"problemet" är bara att oftast vill kunden att man "när man ändå är på plats" ska fixa lite mer, samt att nån skruv sitter fast eller nån tråd sitter fast mm. Då tar jobbet kanske nån timme längre och hela den dagens schema spricker. Det svåra är inte att ha kundkontakten och bestämma, utan att utföra arbetet på den kalkylerade tiden.
Samt att det på dom flesta företag är nån "bas" som åker och tittar o pratar samt en helt annan person som utför arbetet. Om man planerar att jobbet skulle ta 4 timmar och det tar 5 har ju "planen" sprucket på dag ett.
Jag har i mååånga år försökt att göra som du föreslår, men trots min relativt goda erfarenhet anser jag att det är omöjligt att inte få en massa "dötid". Även under dom timmarna ska ju montören ha sin "lön" samt att man måste betala alla andra fasta kostnader för dom timmarna.
Min erfarenhet är att små jobb ska man försöka undvika om man vill ha ett lönsamt företag, men man måste, tyvärr, ta småjobb för att få vara med på dom lite större.
Jobb på några timmar brukar vara rena förlustjobb, skulle det dessutom av nån anledning behövas en reklamationsresa blir det mycket dyrt.

Guzzi skrev:
Tror ni blandar ihop raster och pauser i det här fallet,

"Med paus menas ett uppehåll i arbetet då arbetstagaren skall kvarstanna på arbetsstället.

Pauser skall räknas som arbetad tid. Arbetet skall anordnas så att arbetstagare kan ta behövliga arbetspauser utöver raster. Längden på pausen och antalet pauser anges inte i lagen."

Det är väl pauserna man brukar klumpa ihop till fikarast på fm och em.

På de 25 år jag jobbat som anställd så har jag aldrig behövt dricka kaffe på obetald arbetstid och inte tusan lär jag agera annorlunda som frilans.

Totalt främmande för mig ,menar du på allvar att du debiterar kunden för fikapauser bara för att du inte lämnar arbetsplatsen?.

Har själv 1 timmes obetalda raster/pauser per dag och har så haft i 20års tid och skulle inte med gott samvete vilja ha det på annat sätt.

Sen om du är frilans eller anställd gör väl det samma för kunden eller?

tobbe72 skrev:
Totalt främmande för mig ,menar du på allvar att du debiterar kunden för fikapauser bara för att du inte lämnar arbetsplatsen?.

Har själv 1 timmes obetalda raster/pauser per dag och har så haft i 20års tid och skulle inte med gott samvete vilja ha det på annat sätt.

Sen om du är frilans eller anställd gör väl det samma för kunden eller?
Eftersom detta är ett konsumentforum så ska jag försöka se de från andra sidan.. ;)

Om jag har hantverkare hemma så ska de ju självklart få två fika-raster / dag under arbetstid!.. Om fler kunder bjöd på fika så kanske ni slapp en himla massa rännande till grossister för att "handla".

Allt handlar ju i slutänden om att företaget måste kunna betala sina anställda och dessutom göra lite vinst.

Det innebär att ALL tid och ALLT material måste på något sätt debiteras kunderna (annars går företaget i konkurs). För större företag som kanske dessutom har lite chefer, löneadministratörer osv så måste ju även kostnaderna för dem täckas upp. Och hyran för lokaler.

Jag tror inte att det är någon firma som tar en timtaxa som exakt motsvarar den anställdes timpenning, man har alltid en marginal på timtaxan. Det är storleken på den marginalen som skiljer.

Sen är det ju oftast så att när man beräknar hur mycket tid ett jobb skall ta är det en kvalificerad gissning. Ibland tar jobbet längre tid och ibland tar det kortare tid. Har man tur jämnar det ut sig, men annars måste man ha lite extra marginal där (annars hinner man inte med alla jobb man tagit på sig).

Sen är det ju såklart så att man som kund inte ska behöva betala t.ex. för att hantverkaren har glömt något och måste göra en extra resa, det får hantverkaren själv då ta smällen för (och en hantverkare som ofta glömmer saker får dålig debiteringsgrad och får kanske lite svårt att motivera sina lönehöjningar).

Men, då ska man som kund heller inte kunna få ett lägre pris om hantverkaren är extra effektiv eller klarar av att samordna flera jobb under en och samma resa.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

När jag jobbade som installatör (dels televerket och dels en privat larmfirma) fick varje kund betala för resa från arbetscentralen till kunden, även om jag gjorde jobb hos två kunder som låg i samma hus. Minimidebitering för jobb var en timme, så ett jobb som tog en kvart debiterades ändå en timme.

Glömde jag nåt så jag fick åka och hämta så var det bara leveranstiden som blev lidande, kunden fick inte betala en extra resa.

Så det de flesta företag gör är ju att de summerar de kostnader man har (utöver material) för hela firman. Sen delar man den kostnaden med antalet timmar jobbade för kunder. Då får man en timtaxa att utgå från. Och den har i princip ingen som helst koppling till hantverkarens lön. Två hantverkare med exakt samma lön kan ta olika timtaxa beroende på hur effektivt företaget drivs. Ett företag med lokaler i city har högre lokalkostnader och tar därmed en högre timtaxa.

En sak som vi diskuterat på jobbet är att istället för att höja timtaxan så höjer vi antalet timmar som vi räknar med att jobbet tar (vi gör alla jobb på offert, och då får ju kunden alltid betala beloppet på offerten). På så vis blir slutsumman densamma, men vi får mer marginal när det gäller leveranstiden. (Vi jobbar inte ute hos kund så kunden ser ändå inte hur många timmar vi jobbar.)

E
Sen har då inte jag samvete att sätta mig för minuter då det är dyrt iaf för kunden....men man har 'rätt' tilll 5 på varje timme -vilket jag då inte utnyttjar. Jo om kunden bjuder på kaffe så slår man ihop dte å drar av en timme:S

Redigerat:
Mikael_L
Maxwells_Demon skrev:
Det här kanske blir lite off-topic men låt mig för ett ögonblick fantisera om hur jag skulle arbeta om jag hade en liten elfirma!...
Om jag hade en liten elfirma skulle jag jobba på att få privatkunderna att stå för en liten del av jobbet själv !.
Och då menar jag så här:
Jag skulle hjälpa kunderna att bli en (för mig) bättre beställare.
Jag skulle sammanställa lite dokument med vad och hur dom kan tänka om sitt probem, vad det är bra att dom meddelar mig, osv.
Jag kan inte riktigt precisera mig så väldigt just nu.
Målet skulle vara att få en såpass god uppfattning av merparten av småjobben att "inspektion" före inte är nödvändig, och oförutsedda saker sällen inträffar.

Jag skulle arbeta på att via mailkontakt få t.ex. foton av jobbet osv.
Jag skulle också vara noga med att få kunden att inse att det är en fördel för honom, då jobben i slutänden blir billigare.

Jag skulle också upprätta dokument med svaren på de där frågorna man får av varje kund ändå, timpenning, reseersättningar, har man fakturerar osv osv ...
Bara onödigt att slösa tid på att svara på dessa frågor vid varje beställning istället för att bara kunna maila eller överräcka ett dokument som kunden kan läsa själv.

Dessa dokument/instruktioner kan sen finnas på hemsida, skickas via mail eller ges/skickas i utskriven form.

Det finns säkert viss effektiviseringspotential även i hantverkarbranchen, hittar man den har man både konkurrensfördel och större vinst.

Maxwells_Demon skrev:
Det här kanske blir lite off-topic men låt mig för ett ögonblick fantisera om hur jag skulle arbeta om jag hade en liten elfirma!

Om en kund ringer mig och vill ha ett jobb utfört skulle jag så snabbt som möjligt boka in en *inspektion* för att bedömma jobbet. Den tid jag räknar med att lägga skulle vara ungefär 30 minuter plus restid och lämna lite marginal till nästa möte.

Om det visar sig att jobbet tar mindra än 1 timme skulle jag göra det omedelbart och då debitera för framkörning samt arbetstid.
Detta funkar ju bra om du är egenföretagare utan anställda. Om du har ett gäng anställda montörer så har de oftast dålig koll på vad saker kostar, och man kan inte begära att de ska kunna räkna på jobb och lämna offerter.

Man kan som chef/arbetsledare inte heller åka ut och kolla/inspektera varenda litet jobb.

Maxwells_Demon skrev:
Om det visar sig att jobbet är större skulle jag omedelbart lämna en offert på material (som skulle vara hyffsat exakt eftersom jag har kommit fram med den tillsammans med kund och berättat vad allt är för något och varför det måste monteras) samt uppskattad arbetstid.

Om kunden inte tycker det låter bra får han vackert betala framkörningsavgift samt tiden för inspektionen. Givetvis har jag berättat detta vid första kontakten så det är ingen överraskning för honom.
Man kan aldrig ta betalt för att räkna på jobb som man inte får! Finns ingen kund som skulle acceptera detta (Vissa kunder kanske har 5st olika elfirmor som kommer för att kolla/räkna på en renovering).

Mikael_L
Förövrigt kan jag nämna att vi har anlitat grävare.
All tid han fakturerade satt han i maskinen och grävde. (ja han fakturerade t.o.m en kvart för lite enligt mina egna anteckningar :))
Han hällde sig upp en liten kaffeslurk ur en termos ibland, då vi t.ex. höll på och rättade till nåt rör eller så (så han ändå inte kunde hålla på och spaka).
Fick han telefonsamtal fortsatte han att gräva medan han pratade.
Jag försökte bjuda på lite kaffe och så, men han var väldigt ljumt intresserad av detta.

Ingen kostnad tillkom för:
restiden till och från mitt arbete
att skriva timmar, fakturera eller bokföra.
att komma och titta på jobbet.

Kort sagt betalade vi endast för exakt den tiden då skopan var i jorden, typ.

590:- + moms /timme.

Och då har han alltså bakat in all overhead + kostnaden för en 3-mille-maskin med oerhört dyra driftskostnader.
Han tjänar inte heller något extra på att nasa något material.

Jag inser mer och mer hur otroligt billigt det där jobbet var. :)

Nerre skrev:
Sen är det ju såklart så att man som kund inte ska behöva betala t.ex. för att hantverkaren har glömt något och måste göra en extra resa, det får hantverkaren själv då ta smällen för (och en hantverkare som ofta glömmer saker får dålig debiteringsgrad och får kanske lite svårt att motivera sina lönehöjningar).

Men, då ska man som kund heller inte kunna få ett lägre pris om hantverkaren är extra effektiv eller klarar av att samordna flera jobb under en och samma resa.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Om hantverkaren är glömsk eller slarvig så ska det inte drabba kunden, det håller jag med dig om, men ditt nästa påstående förstår jag inte riktigt.

Om man som kund tar in en hantverkare på löpande som man vet är duktig, snabb och effektiv och som dessutom har många kunder och en bra samordning av sina arbeten. Ska man då på något skruvat sätt bli extradebiterad för det och vad ska den posten i fakturan kallas?

Det är väl precis en snabb och duktig och effektiv hantverkare man som kund vill hitta och gör man det ska väl inte hantverkaren debitera jobbet efter en genomsnittlig långsam/snabb, lätt glömsk och oorganiserad standardhantverkare.

E
Väg då in hur lång avskrivnings tid en grävare har samt handverktyg. Vad det innebär för månads kostnaden...
Hur lång tid lånet är på för grävaren med

Mikael_L
Hehe.
Vad kostar ett oljebyte inkl filter och allt till en 15-tonsgrävare.
Vad kostar nya larvband?
Vad kostar alla slangar och all hydraulolja som med tiden går åt.

Alla de handverktyg du har kostar inte lika mycket som grävmaskinen kostar varje år i bara underhåll.

Mikael_L
Men jag ska tillstå att det faktiskt var en rätt billig grävare. Typiskt idag ligger nog de flesta på minst en hundring till / timme.

Vi får se vad han har för timpenning nästa gång han anlitas. Men utan tvekan får han jobbet ändå, även om han tar 800:-/timme idag.
(Ooops, hoppas han inte läser på byggahus. :))

E
vore åxå intressant å veta vilken firma så man kan lejja honom för det priset

Mikael_L
Långt ifrån Jämtland, han verkar i Norduppland.

Men PMa mig om du verkligen är intresserad.

E
hoppas han finns bara :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.