Tyvärr så har den affärsmodell som de allra flesta hantverkare tillämpar blivit extremt cementerad och gör att företagen i hantverksbranchen inte gör någonting för att tänka om. Om man blandar ihop äpplen och päron genom att inte göra skillnad på lön/kostnader/fakturering mm, så blir kunderna missnöjda. Om hantverkaren förväntas debitera 40h i veckan, och ingen säger åt honom att det är svårt att ta betalt för materialshoppande etc, så blir det som för TS. Hade firman varit lite smartare, så hade de lagt upp en fin rutt för hantverkaren, som kunde handla allt för hela dagen och kanske fler dagar, på en gång. Han hade bara haft 20 minuter mellan ställena han skulle jobba på, och kunde lätt få in två jobb före lunch istället för ett. Med det sätt man har att jobba nu, är det ju i princip omöjligt att fixa mer än två jobb på en dag, oavsett hur små de är. Hade de planerat inköp och rutt och istället debiterat kunden en i förhand avtalad framkörningsavgift och materialanskaffningsavgift, som lätt kunde täckt företagets kostnader om de hade planerat lite. Jag är övertygad om att de skulle kunna minska den faktiska tiden för hantverkaren, få nöjdare kunder och ändå tjäna mer pengar!

Hade vi i min branch varit så stelbenta som hantverkarna, hade vi inte fått ett uppdrag någonsin, även jag jobbar i IT-branchen...

Rrrrr skrev:
1: Nej, eftersom alla elektriker (och alla andra hantverkare) gör så. Har ju varit svårare att jämföra om helt vissa helt plötsligt börjar fakturera bara tiden kunden ser, och istället ta en högre timtid.
Läs inlägget från milanros 19:36 igår. Står såhär:

"Elektrikern var här i flera dagar (dvs flera resor fram och tillbaka) tog betalt för exakt antal timmar de varit här i huset och 125kr i bil/reseersättning för alla dagar 2pers-2 bilar."

2: Dötiden ska man ju självklart alltid minimera! Har man för mycket dötid så blir kunden missnöjd = man förlorar kunder. De viktigaste alltid är ju att kunden är nöjd!
Nej, dödtiden skall du minimera för att elektriker som har mycket dödtid drar inte in stålar till din firma. Fakturerar du kunden efter den tid som ni lägger före/efter kundtid, så är din slöaste elekrtiker den som drar in mest pengar....

3: Som det är nu debiteras kunden all tid som har gått åt för just denne kund. Rättvist, enkelt att förstå.
Kunden kan inte kolla så att tiden ni debiterar stämmer. Bra för er förstås, men dåligt för kunden. Enkelt att förstå är det uppenbarligen itne, tror du denna diskussion hade uppstått då?

Redigerat:
Fraggelbaerget skrev:
Nu får du väl f-n ta och ge dig. Vad spelar det för roll hur stor timdebiteringen är, det väsentliga är väl i alla fall vad som står på sista raden.
Om du är så dum att du tror att det kommer billigare undan bara för att en hantverkare har en lägre timpeng då kommer du bli "blåst" många gånger i framtiden.
En gammal ekvation är att låg timpeng = höga påslag på mtrl, och hög timpeng = låga påslag på mtrl.
För en sak kan du vara säker på, vid dagens slut vill ALLA ha sin lön och den får du som kund betala.
Du har inte förstått någonting. Är du händelsevis elektriker?

E
Jag åker på ett jobb jag tittat på å vet vad jag skall montera.
Kommer dit å börjar då kunden kommer på att ' då du ändå är här, så kan du väl....' åsså tillkommer det uppgifter i efterhand.
Det finns ingen teoreiskt möjlighet att kunna he med sig allt, ok är det fler uttag så är det ingen fara. För det har vi i bilen men element motoorskydd .mm. udda varor MÅSTE vi fara å hämta.
Vem skall stå för den restiden? företaget? tror inte det....

Sen är det en 'sanning' som uppstått endast på forumet.
lågt timpris/högt mtrlpris--hög timpris/lågt mtrl pris
Det är en 'sanning' med modifikation, det kan stämma men det måste in göra det -för alla över allt....
Man måste jämföra företag för företag.

Elinstallatören skrev:
Sen är det en 'sanning' som uppstått endast på forumet.
lågt timpris/högt mtrlpris--hög timpris/lågt mtrl pris
Det är en 'sanning' med modifikation, det kan stämma men det måste in göra det -för alla över allt....
Din elektrikerkompis Fraggelbaerget skrev såhär

"En gammal ekvation är att låg timpeng = höga påslag på mtrl, och hög timpeng = låga påslag på mtrl."

Så det är inte på forumet som den 'sanningen' uppstått.

Sedan finns det ju det 3e ledet i ekvationen, hög timpeng OCH höga påslag.

Tror det är dags att stänga den här tråden nu.

Åter öppnad på allmän begäran.

3,5h för en normkapsling med säkrningar, låter inte som något lurt där inte. Det är ju så olika från företag till företag hur man debiterar sina kunder. Vissa har en fast kostnad för restid inom en viss gräns från företaget. Medan andra debiterar löpande km. Vissa har bakat in restiden i h tiden. Det finns så många olika varianter på kund debitering.
Det bästa tipset jag har är att göra upp om ett fast pris innan arbetet påbörjas, även vid mindre arbeten. Då slipper man spetsade fakturor och onödiga samtal till hantverkaren.

E
Men priset för arbetet blir och är olika för län till län.
Städer-landsbygd mm.
Men att lejja en firma fån landet till stan tar åxå tid, sen är det beroende på hur långt å timpris skillnaden
Lite kortfattat är det olika från fal till fall, å ett jobb som är planerat kan bli duddelt så länge om det tilkommer saker i efterhand -då arbete påbörjats.

Om kunden inte har det förtoendet att vi fakturerar rätt tid, hur törs han då släppa in oss i sitt hus?
Han kanske borde vara hemma å kolla så vi inte stjäl något å vilken tid vi är där.;)

Då kunden vill ha fast pris måste det finnas en ritning. (eller en bra arbets beskrivning)
Annars kan det bli onödiga diskusioner.

Redigerat:
ALL fakturering som inte rör arbetet i sig är felaktigt och ett sätt att mjölka kunden på, inget annat.
Det festliga med hantverkare är att de lägger på allt möjligt och slår man ihop dagsfaktureringen så blir det säkert ett antal timmar mer än faktiskt arbetad tid. Rimligen så betalar man för den tid som personen faktiskts utför arbete, oavsett arbete. Tanka bilen, köra bilen m m varför skulle man betala full taxa för detta? Om jag har en revisor för 1000 kr / tim så betalar jag väl inte samma taxa för att han sitter i bilen på väg till mig?
Om elektrikern ska ha 400 sek i timmen och beräknar att arbetet tar 2 timmar, så är väl ersättningen 800 sek och inget annat. När jag sen ringer honom låter helt ointressant.
Sen kan man konstatera, som när det gäller allt annat, att det alltid är bättre att ha detta avklarat per telefon innan arbetet sätter igång än att försöka klara upp sådant efteråt.

Betalar du elektrikern 1000 kr i timmen tror jag att även han "bjuder"på resorna,

Maxwells_Demon skrev:
Att avrunda uppåt till närmaste halvtimme tycker jag är rimligare. Att ett arbete på 3 timmar och 14 minuter blir 3,5 timme totalt känns helt rätt men att sätta 4,0 timmar känns oseriöst.

Forumet har en särskild funktion för att användare skall kunna lägga till en personlig signatur som automatisk skrivs ut vid varje inlägg de gör. Med tanke på att denna funktion finns så känns det fel att du sitter och skriver under varje inlägg för hand. Jag tycker att det är både onödigt och störande. q(;^;)p

Om du gör rätt så finns det dessutom en möjlighet för oss som inte vill se signaturerna att slippa dem. Det går nämligen att välja en annan inställning som filtrerar bort dem! d^_^b
Sen finns det sådana som jag som varit på nätet en hel del år och sen fortfarande fortsätter med att underteckna med mitt namn alternativt smeknamn/alias/avatar och tja lite småknepigt ibland att hålla isär nick från 1993 från förnamnet *S*

/K som funkar på alla forumen *S*

johankoel skrev:
ALL fakturering som inte rör arbetet i sig är felaktigt och ett sätt att mjölka kunden på, inget annat.
Det festliga med hantverkare är att de lägger på allt möjligt och slår man ihop dagsfaktureringen så blir det säkert ett antal timmar mer än faktiskt arbetad tid. Rimligen så betalar man för den tid som personen faktiskts utför arbete, oavsett arbete. Tanka bilen, köra bilen m m varför skulle man betala full taxa för detta? Om jag har en revisor för 1000 kr / tim så betalar jag väl inte samma taxa för att han sitter i bilen på väg till mig?
Om elektrikern ska ha 400 sek i timmen och beräknar att arbetet tar 2 timmar, så är väl ersättningen 800 sek och inget annat. När jag sen ringer honom låter helt ointressant.
Sen kan man konstatera, som när det gäller allt annat, att det alltid är bättre att ha detta avklarat per telefon innan arbetet sätter igång än att försöka klara upp sådant efteråt.
Ja.. vi fakturerar den faktiska tid som hör till de jobbet. Alltså inkl ev materialhämtning och fylla i arbetsorder efteråt.

Självklart skulle jag kunna fakturera endast den tid som syns för kunden, och istället ta högre timpenning. (som din revisor)

...men (verkar vara svårt att förstå för många här) TOTALPRISET PÅ SISTA RADEN PÅ FAKTURAN KOMMER ATT VARA SAMMA HUR JAG ÄN GÖR! :wow:

Mikael_L skrev:
Det känns som att han kan maximalt möjligen kryddat med en halvtimme.
Om det inte är några andra tokigheter skulle jag själv inte orkat bråka om den (eventuella) halvtimmen. När han kom tillbaka från jobbet, så tog han tio minuter kaffe (kafferaster ingår ju i arbetstid i vår lagstiftning, så firman får iaf betala lön för det, men jag vet inte vad som är kutym när man fakturerar kund) sen skrev han ett faktureringsunderlag i i 10 minuter.
Vart har du läst att kafferast ingår i arbetstiden? I arbetstidslagen står det ungefär: Anställd har rätt till 5min obetald rast per arbetad timme. Arbetstagaren äga rätt att efter 5 timmar erhålla obetald rast. DVS så har arbetstagaren skyldighet att jobba max 5 timmar i sträck, efter detta har man rätt till 25 minuters rast. Rast är ej betald. Pauser finns också omnämnda i lagen, men är inte reglerade i tid, eller frekvens, pauser ska användas i samråd med arbetsgivaren, och efter dennes godkännande.

Diskussionen är intressant och speglar väldigt väl helt olika synsätt på hur man tar betalt av kunden för ett utfört arbete. De olika metoderna hänger säkert väldigt mycket ihop med hur man "alltid"gjort men det jag kan tycka är lite knepigt när man kommer med argument att kunden ska betala eventuell "dötid" mellan jobb, att kunden ska drabbas om inte hantverkaren kan fylla resterande delen av dagen.

Det innebär att, som flera påpekat, att om all tid ska debiteras någon kund så är det tråkigt om hantverkaren har lite att göra just den dagen, eller om hantverkaren är glömsk och måste åka en extra tur och handla eller om nästa kund är långt borta så drabbar det kunden. Har man en effektivt företag som har många uppdrag och dessutom lyckas planera in dem geografiskt nära varandra och utför arbetet snabbt så ska det naturligtvis löna sig för både kunden och företaget.

Att fylla upp tid som man inte kan egentligen inte kan debitera på sina kunder som man har just för stunden känns väldigt tveksamt. Kan man inte fylla sin dag, oavsett om det gäller problem med planering eller helt enkelt för lite uppdrag så måste man rimligtvis ha en del odebiterbar tid som ingen kund lastas för utan det är en overheadkostnad som man får räkna med när man sätter sin timdebitering. Ingen firma kan väl kräva att elektrikern ska debitera 100% oavsett antalet uppdrag under dagen?

Att tro att man kan debitera 100% när man driver ett företag eller att man kräver av sina elektriker i det här fallet att de ska debitera 100% är orimligt. En viss del av arbetstiden är och kommer alltid att vara odebiterbar om man inte är en fantastisk företagare, och det läggs rimligtvis på timdebiteringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.