Behövs ju en mindre luftpump till 30kvm. är ju bättre än element .drar mindre el med luftpump
Har 16A i huset..som funkar bra...men ska man ha en luftpump till som går hela tiden på vintern
plus annat som går i huset samtidigt...så måste man kanske höja till 20 A. vad tror ni ?
 
Jag antar att du menar luftluftvärmepump och tänker att du börjar med att montera ett elelement, nästa steg är välja en lokal installatör som säljer nått av de välkända märkena, om du sen väljer Mitsubishi, Daikin, eller Panasonic tror jag inte spelar så stor roll.
Installatören kommer att hjälpa dig välja rätt modell om du beskriver behoven, önskad innertemperatur och berättar om huset alltid ska hålla samma temperatur eller om det tex ska vara grundvärme på 10°C när det inte används och tex kunna fjärrstyras till 22graders komfort temperatur när attefallarn ska användas.
 
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
M
M Matte60 skrev:
Behövs ju en mindre luftpump till 30kvm. är ju bättre än element .drar mindre el med luftpump
Har 16A i huset..som funkar bra...men ska man ha en luftpump till som går hela tiden på vintern
plus annat som går i huset samtidigt...så måste man kanske höja till 20 A. vad tror ni ?
Hej! Vi har llvp både i vårt permanentboende och vår stuga. Öppen planlösning på båda ställena. 80 m2 i permanentboende öppen planlösning. Vi har också huvudsäkringar på 16 A. Inga problem alls. Vi har köpt pump som går på 10 A säkring. Egen säkring till pump. Som stödvärme har vi vanliga elradiatorer som går igång då det är riktigt kallt. -18 o kallare.
Det finns många alternativ på llvp idag men vi har valt välkänt märke till permanent boende och en riktigt billig kinapump till stugan. Båda tuffar på och producerar go värme. Som sagt hos oss fungerar det riktigt bra🙂
 
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.