Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
I samband lite borttagning att fettspill på furugolv med en Biltema tapetborttagare (ånga), lyckades jag lämna ånghuvudet mot hallens klinkergolv någon minut. Det blev ju fantastiskt rent…på just den punkten! Synd då att det kommer att ta en vecka att göra hela golvet rent. Vi brukar såpskura golvet två-tre gånger per år och har accepterat att fogarna är mörkare av ingrodd skit. Lite som gamla skurgolv.
Om man nu vänder på resonemanget som istället skaffar en ordentlig ångtvätt för att kunna göra rent annat också, vilken skall man välja? Mattor, textilier, klinkergolv, basning av trä (som använder tapetborttagaren till idag), m.m.
De minsta konsumentmodellerna som Kärcher SC3 kan jag tänka mig går bort. Den är på utförsäljning just nu.
Ge mig gärna lite tips med erfarenheter och modellval för hemmabruk.
Om man nu vänder på resonemanget som istället skaffar en ordentlig ångtvätt för att kunna göra rent annat också, vilken skall man välja? Mattor, textilier, klinkergolv, basning av trä (som använder tapetborttagaren till idag), m.m.
De minsta konsumentmodellerna som Kärcher SC3 kan jag tänka mig går bort. Den är på utförsäljning just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja att städa "för mycket" ställer till det. Frågan är väl om det ändå inte är listigast att avvakta ett par skurningar och hoppas fogarna kommer uppnå tidigare smutsighetsnivå?Johan Gunverth skrev:
Fast det stora nackdelen med den lösningen är såklart att du får ingen ny dyr överdimensionerad ångtvätt du aldrig behövt innan (och antagligen inte i framtiden heller).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Rätt uppfattat. Du läste mellan raderna. En medelväg kan ju vara att köpa en begagnad av någon som redan avfärdat städmetoden och testa lite själv. Det fungerar ju generellt med ånga som metod att lösa upp skit, men det gäller ju att man får tillräckligt mängd och inte kokhett vatten. Det är väl detta man betalar för.
Biltema-varianten fungerar fint att fylla en låda med ånga för att basa virke för övrigt. Kanske bygga ihop den med någon form av munstycke med torkduk,,,
Biltema-varianten fungerar fint att fylla en låda med ånga för att basa virke för övrigt. Kanske bygga ihop den med någon form av munstycke med torkduk,,,
Är det villhöver eller... ;-)
Det som biter rätt bra på denna typ av smuts på just typisk fogar på kakel och klinker är klorin power mousse och motsvarande från andra tillverkare.
Man också prova egenblandad version bestående av klorin/klorrent med 1- 4 delar vatten beroende på behov med en rejäl kläm diskmedel i blandningen.
- men även här så underlättas rengöringen av att underlaget är uppvärmd - bättre ju varmare då tex normalt svårskurad kalkvål kan nå temperaturer så att mer och mer av dess dess fetter smälter och går att emulgera upp bättre med tensider som diskmedel.
Det som biter rätt bra på denna typ av smuts på just typisk fogar på kakel och klinker är klorin power mousse och motsvarande från andra tillverkare.
Man också prova egenblandad version bestående av klorin/klorrent med 1- 4 delar vatten beroende på behov med en rejäl kläm diskmedel i blandningen.
- men även här så underlättas rengöringen av att underlaget är uppvärmd - bättre ju varmare då tex normalt svårskurad kalkvål kan nå temperaturer så att mer och mer av dess dess fetter smälter och går att emulgera upp bättre med tensider som diskmedel.
Även av egen erfarenhet. Som varnande exempel. Kan inte komma ihåg att ångtvätten som köptes användes en enda gång. Möjligen för att testa. Men det får vara osagt. Man måste säkert testa X antal gånger innan man ser fördelarna och kanske lite till innan man blir beroende.Johan Gunverth skrev:
Inget ont sagt om ångtvätt.
antagligen ;-)X xxargs skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
ta derass proffsmodell den är flera ggr bättreJohan Gunverth skrev:
I samband lite borttagning att fettspill på furugolv med en Biltema tapetborttagare (ånga), lyckades jag lämna ånghuvudet mot hallens klinkergolv någon minut. Det blev ju fantastiskt rent…på just den punkten! Synd då att det kommer att ta en vecka att göra hela golvet rent. Vi brukar såpskura golvet två-tre gånger per år och har accepterat att fogarna är mörkare av ingrodd skit. Lite som gamla skurgolv.
[bild]
jag köpte min kärcher ångtvätt 1995, använder den till det mesta, senast igår med att ta bor stripning på båten,O skrev:
Även av egen erfarenhet. Som varnande exempel. Kan inte komma ihåg att ångtvätten som köptes användes en enda gång. Möjligen för att testa. Men det får vara osagt. Man måste säkert testa X antal gånger innan man ser fördelarna och kanske lite till innan man blir beroende.
Inget ont sagt om ångtvätt.
antagligen ;-)
Ett helt suveränt verktyg som jag inte vill vara utan
tittar på en ny nu då min börjar bli tunn i plasten
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Klicka här för att svara