Hej på er!

Hoppas att ni inte bara kan hus utan också bilar. ;)

Igår vägrade bilskrället starta och det var droppen, efter att den betett sig mer och mer illa hela sommaren.
Både maken och jag är 100% ointresserade av bilar, vi vill bara ha en som funkar för oss.

Önskemålen är:
* Det ska vara en Toyota
* Stort bagage (vi har 3 barn och åker på långresor flera ggr/år)
* Dragkrok
* Maken vill gärna ha en lite "högre" bil, men det är inget skall-krav

Budgeten ligger på runt 200.000.

Vad har ni för Toyota? För- och nackdelar med er bil?

Tack för input!
 
Har du så många alternativ om det är tre barn som skall in inklusive packning? RAV4?

Vi stod i typ samma sits för ett par år sedan men då landade det på en VW Touran. Rymlig som attan, men känns samtidigt inte lika pålitlig som Toyota. Har en Auris kombi som fyller tio här om några månader och det enda vi gjort med den under alla år utöver vanlig service är att köpa nya däck och torkarblad. Annars har den bara rullat på. Tråkig men pålitlig. Inget att stoppa in hela familjen i dock.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hej på er!

Hoppas att ni inte bara kan hus utan också bilar. ;)

Igår vägrade bilskrället starta och det var droppen, efter att den betett sig mer och mer illa hela sommaren.
Både maken och jag är 100% ointresserade av bilar, vi vill bara ha en som funkar för oss.

Önskemålen är:
* Det ska vara en Toyota
* Stort bagage (vi har 3 barn och åker på långresor flera ggr/år)
* Dragkrok
* Maken vill gärna ha en lite "högre" bil, men det är inget skall-krav

Budgeten ligger på runt 200.000.

Vad har ni för Toyota? För- och nackdelar med er bil?

Tack för input!
Låter som en Rav4 är er melodi. Ex denna. https://www.blocket.se/annons/stock...152hk_m_k_varmare_dragkrok_b_kamera/109365867
 
Tråkigt att begränsa sig till Toyota. Det är ju inte så långt att sträcka sig till de andra japanska märkena som också har mycket hög driftsäkerhet. T.ex. Mazda har ju också en av marknadens längsta garantier (10år). Våga provköra t.ex. Mazda CX-5, Suzuki Vitara eller S-Cross, Nissan X-Trail m.fl.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Låter som en Rav4 är er melodi. Ex denna. [länk]
Ja, maken är väldigt inställd på Rav4, men jag tycker bagaget ser så litet ut. Vi har en Avensis idag och där kan man packa för 2 veckors resa och ändå ha fri sikt bakåt. 🙃
S Styrman_jansson skrev:
Tråkigt att begränsa sig till Toyota. Det är ju inte så långt att sträcka sig till de andra japanska märkena som också har mycket hög driftsäkerhet. T.ex. Mazda har ju också en av marknadens längsta garantier (10år). Våga provköra t.ex. Mazda CX-5, Suzuki Vitara eller S-Cross, Nissan X-Trail m.fl.
Toyota är de mest problemfria bilarna och det är det vi behöver. 😂
 
tensiden tensiden skrev:
Har du så många alternativ om det är tre barn som skall in inklusive packning? RAV4?

Vi stod i typ samma sits för ett par år sedan men då landade det på en VW Touran. Rymlig som attan, men känns samtidigt inte lika pålitlig som Toyota. Har en Auris kombi som fyller tio här om några månader och det enda vi gjort med den under alla år utöver vanlig service är att köpa nya däck och torkarblad. Annars har den bara rullat på. Tråkig men pålitlig. Inget att stoppa in hela familjen i dock.
Funderade också på Auris. Varför stoppar man inte in hela familjen i den?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Funderade också på Auris. Varför stoppar man inte in hela familjen i den?
Kanske beror på hur stor (rent fysiskt) familjen är.
Vi är tämligen långa alltihop. I Aurisen var det riktiga problem så länge vi hade en bakåtvänd stol som skulle få plats. Jag kunde verkligen inte sitta framför den bakåtvända stolen. Nu med alla barn vända framåt är det enklare, men fortfarande så att det blir trångt. Kort tur i stan vid nödfall för att den andra bilen är upptagen går, men skulle aldrig åka över tre mil med fem i bilen. Även bredden i baksätet är mindre fördelaktigt än en större bil.

Touranen spelar i en annan liga som andra liknande bilar. Kan ha förarsätet inställt som jag vill ha det, men ändå ha utrymme över om jag sätter mig direkt bakom utan att flytta på någon stol. Högre insteg gör mycket, inte bara för benutrymmet. Framförallt har det varit bra tidigare när man lyft in ut ut barn och hjälpt dom på plats med bälte och annat. Det skonar ryggen väldigt.

Fyra vuxna och tre barn samt packning för en dagstripp har vi tryckt in i Touranen. Då blev det lite tight, men görbart.

Men nu var det Toyota som gällde. :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, maken är väldigt inställd på Rav4, men jag tycker bagaget ser så litet ut. Vi har en Avensis idag och där kan man packa för 2 veckors resa och ändå ha fri sikt bakåt. 🙃

Toyota är de mest problemfria bilarna och det är det vi behöver. 😂
Låter som du gått på reklamen. Både Hyundai, Kia och Mazda ligger före Toyota i t.ex. denna undersökning;
https://www.vibilagare.se/nyheter/mest-felfria-bilarna-enligt-agarna-skrall-volvo

Men sedan ska det kännas rätt i magen också och om ni har bra erfarenheter av Toyota så kör på. En bra, duktig och prisvärd märkesverkstad är värt mycket det med.
 
tensiden tensiden skrev:
Kanske beror på hur stor (rent fysiskt) familjen är.
Vi är tämligen långa alltihop. I Aurisen var det riktiga problem så länge vi hade en bakåtvänd stol som skulle få plats. Jag kunde verkligen inte sitta framför den bakåtvända stolen. Nu med alla barn vända framåt är det enklare, men fortfarande så att det blir trångt. Kort tur i stan vid nödfall för att den andra bilen är upptagen går, men skulle aldrig åka över tre mil med fem i bilen. Även bredden i baksätet är mindre fördelaktigt än en större bil.

Touranen spelar i en annan liga som andra liknande bilar. Kan ha förarsätet inställt som jag vill ha det, men ändå ha utrymme över om jag sätter mig direkt bakom utan att flytta på någon stol. Högre insteg gör mycket, inte bara för benutrymmet. Framförallt har det varit bra tidigare när man lyft in ut ut barn och hjälpt dom på plats med bälte och annat. Det skonar ryggen väldigt.

Fyra vuxna och tre barn samt packning för en dagstripp har vi tryckt in i Touranen. Då blev det lite tight, men görbart.

Men nu var det Toyota som gällde. :)
Det är bara min man som kör och han har den största storleken av oss 5. 😆 Vi andra är korta och smala. I dagsläget har vi en bakåtvänd stol. Vi åker sällan alla 5 men när vi gör det åker vi mellan 40-60 mil. 😳
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, maken är väldigt inställd på Rav4, men jag tycker bagaget ser så litet ut. Vi har en Avensis idag och där kan man packa för 2 veckors resa och ändå ha fri sikt bakåt. 🙃

Toyota är de mest problemfria bilarna och det är det vi behöver. 😂
Gillade ni er Avensis så är ju en tanke att köpa en ny sådan? Senaste modellen innan den lades ner är väl 2018 och den hamnar väl någonstans runt er budget.
 
H Hajjen skrev:
Gillade ni er Avensis så är ju en tanke att köpa en ny sådan? Senaste modellen innan den lades ner är väl 2018 och den hamnar väl någonstans runt er budget.
Jag skulle gärna köpa en ny Avensis, men mannen är inne på en högre bil, så vi diskuterar saken. Men intressant att höra lite reflektioner från andra! 😋
 
G
Högre bil är ett plus om man är lång, kanske har problem med ryggen, ofta kör kortare sträckor och vill ha en bättre överblick över trafiken.
Nackdelen är sämre väghållning, sämre komfort och högre bränsleförbrukning.
Lägre bil är ett plus om man inte har problem med att ta sig i och ur bilen, ofta kör längre sträckor, uppskattar komfort och värdesätter lägre bränsleförbrukning.

Tillägg : Om det ofta ska åka barn i baksätet så kolla extra noga så att barnen kan se ut genom rutorna. I nyare bilar kan det ofta kännas instängt i baksätet.
 
Redigerat:
J
Vi håller oss också till Toyota, sen saab lade ner. Framförallt för det är de enda av de japanska bilarna med en vettig verkstad i närheten.
Lägg ner auris. Ok bagageutrymme men trångt baksäte.

Vi har idag en rav4 -15, tidigare en Avensis -12, och vi saknar bagageutrymmet i Avensisen!
Nu har vi utöver en barnvagn även en hund som oftast ska med, men bara två barn.
Åker också gärna långturer, och även om hunden då inte är med kan vi sakna Avensisens bagageutrymme. Vi har löst det med takbox.
Sen är det så mycket lättare att lasta i och ur barn till barnstol i en högre bil. Och rav4 lämpar sig bättre i terräng eller snö på oplogade vägar, så för oss som jagar väger fördelarna över för rav4.

Ska ni ha Avensis igen så satsa på en årsm -15 eller nyare. Upplevde stor skillnad på komforten när jag fick en sån som lånebil jämfört med vår -12.
 
Billigast är oftast att reparera bilen som man redan har. Varför är inte det ett alternativ?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.