29 704 läst ·
24 svar
30k läst
24 svar
Vilken stickkontakt till IKEA ugn ät tillåten?
Det beror ju på om man gör det eller inte.
Schuko är godkänd för laster upp till 16A. Men det är olika standarder på olika ställen där produkten säljs.
Det har väl i så fall handlat om uttag i korrosiv miljö eller rena monteringsfel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Schneider blir bra. Vilket känt märke som helst. Ditt 15 år gamla uttag kanske duger också om det är fräscht, och beroende på vad det använts till tidigare. Men jag avråder från att avsäkra det med 16 A, dvs om ugnen har en märkeffekt på över ca 3 kW så rekommenderar jag perilex eller fast anslutning. Det händer inte ofta, men det händer att schukouttag orsakar varmgång med risk för brand så det är dumt att fresta ödet.M Mjolnir skrev:
Jag har sett ett schukouttag i en kontorsmiljö smälta sönder både sig själv och stickproppen som var inkopplad där. Jag kunde inte se någon felaktig montering. Det var mellan 10 och 15 år gammalt gissar jag. Så jag hävdar också att det finns ett antal exempel där schuko av olika anledningar hanterat hög last mindre bra. Även i sådana fall där det inte varit monteringsfel eller korrosiv miljö. Jag tycker inte att just fallet med en ugn är så mycket att bråka om. Det är högst normalt att ansluta ugnen till ett schukouttag. Men nu föreskriver tillverkaren fast anslutning. Det fungerar troligen bra båda. Men att schukouttag ibland inte lever upp till vad de borde är många som upplevt.D Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag har också sett ett helt nytt garanterat korrekt installerat (jag hade gjort det själv)shuckouttag brinna. Eller, det brann inte med öppen låga, skalet var synbarligen OK. Men drog man ur kontakten så rasade det ut ett par dl aska.D Daniel 109 skrev:
Det började med att ett uttag brann, jag antog att det var dåligt installerat, bytte uttag osv. var då super noggrann. Två veckor senare brann även det uttaget. Då började jag undersöka, det hade kopplats in en apparat till lite tidigare (inte jag). Visade sig att det momentant togs ut över 4kw, 10A propp.
Klicka här för att svara