Vill ni som kunder att jag redovisar effektivsgrundande saker tex bättre verktyg ett annat sätt att jobba o liknande jag är säker på att hantverkarna ni får hem utför arbetsuppgifterna snabbare i dag än för 20 årssen

Men jag tror att ni snöar in på fakturan ni har i handen o tycker att det är dyrt bara dyrt
mvh tille

Timpriser skiljer sig mellan olika firmor. Såsom den enskilde elektrikerns effektivitet. Som Fraggelbaerget skriver så spelar det enbart roll vad det står längst ner på fakturan. Hantverkaren skall vara duktig & effektiv. Kostar säkert mer per timme men i slutändan lägre timmar.
Mao den som enbart lyssnar på vad timpriset kostar är ju lite funny :)

Läser även ovan att "rimligt" påslag skall vara 15-20% på grosspris?
Sen läser jag att det troligtvis är flera hundra procent påslag på varorna i en ICA butik. (vilket är helt sant). Konstigt att inte folk står i kassan på ICA och kräver inköpskvitton samt att dom tycker det är lustigt med X antal hundra procent påslag på deras grosspriser. ;)

puss

E
Vad är det som säger att jag inte har gett mig på dålig ägarstyrning i börsbolag:D?

Hela ditt inlägg är väl ett bra kvitto på att du inte har en aning om hur du ska utveckla din verksamhet.

Du skriver: "På vilket sätt skulle det utvecklas?" och då ställer man sig ju onekligen frågan: "Anser du att det inte finns något område där ni är ineffektiva"

Jag skulle känna mig betydligt mer komfortabel som kund om du istället räknade upp tio punkter där du effektiviserat din verksamhet under de senaste tio åren och sen ytterligare tio punkter som du kommer att taa tag i de närmnaste tio åren.

Har du inget att visa upp och inga planer är du onekligen illa ute.

Låt höra vad har du gjort för att effektivisera din verksamhet och vad kommer du att göra inom de kommande åren?

Inget, jag då är du nog i samma läge som de flesta hantverksföretag.
Nä du Thomas:
Svara på det jag skrev om istället för att vända på steken å låta mig försvara dina teorier.
Jag VET ett antal saker som effektiviserat men ta å svara på dina åsikterå visa Du har belägg

E
thomas:
Butiksförsäljning och tjänsteförsäljning har helt olika affärslogik. Du kan knappast jämföra dessa.
Det är ju arbets tiden Du reagerar på..........
Men tror Du att vi som säljer tjänster inte har personal -dusch, omklädnings rumm.m- samt lager/kontor/garage dvs lokal utgifter?

Hej
I en marknadsekonomi sätts inte priset efter kostnaderna utan efter vad kunderna kan betala
kan vi enas om det kanske ?
Mvh Tille

tobbe72 skrev:
Totalt främmande för mig ,menar du på allvar att du debiterar kunden för fikapauser bara för att du inte lämnar arbetsplatsen?.

Har själv 1 timmes obetalda raster/pauser per dag och har så haft i 20års tid och skulle inte med gott samvete vilja ha det på annat sätt.

Sen om du är frilans eller anställd gör väl det samma för kunden eller?
Ta betalt för dem måste jag ju göra på ett eller annat sätt. Antingen löpande eller så får jag höja timpriset och fakturera färre timmar. Som någon sa så blir ju summan på nedersta raden den samma i det fallet.

Det var du som refererade till Arbetstidslagen. Och du sätter fingret på det som jag menade; om jag är anställd eller frilans spelar ingen roll för kunden.

Att du har 1 timmas obetalda raster per dag är ganska normalt. Brukar i allmänhet vara 1 timmas lunch om vi pratar vanlig kontorsmiljö. Mig veterligen brukar det inte vara enda rasten/pausen på dagen? Brukar vara en kaffepaus på fm och en på em? Så har det i a f varit på alla arbetsplatser jag har varit på - oavsett vilken nivå jag jobbat på. Din arbetsplats verkar vara annorlunda.

Till och från så har vi anställda (dock i en helt annan bransch). Aldrig att vi skulle säga till våra anställda att de inte skulle få dricka kaffe två gånger per dag på betald tid (skulle skämmas över att vara en sådan arbetsgivare).

Som jag förstår så finns det egentligen ingen "5-minutersregel" när jag läser Arbetstidslagen, men det kanske förekommer som en rekomendation i förarbetetena eller liknande? Hur som helst så verkar den vara ett begrepp när man är anställd och ska självklart gälla även mig när jag är ute på jobb. Varför skulle jag ha sämre villkor som frilans?

(Nu är väl sanningen den att jag brukar knappast ta varken raster eller pauser, möjligtvis en kopp kaffe stående någonstans som jag sörplar på när jag går förbi, men det är ju en annan sak. Skulle jag frilansa på heltid så funkar det inte att hålla på så.)

Sedan kring den andra diskussionen om resor osv. Om jag klantar mig så ska inte mina klanterier/extra resor/extra material eller liknande drabba kunden. För mig är det självklart. Lika självklart som att jag på något vis måste få betalt även för den tiden, alltså är det inbakat i timtaxan. För även om det verkar som att alla här jobbar stenhårt från den minut de kliver in på jobbet tills dess de går hem så tror jag ändå att det är ganska få som får löneavdrag om de begår misstag?

Avslutningsvis måste jag säga att jag tycker att diskussionen spårar ur lite. Nu har jag lärt mig av Marlene att inte säga "vi hantverkare" och det har hon helt rätt i då det måste varit en blackout från min sida. På samma vis skulle jag uppskatta om man kunde komma ifrån "ni hantverkare" är si och så. Hantverkare är som alla andra människor, även om även jag har väldigt mycket förutfattade meningar om denna branch. Men generellt kan man väl säga att jag tolkar diskussionen som att branchen är över lag ganska så dålig på kundkontakt/kundvård. Eller så är det bara så att de som inte är det drunknar i jobb, har nöjda kunder och de kunderna hör man aldrig av i ett forum som detta?

Redigerat:
Vad är en vettig vinstmarginal för ett mindre företag? Vi låg på 20% förra året.

E
Rikard:
Det får Du nog ta på ekonomi sidorna ;)

E
Thomas:
Ingen brådska jag väntar..;)

Svar till rickard
Det är endast du som kan veta vad som är rätt vinstmarginal
Är du nöjd Kör på
är du missnöjd Förändra
Företagandet är personligt, förståsigpåare eller ekonomikonsulter kan ge råd men du bestämmer
mvh tille

Guzzi skrev:
Att du har 1 timmas obetalda raster per dag är ganska normalt. Brukar i allmänhet vara 1 timmas lunch om vi pratar vanlig kontorsmiljö. Mig veterligen brukar det inte vara enda rasten/pausen på dagen? Brukar vara en kaffepaus på fm och en på em? Så har det i a f varit på alla arbetsplatser jag har varit på - oavsett vilken nivå jag jobbat på. Din arbetsplats verkar vara annorlunda.
Måste bara kommentera detta.. jobbar du som installationselektriker. Så jobbar du troligvis under ett kollektivavtal som sef och eio har kommit överens om.
Då har du rätt till en timmes rast, hur den förläggs har varit olika beroende på var i landet du är ifrån. Men du är på jobbet i 9 timmar, varav en timme är rast (8 effektiva debiterbara timmar). Jag har aldrig varit varit med om att man har tagit sig friheten till andra raster utan att inte dra av för detta. Men det är klart jag har bara jobbat i 9 år.
Sen har du rätt till 5 minuter per timme för tex toa besök. MEN det går inte att spara dessa 5 minuter så du får tex 30 minuter på eftermiddagen...

E
Det är tänkt för att vi som jobbar fysiskt inte skall slita ut osså tuppa av,,

HUR MAN GÖR 5 VECKOR AV 4

En elektriker, El-Gunnar, har för närvarande 3 kunder - Erik, Valter, Berit. Erik bor granne (10m) med El-Gunnar, Valter 1 mil ifrån och Berit 5 mil ifrån.

El-Gunnar fick inte alla jobben på samma gång utan med lite spridning i tiden. "Jo, jag kan göra det. Jag har några andra jobb, men det är klart att vi ska lösa det där." hade han sagt till Berit när hon kontaktade firman. Till de andra hade han sagt ungefär samma saker i förhandlingarna om uppdragen.

De tre jobben var var inte jättestora, men de skulle ta några dagar på varje jobb. I praktiken skulle han kunna göra ett jobb i taget, men för att hålla igång kunderna höll El-Gunnar igång alla tre samtidigt.

En typisk dag för El-Gunnar:
Åker hemifrån kl 7 till Byggvaruhuet som ligger på 1 mils avstånd. Därifrån åker han till Berit eftersom Byggvaruhuset ligger på vägen dit (även 1 mil från kontoret). Där hämtar han grejer till alla tre kunderna och fortsätter hem till Berit. Han jobbar hos berit 2 timmar och åker sedan till Valter för att jobba två timmar, på vägen äter han lunch. Sist åker han hem till sin granne Erik och gör sina sista 2 timmar innan han åker de 10 metrarna hem för att avsluta arbetsdagen.Totalt har han kört lite drygt 12 mil den dagen.

När jobben är klara skicka El-Gunnar skriver han ihop och ut fakturorna. Hans restid är i snitt 10 min/mil. För den typiska dagen fakturerar han Berit:
- restid 10 mil inkl införskaffande av material = ca 2 timmar
- arbete 2 timmar
- material

... och Valter:
- restid 4 mil (från firman till Byggvaruhuset, sedan till Valter som bor i motsatt riktning och tillbaks till kontoret) inkl införskaffande av material = ca 1 timme
- arbete 2 timmar
- material

... samt Erik:
- restid 3 mil (från firman till Byggvaruhuset, sedan till Erik som bor 1 mil från Byggvaruhuset och tillbaks till kontoret) inkl införskaffande av material = ca 1 timme
- arbete 2 timmar
- material

Totalt för den typiska dagen fakturerar EL-Gunnar:
- restid och införskaffande av material ca 4 timmar
- arbete på plats ca 6 timmar

Eftersom El-Gunnar egentligen kör 12 mil/dag, dvs 2 timmar, arbetar han som alla andra 8 timmarsdagar+lunch. Det fina i El-Gunnars verksamhet är att han tjänar 2 timmar om dagen i fakturerad restid. På en månad har han fakturerat 40 timmar, eller 1 arbetsvecka, mer än han lagt ner. "Det är så man gör kulor" säger Gunnar till sig själv innan han släcker lampan och puffar till huvudkudden för en god natts sömn.

------------------------------------------------------------------------
Storyn är naturligtvis påhittad, men är något att fundera över för dig som ska anlita hantverkare. Det är nog bäst att avtala att tid på plats debiteras och inte för något annat. Täckning för resor mm ska ingå i priset. Utvecklingen på marknaden för privatpersoner kommer nog gå åt det hållet iaf. Den hantverkare som gör så kommer nog få fler nöjda kunder och därmed fler affärer.

Redigerat:
Thomas59
tille1 skrev:
Hej
I en marknadsekonomi sätts inte priset efter kostnaderna utan efter vad kunderna kan betala
kan vi enas om det kanske ?
Mvh Tille
Det kommmer nog som en nyhet för många hantverkare:D

Thomas59
tille1 skrev:
Vill ni som kunder att jag redovisar effektivsgrundande saker tex bättre verktyg ett annat sätt att jobba o liknande jag är säker på att hantverkarna ni får hem utför arbetsuppgifterna snabbare i dag än för 20 årssen

Men jag tror att ni snöar in på fakturan ni har i handen o tycker att det är dyrt bara dyrt
mvh tille
Du kan vara hur säker du vill men verkligheten är en annnan. I alla fall under den senaste 10-årsperioden har ni lyckats med konststycket att producera MINDRE per timme än tidigare. Lite imponerande faktiskt :wow: men det kanske beror på att ni hänger här på Byggahus.se hela dagarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.