Jag skulle sätta dit nya termostater på elementen men alla förutom ett hade en annan ventil. Som är kortare.

Det går med andra ord inte att stänga av elementet.

Den som är röd är den som är ”fel”.

Någon som har koll på vad jag behöver fixa och kan någon förklara lite detaljerat? Måste jag byta ut ventilen till en lika som de övriga.

• Ventil med röd måttstock som mäter längden på en kortare termostatventil på ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elementventil mäts med röd måttstock för att undersöka avvikande längd.
    Skapa konto
  • Rund radiatorventil med röda detaljer och siffrorna 2, 5, 0, 5, monterad i ett vitt element. Ventilen är omgiven av en cirkulär ram.
    Skapa konto
  • Närbild av en termostatventil på ett element, märkt "FLA-HLI MMA 2022-11-10", med en gul och röd detalj synlig i centrum.
    Skapa konto
Vad står det på sidoplåten på radiatorn?
Hur ser radiatorkopplet ut?
Vilken diameter är det på gängan?

Nedre/sista bilden är en Purmo/MMA-ventil.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det på sidoplåten på radiatorn?
Hur ser radiatorkopplet ut?
Vilken diameter är det på gängan?

Nedre/sista bilden är en Purmo/MMA-ventil.
Hej , båda är purmo och V4 men olika årtal. Skickar bild.

• Bild av förinställningsverktyg för radiator, inklusive nycklar märkta RSK 3871101 och RSK 4812130, samt instruktioner för identifiering och användning.
    Skapa konto
Om bägge är Purmo/MMA så är det ingen skillnad på vilka termostater som passar.

Däremot den radiator som har röda plasten, där sitter sidoplåten "snett" så att ventilen är ocentrerad mot hålet i sidoplåten. Det kan vara därför som termostaten inte fungerar som den ska.

Närbild på en hand som mäter avståndet på en ventil med ett skjutmått i metall, intill ett rör med gänga.
Skapa konto

Det är detta måttet, när stiftet är intryckt (ventilen stängd), som behöver vara samma.
Hur långt stiftet sticker ut utanför packboxen kan variera mellan olika modeller av ventilinsatser.

Demmpa Demmpa skrev:

Däremot den radiator som har röda plasten, där sitter sidoplåten "snett" så att ventilen är ocentrerad mot hålet i sidoplåten. Det kan vara därför som termostaten inte fungerar som den ska.

[bild]
Det är detta måttet, när stiftet är intryckt (ventilen stängd), som behöver vara samma.
Hur långt stiftet sticker ut utanför packboxen kan variera mellan olika modeller av ventilinsatser.
Den tar inte i plåten så det har jag kollat. Det är piggen som är kortare på den andra. Hur löser man det?

A andreashe skrev:
Den tar inte i plåten så det har jag kollat. Det är piggen som är kortare på den andra. Hur löser man det?
Demmpa Demmpa skrev:

[bild]
Jag menade att den ena som fungerar är 10mm intryckt och den andra ligger på 7-8. (Den som inte fungerar)

Ingen annan som har koll hur man sa justera pinnen till 10mm?

Foliehatten3
Fungerar fjädern i pinnarna som det ska. Är kanske så att den en fastnar längst in?

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Fungerar fjädern i pinnarna som det ska. Är kanske så att den en fastnar längst in?
Ja det gör dom. ventilerna är helt nya

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.