Målaren plockade ner en lampa jag glömt nedmontera inför takmålning.
När jag nu ska återmontera doslocket är ”metallpinnarna” (egentligen klor som ska hugga tag i gipset ovanifrån?) helt slappa. Sätter jag fast doslocket hänger det en cm nedanför taket och inte ”dikt an”.
Försökt identifiera vad det är för modell på dosan så jag kan förstå vad som är fel, utan att lyckats.
Någon här som känner igen modellen?
När jag nu ska återmontera doslocket är ”metallpinnarna” (egentligen klor som ska hugga tag i gipset ovanifrån?) helt slappa. Sätter jag fast doslocket hänger det en cm nedanför taket och inte ”dikt an”.
Försökt identifiera vad det är för modell på dosan så jag kan förstå vad som är fel, utan att lyckats.
Någon här som känner igen modellen?
Dom klorna ska gå in i dosan och gå ut mot innerkanten , om du lyser och ser in så finns det nog märken där dom suttit förut .
Satt lampan med skruv upp i taket då , inget bra att fästa i locket , kan ramla ner om dosan spricker .plast blir sprött när det utsätts för värme
Satt lampan med skruv upp i taket då , inget bra att fästa i locket , kan ramla ner om dosan spricker .plast blir sprött när det utsätts för värme
Ta en bild på hela dosan samt locket du ska montera upp, gärna något skarpare. Om det är en riktig takdosa med krok ska den absolut inte fästas med klor i dosan utan skruvas i fästena som ska finnas (t.ex. det strax nedom/till höger det inringade ser misstänkt ut). På en modern dosa är det M4.
Klicka här för att svara