Hej,

har två element i mitt hus byggt 1983 som inte bli varma på vintern, termostaten är bytt på båda.
Har skruvat i sär och kollat. En av ventilerna är lite trasig och den andra var väldigt trög. Så tänkte det kan vara bra att byta båda.
Det står AGA på röret där ventilen sitter.
Tog med ventilen och till Hornbach, men de har inte en av samma standard.Önskar hjälp, vilken standard har jag och möjligen var kan jag beställa två nya?
Tack på förhand

• Närbild på en hand som håller en radiatorventil vid ett vitt element; ventiler och rör syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en trasig ventil på ett element, med en bit tyg insatt mellan röret och radiatorn.
    Skapa konto
  • Trasig och trög ventil från AGA-rör vid element i hus från 1983, undersöks för byte av standardventil.
    Skapa konto
  • Radiator med trasig ventil och AGA-märkt rör liggande på ett trägolv; en tång syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Radiator med synliga ventiler och rör mot en vägg. En av ventilerna verkar vara defekt och den andra är trög i funktion.
    Skapa konto
K Korvmos skrev:
Hej,

har två element i mitt hus byggt 1983 som inte bli varma på vintern, termostaten är bytt på båda.
Har skruvat i sär och kollat. En av ventilerna är lite trasig och den andra var väldigt trög. Så tänkte det kan vara bra att byta båda.
Det står AGA på röret där ventilen sitter.
Tog med ventilen och till Hornbach, men de har inte en av samma standard.Önskar hjälp, vilken standard har jag och möjligen var kan jag beställa två nya?
Tack på förhand
Du kan byta enbart packbox, men om du vill byta hela insatsen så går det också. Purmo har ersättningsinsatser.
Titta i bifogad länk på sid 24. Jag tror du ska ha den som heter NIA eftersom du verkar ha ettrörssystem (röd tejpmarkering)
Du får byta termostatdel också.

https://www.purmo.com/media/fnzbtxi0/rot_bok-2024_webb.pdf

L lordi skrev:
Du kan byta enbart packbox, men om du vill byta hela insatsen så går det också. Purmo har ersättningsinsatser.
Titta i bifogad länk på sid 24. Jag tror du ska ha den som heter NIA eftersom du verkar ha ettrörssystem (röd tejpmarkering)
Du får byta termostatdel också.

[länk]
Tack så mycket, ja det ser ut som en NIA-ventil är det som jag ska få tag på.
Vet du möjligen var man kan beställa det eller åka och köpa i Göteborg?

K Korvmos skrev:
Tack så mycket, ja det ser ut som en NIA-ventil är det som jag ska få tag på.
Vet du möjligen var man kan beställa det eller åka och köpa i Göteborg?
Vet ej någon som har dessa i Göteborg, förutom vvs-grossisterna som enbart säljer till företag.
Men Rinkabyrör har så du kan beställa hos dem. Gå in på deras sida och sök efter NIA

tack igen :)
kollade på Rinkabyrör, hittade bara packboxar, men de har inte med gummidelen som är sitter längst in. Den som är trasig.
Tabell med information om AGA/TP-ventiler från 1970-88. Den visar en bild på en packbox med gummidel, markerad med röd cirkel.

Fotografen Fotografen skrev:
Nu har jag aldrig grejat med detta men är inte 480 56 65 en komplett insats?
[länk]
Tack, det har du rätt i, det ser den ut att ha!!

Ja, Rinkaby har den som heter 4805645. Det är en komplett insats

• Gilla
Korvmos
  • Laddar…
Gick fint att montera! Nu får jag vänta in lite kallare dagar och se om de nya fungera bättre än de gamla.

• Nya och gamla ventiler monterade på en träyta där en har en gul plastöverdel.
    Skapa konto
I vilken ordning/följd ligger dessa två radiatorer på enrörssling(an/orna)?

En termostatventil stänger när stiftet är intryckt.

I en enrörsslinga så har man normalt 3-5 radiatorer, har värmesystemet fler radiatorer så är det två eller fler enrörsslingor.
Är det två eller flera slingor så behöver det finnas injusteringsventiler på varje slinga för att alla radiatorer ska kunna få tillräckligt med flöde genom sig.
Till första radiatorn i en enrörsslinga låter man bara en liten del av flödet i slingan gå genom radiatorn å resten går genom bypassen. Nästa radiator har lite större delflöde genom sig, osv och sista har större delen av flödet genom sig.

Vad är det för "panna"? Värmepump?
Vad var det för "panna" från början?
Värmesystemet är troligen byggd i gränslandet mellan lågtemperatursystem & högtempertursystem.

Värmepump trivs bäst med lågtemperatursystem.
Om radiatorerna är sist i respektive enrörsslinga så kan avsaknaden av värme bero på för lågt vattenflöde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.