51 427 läst ·
510 svar
51k läst
510 svar
Vilken tid tar elektrikern betalt för?
Så röd man kan bliThomas59 skrev:Haha - Profiler!
-Akademiker stämmer
-Lön ja troligen har du rätt även där
-Facket stör mig inte särskilt mycket även om dom ibland (ofta) är ute och cyklar
-Lönedumpning, ja varför inte, vad är problemet?
-A-kassan, rätt där också, det måste bli skillnad i plånboken om man jobbar, kallas incitament och saknades tidigare
Vad är du för typ av person - Sosse?
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Får nog också räkna mig till gruppen akademiker isf, även om jag har ett i huvudsak praktiskt orienterat arbete. Definitiv inte sosse...Thomas59 skrev:Haha - Profiler!
-Akademiker stämmer
-Lön ja troligen har du rätt även där
-Facket stör mig inte särskilt mycket även om dom ibland (ofta) är ute och cyklar
-Lönedumpning, ja varför inte, vad är problemet?
-A-kassan, rätt där också, det måste bli skillnad i plånboken om man jobbar, kallas incitament och saknades tidigare
Vad är du för typ av person - Sosse?
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Stråkkvartetten kanske spelar lite fortare idag:wow:.magnu skrev:Detta resonemang gäller ROT, inte nyproduktion
Men det är hantverk. Det tog för 20 år sedan 2 timmar att skruva upp ett väggutag. Idag tar det fortfarande nästan 2 timmar. Men det har kommit lite mer lättjobbat kopplingsmaterial, som minskar reklamationerna, och minskar kopplingstiden något. Så du kanske klarar jobbet på 1h55.
Jag har mycket svårt att se hur man kan jobba snabbare med installation, däremot kan man öka den debiterbara tiden för hantverkarna.
Men hur ska man klara att klamra kabel dubbelt så fort?
Det som har hänt i industrin är att produktionen har automatiserats med nya maskiner, automatiserade produktionslinor.
Industrin har kontroll på de leveranser som de får in, inkommande material, som ser likadant ut. En elektriker kommer till ett nytt hus varje gång.
För att ta en ekonomisk klyscha.
För 300 år sedan bestod en stråkkvartett av fyra personer. Idag består den fortfarande av fyra personer. Med thomas59's mått är det en rätt kass produktivitetsutveckling.
Allvarligt, jag känner igen resonemanget från snart sagt varje bransch jag varit involverad i. Vi kan inte jobba snabbare! Alltid samma ryggmärgsreflex för ingen vill väl jobba snabbare.
Nu handlar det inte om att jobba snabbare (det kan göra det ocksåiofs ) utan om att jobba smartare och det handlar inte bara om att (som exempel) smälla upp kabelklammer utan om hela företagets verksamhet från säljarbetet, marknadsföringen, offertarbetet, tidsplaneringen, internkommunikation, arbetsredskap, stödsystem, kundservice - RUBBET!
Har ALDRIG stött på en bransch eller ett enskilt företag vars verksamhet inte kan effektiviseras men du och många hävdar precsi motsatsen (vi kan inte jobba snabbare) och det är säkert en bidragande orsak till varför ni tom jobbar långsammare nu jämfört med för 10 år sedan.
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Ja ngt som verkligen skulle snabba upp och effektivisera byggandet vore om man slapp all onödig byrokrati och akademiker som berättar för yrkesmännen hur dom ska göra. Jeg vet av egen erfarenhet att jobbet aldrig går fortare för att jag är med på bygget men däremot så krävs min insats enligt lag för att skyffla papper mm. skulle verkligen föredra att kunna tillföra ngt praktiskt och minska byggkostnader istället men icke 
Och ja facket är nog den organsation som försvårar mest utan att tillföra ngt tyvärr, dom har nog spelat ut sin roll i den moderna arbetsplatsen.
Och ja facket är nog den organsation som försvårar mest utan att tillföra ngt tyvärr, dom har nog spelat ut sin roll i den moderna arbetsplatsen.
Thomas59 skrev:Stråkkvartetten kanske spelar lite fortare idag:wow:.
Allvarligt, jag känner igen resonemanget från snart sagt varje bransch jag varit involverad i. Vi kan inte jobba snabbare! Alltid samma ryggmärgsreflex för ingen vill väl jobba snabbare.
Nu handlar det inte om att jobba snabbare (det kan göra det ocksåiofs ) utan om att jobba smartare och det handlar inte bara om att (som exempel) smälla upp kabelklammer utan om hela företagets verksamhet från säljarbetet, marknadsföringen, offertarbetet, tidsplaneringen, internkommunikation, arbetsredskap, stödsystem, kundservice - RUBBET!
Har ALDRIG stött på en bransch eller ett enskilt företag vars verksamhet inte kan effektiviseras men du och många hävdar precsi motsatsen (vi kan inte jobba snabbare) och det är säkert en bidragande orsak till varför ni tom jobbar långsammare nu jämfört med för 10 år sedan.
Hur kan facket ha spelat ut sin roll när det nu fortfarande finns arbetsgivare som inte vill låta anställda få ha semester när de har rätt till det.Tossegubbe skrev:
När arbetsgivare inte köper skyddsskor till sina anställda.
När arbetsgivare vägrar göra luftprover för att se om vi behöver skyddsmask.
Inte följer turordningsregler.
Struntar i återanställningsplikten.
Låter personal jobba övertid och döljer det på olika sätt..
När svenskt näringsliv inte tycker att vi ska ha någon löneökning i årets avtalsrörelse...
Nä nog behövs facket... Låt säga att alla arbetstagarorganisationer försvinner..Tror du arbetsgivarna slutar organisera sig?
Tror du arbetsgivarna kommer ge oss löneökning utan att någon kräver det? Tror du vi får mer arbetstidsförkortning om ingen frågar efter det?
Akzid har mest rätt hittils..
håller med om att denna diskussion egentligen grundar sig på olika ideologier, har märkt av de tendenserna på detta forum, man vill gärna hävda att hantverkare tar ut för mycket och ska anpassa sig mer..
jag är av den typen som förstår att hantverkaren också är av kött&blod och han har givetvis utgifter som alla andra som han måste få att gå ihop.
och eftersom jag tillhör de vanliga dödliga så gillar jag inte heller effektivisering på jobbet då det i slutändan går ut på att mer arbete läggs över på arbetaren och mindre på tjänstemännen, som givetvis måste tjäna ännu mera för att dom har "effektiviserat" för sig själva..
jag gillar inte orättvisor och tyvärr ökar dom just nu, det kan inte va kul att bli av med jobbet för de stackarna som blir det, och blir skickade över hela landet som några slags "spelpjäser" empati verkar helt saknas bland beslutsfattarna från höger, men det är inte så lätt att förstå, eller vilja förstå, när man har sitt liv i ordning och tryggat...
håller med om att denna diskussion egentligen grundar sig på olika ideologier, har märkt av de tendenserna på detta forum, man vill gärna hävda att hantverkare tar ut för mycket och ska anpassa sig mer..
jag är av den typen som förstår att hantverkaren också är av kött&blod och han har givetvis utgifter som alla andra som han måste få att gå ihop.
och eftersom jag tillhör de vanliga dödliga så gillar jag inte heller effektivisering på jobbet då det i slutändan går ut på att mer arbete läggs över på arbetaren och mindre på tjänstemännen, som givetvis måste tjäna ännu mera för att dom har "effektiviserat" för sig själva..
jag gillar inte orättvisor och tyvärr ökar dom just nu, det kan inte va kul att bli av med jobbet för de stackarna som blir det, och blir skickade över hela landet som några slags "spelpjäser" empati verkar helt saknas bland beslutsfattarna från höger, men det är inte så lätt att förstå, eller vilja förstå, när man har sitt liv i ordning och tryggat...
Elinstallationer är ett hantverk som inte kan effektiviseras på samma sätt som tillverkningen av tex volvo-bilar.Thomas59 skrev:
Däremot har vi fått en himla massa mer säkerhetsdirektiv som ska följas. Många olika mätningar som ska utföras, protokoll som ska skrivas. Riskanalys före jobben osv osv.. Sånt fanns inte överhuvudtaget för 20år sedan.. Om ens för 10år sen.
Inte så konstigt att vi "producerar" mindre per timme än förr.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jag börjar undra om någon här bara kommer med en massa påståenden han själv inte kan försvara.
Som bara pekar finger att det är fel men som inte kan förklara eller ge förslag till utveckling.....
Som bara pekar finger att det är fel men som inte kan förklara eller ge förslag till utveckling.....
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Spelar det någon roll om det tas via timpris eller varu på slaget?
Då det borde var siffran längst ner gäller och om skillnaden blir stor.
Förklara för mig angående overhead eller vad som borde ingå i timpriset..
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jag väntar på svaren än..........Thomas:
Du visar Du kan räkna vilket är bra , men det innebär inte att det i praktiken funkar som i teorier.
Produktiviteten, vad hänger du upp den på?
Antal meter spiikat eller antal armaturer monterade?
Eller på siffror som inte säger ett skvatt, förutom för de ärbara kontors nissar som tror att en rta sänking spikar upp mer kabel
De ekonomiska kan vara missvisande på omsättning då mtrl har sjunkit i pris tex eller alla skruvdrager dyrare än en hammare som kortar arbetstid .m.m
skrev:Hela den här debatten visar ju klart på att hantverkarna tilll sista blodsdroppen försvarar befintliga system och strukturer och inte på något sätt är villiga till utveckling
På vilket sätt skulle det utvecklas?
Vi får ett jobb, åker dit å monterar, sänder en fakt, på arb. å mtrl.
Vad i den sekvensen är det fel å hur skall det utvecklas.
Det tillkommer olika saker då vi är där, det kan tilläggas mer saker som de vill ha gjorda, Borrmaskinen kan gå sönder, centralen kan har brister man inte sett innan man börjat på m-.m.m.m
Det låter som omvi hittar på saker för att jävlas..........med våra kunder... ser Du inte hur snett Du ser på hela grejjen?
Det är väl klart att det spelar roll, om firman har kunder som står på kö, och man har en bra planering så minskar firman naturligtvis sin "overheadkostnad". Det gynnar både företaget och kunderna och jag inbillar mig att de är just de företagare som är efterfrågade (rekomenderade) som kan ta en högre timkostnad och eftersom de är effektiva (snabbare än genomsnittet) så kan de både ta bra betalt och ha fullt upp vilket är ren jackpot.
För kunden spelar det naturligtvis en stor roll om det är så att firman inte har fullt upp och istället debiterar alla kostnader man har på de kunder man lyckas skrapa ihop.
Det enkla rådet verkar vara att hitta en firma som har fullt upp och har bra rekomendationer, de är förhoppningsvis duktiga och utför arbetet snabbare än genomsnittet och de behöver inte ta betalt för en massa krystade poster eftersom de har ett fullspäckat schema.
För kunden spelar det naturligtvis en stor roll om det är så att firman inte har fullt upp och istället debiterar alla kostnader man har på de kunder man lyckas skrapa ihop.
Det enkla rådet verkar vara att hitta en firma som har fullt upp och har bra rekomendationer, de är förhoppningsvis duktiga och utför arbetet snabbare än genomsnittet och de behöver inte ta betalt för en massa krystade poster eftersom de har ett fullspäckat schema.
Enkelt svar på detta, facket behövs inte pga av dom anställda själva är medvetna om sina rättigheter och möjligheter och inte tjänar ngt på att betala en hutlös avgift till ngn dom inte har glädje av.
Vad gäller lönenivåerna så tvingade facket oss att sänka lönen till våra gubbar för att det inte skulle bli orättvist mot andra
Dessutom fick inte gubbarna jobba in fredagen heller när dom låg ute på resejobb för här var det minsann 8timmars arbetsdag som gäller...
Skulle ngn arbetsgivare vara alldeles för djävlig kan man alltid sluta och då kursar snart bolaget och man kan börja hos nya bolaget/konkurenten.
Dessutom så tycker iaf jag att lön ska förhandlas inviduellt efter individen och inte av ngn som aldrig träffat personen i fråga för sanningen är att vissa engagerar sig och ställer upp för firman och dom ska ha mer medans vissa andra bara ser det som ett nödvädigt ont att gå till jobbet och dom ska inte ha samma lön och förmåner.
Vad gäller lönenivåerna så tvingade facket oss att sänka lönen till våra gubbar för att det inte skulle bli orättvist mot andra
Dessutom fick inte gubbarna jobba in fredagen heller när dom låg ute på resejobb för här var det minsann 8timmars arbetsdag som gäller...
Skulle ngn arbetsgivare vara alldeles för djävlig kan man alltid sluta och då kursar snart bolaget och man kan börja hos nya bolaget/konkurenten.
Dessutom så tycker iaf jag att lön ska förhandlas inviduellt efter individen och inte av ngn som aldrig träffat personen i fråga för sanningen är att vissa engagerar sig och ställer upp för firman och dom ska ha mer medans vissa andra bara ser det som ett nödvädigt ont att gå till jobbet och dom ska inte ha samma lön och förmåner.
Akzid skrev:Hur kan facket ha spelat ut sin roll när det nu fortfarande finns arbetsgivare som inte vill låta anställda få ha semester när de har rätt till det.
När arbetsgivare inte köper skyddsskor till sina anställda.
När arbetsgivare vägrar göra luftprover för att se om vi behöver skyddsmask.
Inte följer turordningsregler.
Struntar i återanställningsplikten.
Låter personal jobba övertid och döljer det på olika sätt..
När svenskt näringsliv inte tycker att vi ska ha någon löneökning i årets avtalsrörelse...
Nä nog behövs facket... Låt säga att alla arbetstagarorganisationer försvinner..Tror du arbetsgivarna slutar organisera sig?
Tror du arbetsgivarna kommer ge oss löneökning utan att någon kräver det? Tror du vi får mer arbetstidsförkortning om ingen frågar efter det?
Du svara inte på en enda fråga där nä...Tossegubbe skrev:Enkelt svar på detta, facket behövs inte pga av dom anställda själva är medvetna om sina rättigheter och möjligheter och inte tjänar ngt på att betala en hutlös avgift till ngn dom inte har glädje av.
Lagstadgade rättigheter är en sak.. men hur tror du man påverkar politiker att lagstifta i arbetarnas väg? Jo fackligtpolitiskt arbete.
Men den svenska modellen bygger till stor del på kollektivavtal där man är två parter.. Där man enas om regler i avtalsform inte i lagform. Så som arbetstidsförkortning, lönenivåer, raster, tillägg o.s.v..
Och nej jag tycker inte individuell lönesättning är bra. Bidrar till splittringar inom arbetsgruppen.
Eftersom detta är ett elforum så bygger elektrikers lön på ackord, i det fallet så är månadslönen bara ett förskott...