Hej
Är oerfaren att svetsa men har införskaffat en Kemppi för MMA svetsning. Försöker lära mig via Youtube. Information jag inte hittar är någon form av omvandlingstabell för benämningar på diverse pinnar. I USA pratar man t ex om 7018. Vad benämns den elektroden som i Sverige?

Någon som vet?

Rickard.
Det är väl den klassiska OK 48.00,

Ok 48.00 är standard

Tack för svaren. Finns det en omvandlingstabell på nätet (precis som med stål)? Hittar inget på nätet.

Rickard.
Ingen aning faktiskt, E7018 är den amerikanska standarden från American welding society(tror jag) medans resten av moderna världen använder ISO som standard. Vad ISO beteckningarna egentligen står för/betyder har jag ingen aning om.

Google skriver såhär

*The "E" in E7018 electrode indicates a tool used for an arc-welding process. The 70 means it makes welds that are very strong (70,000 psi). The 18 means two things: The "1" means the electrode can be used in any position, and the "18" means low hydrogen and usually DC current.*

Så det är ju allt annat än specifikt och det finns flera modeller som uppfyller den standarden.

Jag svetsar helst rutila pinnar hemma för jag sysslar sällan med hög hållfasthetgrejer och dom är bara allmänt lättare att ha och göra med tycker jag.

https://www.svetsmaskinservice.se/Start/Knep-och-Rad/Svetselektroder---Sa-valjer-du-ratt

Instämmer, testa OK 43.32 (E6013), de är lättare att återstarta än 7018 tycker jag.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack. Var det någon som påstod att det är lätt att svetsa............ Djungel

Mina två första projekt är fyrkantsstål 40x2 resp plattstål 30x6. Vanligt konstruktionsstål. Kan man använda 2,5 mm OK-pinnar till båda och är det amperen (i huvudsak) som regleras utifrån stålets tjocklek? Beställer dock extramaterial.för övning🤓

Låter bra till 40x2 - men testa! Jag har 1,6-2,0-2,5-3,2 hemma och ingen svetsutbildning. Svetsning är kul, håller för mina ändamål och blir ibland snyggt! Blir det fult åker vinkelslipen fram så att man kan börja om.

Lägg en stund på att träna starter. Kika på den här också - funkar bra på tunn plåt med 6013:

F
På esab.com hittar du bra beskrivningar på alla pinnar och vilka standarder dom uppfyller.

👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.