns naturligtvis andra nackdelar med denna också, men nu när den fungerar med en hög GPS-noggrannhet så är det en bra klippare för pengarna. Några nackdelar finns kvar:
- den sliter mycket på gräset i vändningarna, detta skall troligen lösas med en kommande uppdatering i närtid.
- den kan backa på saker när den vänder/är i hörn osv, detta löses troligen också till stor del av uppdateringen ovan
- den sliter mycket på gräset framför laddstationen, detta löser man med stenläggning, hybridgräs, gummidörrmattor eller på annat sätt (jag vade stenläggning).
- AI vision (kamera med analys av hinder) är inte fullt så duktig som den framstår i reklamen, min klippte påskliljorna som inte knoppat ännu, men den undviker maskrosor. Den är ibland rädd för sin egen skugga också. Jag har till slut stängt av den helt, I det läget används den fortfarande för att undvika att köra över kanter mm, men den undviker ingenting på gräsmattan. På detta sätt slipper jag göra NoGo runt varje träd och jag får en närmare klippning runt träden än med NoGo.
- utan AI-vision så kör klipparen in i grenar från buskarna och det gjorde min tidigare också, men skillnaden här är att designen av chassit (skärmar vid hjulen och kameratorn) gör att den lätt fastnar i grenar som hänger ned. Dessutom så sveper gärna grenarna över stoppknappen och trycker in denna. Jag planerar att tejpa på ett skåphandtag eller liknande för att de skall svepa utan att trycka på stopp.
- den är helt beroende av tillverkarens servrar för att fungera. Inte till 100% när den klipper, men enligt min erfarenhet är det ändå så om man bara har nätverks RTK.
Men det finns som sagt många saker som är väldigt bra med klipparen också:
- Den är i praktiken en terränggående robot. Jag klipper gräsytor som bara kan nås genom att köra på brant berg. Det fungerar kalasbra. Branta backar är inga problem för den, ibland får man tänka till rörande klippriktningen, men normalt sett är det inga problem.
- går det tungt att klippa höjer den klippdisken så att den kommer vidare. Den räknar med att ta resten nästa gång.
- det finns massor av finesser i appen, många helt meningslösa, men många kan användas för att få ett brättre resultat. Tyvärr är appen väldigt buggig.
- det kommer ofta nya finesser med mjukvaruuppdateringar (men även nya buggar iofs).
Efter de senaste uppdateringarna så har jag gott om oklippta fläckar på gräsmattan med min Luba 2 mini. De lyckades dessutom få in ett antal nya (det finns redan många gamla) buggar i mjukvaran. Stabilt är det inte.
Hm, kan det vara att den tror att det är ett hinder? Hade en sån fläck mitt på gräsmattan med min lymow. Så körde manuellt ner det och sen verkar det funkar som det ska. Kanske är liknande fel?pacman42 skrev:
Nja, Mammotion har fått så mycket klagomål så att de kännt sig tvungna att gå ut med att rättning är på väg.M Myschli skrev:
Oj såpass, jag var helt inkörd på att fixa en mammotion till farsan för det verkar som att alla vill ha det märket. Men de klart fixar de problemen så kanske det blir bra till slut?pacman42 skrev:
Min Lymow har ju verkligen inte varit problemfri. Den första modellen hade jag väldigt mycket problem med. Men nu den andra generationen så funkar den jättemycket bättre. Den kan dock köra utanför zonkanten ibland och det är ingen fara egentligen men det är lite störigt. Kan bero på RTK signalen men är inte helt säker på det
När min Luba 2 mini fungerar som den skall är den fantastisk, men inför varje mjukvaruuppdatering så måste man hålla tummarna.M Myschli skrev:Oj såpass, jag var helt inkörd på att fixa en mammotion till farsan för det verkar som att alla vill ha det märket. Men de klart fixar de problemen så kanske det blir bra till slut?
Min Lymow har ju verkligen inte varit problemfri. Den första modellen hade jag väldigt mycket problem med. Men nu den andra generationen så funkar den jättemycket bättre. Den kan dock köra utanför zonkanten ibland och det är ingen fara egentligen men det är lite störigt. Kan bero på RTK signalen men är inte helt säker på det
Hade jag betalt för klipparen hade jag valt en HQ. Trots det rejäla pris jag måste betala för en sådan som klarar min tomt. Men nu vann jag denna i en tävling...M Myschli skrev: