Hej.
Bor i flerfamiljsfastighet som totalrenoverades 1987 och jag tror att det endast finns enfas dragen till lägenheterna. I proppskåpet finns en propp på 20 Amp till spisen och bakom spisen finns en kopplingskontak som jag tror kallas Perilex. Se bifogad bild.
Ledningarna, 3 st som går till dosan är lite kraftigare än vanlig ledning, kanske 2,5 mm.

Jag undrar nu vilke sorts spis/ugn som är bäst att skaffa vid en renovering. Är inne på att skaffa induktion men även vanlig häll kan vara alternativet
  1. Är detta enfas?
  2. 400 volt spis fungerar väl inte till denna installation?
  3. Räcker denna installation till att få full effekt på både ugn och "plattor"

OM inte:
    1. Är det någon vits att ansluta spisen till fler säkringar och på så sätt eventuellt få mer effekt?
    2. Om jag skaffar separat ugn / häll, får jag då mer effekt om jag kopplar dessa till olika säkringar?
Tacksam för tydliga och kompetenta svar. Har frågat både i butiker och elektriker men har aldrig lyckats förstå vilken typ av spis jag ska köpa för att det ska fungera bra.
Det kanske säger mer om mig än om den som förklarar men vill gärna försöka förstå ändå :blushing:

• Perilexkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en enfas.
Du ska köpa en enfas spis om du inte vill dra om ledningen och du kommer inte att ha möjligheten att köra alla funktioner på fullt MEN du kommer att kunna använda spisen i samma omfattning som tidigare dvs det fungerar för det mesta.
Alternativet är att dra fram trefas OM du har trefas i centralen och då köpa en spis för 400 V.
För att en häll och ugn ska fungera måste du dra fram en ny matning till endera hällen eller spisen, den totala lasten kan ju bli lika stor oavsett om du kör häll och ugn eller en spis.

Okej.

Hur vet jag att spisen är en enfasspis? Är alla 230 v spisar enfas?
3-fas finns i källaren men förmodar att det blir kostsamt att dra upp stigare till lägenheterna, 13 st.

Ja alla 230 volt spisar är enfas MEN dom går ofta att koppla som 3x230 V + nolla men för att det ska ge någon fördel måste det finnas 3 olika faser i uttaget.
Skulle jag våga mig på en gissning så blir kostnaden /lägenhet kanske 5-7 000:- men det är en mycket grov uppskattning, man måste se hur det ser ut innan man kan ge nått pris med substans.

Grazi Gudfader.
5-7000 kr låter inte så dyrt och kanske värt en investering? I dagsläget har vi även lite gammalmodiga elcentraler med porslinssäkringar och inga jordfelsbrytare.
Anser du att värdet på huset eller bekvämligheten/fördelarna för medlemmarna är värt denna investering eller klarar vi oss nästan lika bra som det är nu?
Om vi uppgraderar till 3-fas, behöver vi då även öka på huvudsäkringen in i fastigheten = dyrare abonnenmang?

Eftersom förbrukningen totalt i fastigheten inte påverkas av ändringen behöver man inte ändra huvudsäkringarna. Har varje fastighet egna mätare kan man sänka sin egna huvudsäkring och då få en billigare fast avgift om man går över till 3 fas. Man brukar även ta bort alla lägenhetsmätare och endast ha ett abonnemang för hela fastigheten. Då delar man på den totala kostnaden och lägger på en avgift på hyran, man slipper alltså den egen abonnemangsavgiften. Även det brukar vara lönsamt samt man har en betydligt bättre sits om man vill förhandla med el leveratöre.

elmont skrev:
Man brukar även ta bort alla lägenhetsmätare och endast ha ett abonnemang för hela fastigheten. Då delar man på den totala kostnaden och lägger på en avgift på hyran, man slipper alltså den egen abonnemangsavgiften.
Brukar och brukar. Man kan göra så men jag skulle nog säga att det idag är vanligast att man behåller elmätarna för varje lägenhet och låter var och en betala efter sin förbrukning.

Alltså, föreningen har ett abonnemang och en elmätare mot elbolaget. Föreningen betalar de fasta kostnaderna, dvs detta läggs på årsavgiften, och var och en betalar till föreningen utifrån sin egen förbrukning.

Vitsen är ju att man bara får ett abonnemang, vill man sedan att var och en ska betala den ström dom förbrukar har man statistikmätare för lägenheterna. Kostnaden för mätarna, avläsning och fakturering av dom enskilda hyresgästerna kostar ofta mer än skillnaden i förbrukning mellan lägenheterna så det brukar bli billigare för alla om man delar rakt av. Men naturligtvis blir det ingen millimeterrättvisa då.

elmont skrev:
Vitsen är ju att man bara får ett abonnemang,
Japp, håller fullständigt med!

elmont skrev:
Kostnaden för mätarna, avläsning och fakturering av dom enskilda hyresgästerna kostar ofta mer än skillnaden i förbrukning mellan lägenheterna så det brukar bli billigare för alla om man delar rakt av. Men naturligtvis blir det ingen millimeterrättvisa då.
Personligen ser jag inte bristen på millimeterrättvisa som det stora problemet. Dock tror jag att incitamenten till att spara el minskar rätt ordentligt om "elen ingår" så att den totala förbrukningen kan bli betydligt större om inte var och en betalar efter förbrukning. Jag har dock inga källor till detta utan bara en känsla.

Mätarna finns ju normalt redan så de kostar ju inget extra, i varje fall på kort sikt. Men visst, lite kostar ju administrationen av det hela.

Båda varianterna funkar ju och båda är definitivt bättre än att varje enskild boende har sitt eget elabonnemang.

Mätarna är ju nätägarnas egendom så dom vill nog ha betalt för dom. Dom g:a kunde man få men då skulle dom ju bytas i alla fall.
Jag har gjort på bägge visen men jag är rätt säker på att det blir totalt billigare utan undermätare, problemet då brukar vara att några tycker att det blir orättvist "för grannen har alla lampor tända och jag har minsann mina släckta". Det är naturligtvis folk som inte har den blekaste aning om vad det är som påverkar förbrukningen.

elmont skrev:
Mätarna är ju nätägarnas egendom så dom vill nog ha betalt för dom. Dom g:a kunde man få men då skulle dom ju bytas i alla fall.
Ja det har du naturligtvis rätt i. Senast jag var "inblandad" i såna här frågor var rätt länge sen med "gamla" mätare och då ville ingen ha betalt. Numera med "moderna" mätare lär det ju vara annorlunda.

Nordostpassagen skrev:
5-7000 kr låter inte så dyrt och kanske värt en investering? I dagsläget har vi även lite gammalmodiga elcentraler med porslinssäkringar och inga jordfelsbrytare.
Anser du att värdet på huset eller bekvämligheten/fördelarna för medlemmarna är värt denna investering eller klarar vi oss nästan lika bra som det är nu?
QUOTE]

Hur ser ni på detta med att uppgradera till 3-fas eller inte?
Tacksam för synpunkter.:S

Den ekonomiska vinningen är inte så stor med att byta till trefas och en mätare för hela hust, men på sikt lönsamt. Renoverar man elen så får man en säkrare och bättre fungerande anläggning. Det blir lite enklare att tex. byta spis, kanske lite flera uttag så man slipper härvor med skarvkablar/skarvdosor. Ni kan ju ta in lite priser från några elfirmor så får ni veta vad det skulle kosta, man behöver ju inte "köpa" om man tycker det blir för dyrt.
Senast jag var med och "renoverade" elinstallationer tror jag att det kostade ca 30 000:- per lägenhet då byttes allt ut och utökades för att fylla dagens normer, centraler byttes, gemensam mätning, ny belysning både i allmänna och enskilda utrymmen. Nu är det några år sedan så priserna har säkert gått upp lite.

Okej Tack.
Eftersom fastigheten totalrenoverades 1987 så är väl el-standarden i nivå med den tiden krav, dvs hyfsat med eluttag och jordade uttag i kök. Det får nog bli att stanna kvar vid 1-fas eftersom ledningar och kontakter är relativt "up to date".
Tack för all info och råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.