Hej! Har lyckats skrapa ihop ett mycket prisvärt system med LED spottar, trafos och dimmers. Än så länge har jag kopplat in det på en vanlig Elko Plus dubbelbrytare, men då har jag bara kunnat koppla in det på en av två knappar.
Jag behöver en Elko plus dubbelbrytare där knapparna inte är sammakopplade alls, utan kan styra två olika system. Är det dubbeltrapp som är den rätta?
Systemet ska vara uppbyggt som på bilden. Knapparna ska alltså vara oberoende av varandra och aktivera spottarna med att trycka en gång uppåt på vardera knapp (med fjäder bakom).
Lät lite rörigt, hoppas någon förstår =)
Jag behöver en Elko plus dubbelbrytare där knapparna inte är sammakopplade alls, utan kan styra två olika system. Är det dubbeltrapp som är den rätta?
Systemet ska vara uppbyggt som på bilden. Knapparna ska alltså vara oberoende av varandra och aktivera spottarna med att trycka en gång uppåt på vardera knapp (med fjäder bakom).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lät lite rörigt, hoppas någon förstår =)
Ok, då är det bara ett frågetecken till. Enligt kopplingsschemat ser det ut som att man kommer behöva trycka den ena knappen nedåt och den andra knappen uppåt. Kan man bara koppla trådarna tvärtom isåfall i själva strömställaren, så båda knapparna slår till när man trycker uppåt?GK100 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Sätt de enligt hur brytaren visar att du ska sätta de. Spegelvänd inget. Ena sidan på brytaren blir "fel" men det ska vara så. knapparna blir likadant när ramen och knapparna kommer dit. Bägge brytarna kommer att tändas/släckas åt samma håll. Helt oberoende av varandra så en Dubbel trapp är helt rätt. 6 plus 6.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Det må vara ett prisvärt system, men mäkta omständigt också! När det kommer till LED-strip med lite högre effekt vet jag att större drivdon ofta har dimring på sekundärsidan (om man kan säga så), men snackar vi LED-spottar så finns det ju mycket smidigare lösningar! Switchdim, primärdimring, 1-10V m.m.
//Patrik
//Patrik
Ja det finns mycket smidigare lösningar. Grundidén var att köpa en separat dimmer istället en standard dimmer för att spara halva (!) priset på dimmern/brytaren. När man ska ha ett gäng blir det många tusenlappar. Sen att dimmern var så krångligt uppbyggd kunde man ju inte veta. I detta bygget fanns ingen annan lösning än att ha ett litet drivdon till varje spot och ska man då ha 20-30 herrejösses drivdon som klarar allt som dessutom ska passa platsmässigt, plus dimmers som passar till det i rätt serie, ja då springer det iväg. Detta system blev totalt ca 8-9k medans endast ett steg upp i kvalitet osv skulle blivit ca 18k. Detta fungerar utan konstigheter förutom att man kan tycka att det finns smidigare lösningar, men det gör det väl alltid om man öppnar plånboken?Patrik_Hed skrev:Det må vara ett prisvärt system, men mäkta omständigt också! När det kommer till LED-strip med lite högre effekt vet jag att större drivdon ofta har dimring på sekundärsidan (om man kan säga så), men snackar vi LED-spottar så finns det ju mycket smidigare lösningar! Switchdim, primärdimring, 1-10V m.m.
//Patrik
Redigerat:
Tack svaren, det funkade med dubbeltrapp. Dock blev det som jag var rädd för att den ena tände uppåt och den andra nedåt, men det rättades snabbt till med att byta plats på kablar. Sen hur det blev med pilar upp och ned kommer jag inte ihåg =)
Hur fasiken ska man få till trapptändning med detta system? Jag har försökt klura men det tar stopp, kanske är för att det är vardagkväll.. I trapptändningen kommer det bara vara en trafo och en dimmer, med seriekopplade LED.
Hur fasiken ska man få till trapptändning med detta system? Jag har försökt klura men det tar stopp, kanske är för att det är vardagkväll.. I trapptändningen kommer det bara vara en trafo och en dimmer, med seriekopplade LED.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Trappkoppling är enkelt i detta fall. Koppla bara valfritt antal återfjädrande strömbrytare parallellt över varandra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla luminans dubbeldimmer till dubbelströmbrytare?
Belysning -
Vilken Plejd puck skall jag ha till strömbrytaren?
Villalarm & Hemautomation -
Okunnig.. vilken kontakt med strömbrytare till denna lampa
Belysning -
Vilken strömbrytare till överskåps-spottar i kök?
Belysning -
Vilken tillverkare gör dessa strömbrytare, lampknappar?
El