6 893 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Vilken sorts kontakt för en Ikea-lampa?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Skaffade mig en Maskros taklampa från Ikea i helgen. Idag satte jag upp den men jag kan inte sluta fundera på vad man borde ha för kontakt, jordad eller inte.
Lampan har en sorts snabbplint där man klämmer i kablarna till en takkontakt men från lampan är det bara 2 kablar, ingen jord.
Om jag då har jordade takuttag ska jag använda en jordad kontakt och låta en kabel vara fri eller ska jag köra en kontakt med 2 trådar, ojordad?
Vilket är rätt?
Skaffade mig en Maskros taklampa från Ikea i helgen. Idag satte jag upp den men jag kan inte sluta fundera på vad man borde ha för kontakt, jordad eller inte.
Lampan har en sorts snabbplint där man klämmer i kablarna till en takkontakt men från lampan är det bara 2 kablar, ingen jord.
Om jag då har jordade takuttag ska jag använda en jordad kontakt och låta en kabel vara fri eller ska jag köra en kontakt med 2 trådar, ojordad?
Vilket är rätt?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/
förutsatt att lampan faktiskt är dubbelisolerad. Kolla att du har en dubbelkvadrat på etiketten.
förutsatt att lampan faktiskt är dubbelisolerad. Kolla att du har en dubbelkvadrat på etiketten.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Absolut, jag köpte ju mig en såndär kontakt. Men eftersom mina uttag är jordade så blev jag mer och mer fundersam
Dock köpte jag en ojordad men det kanske inte spelar någon större roll.
Så om jag har en kontakt för jord lämnar jag bara sladden för jord löst? Då den inte kan kopplas på något i lampan?
EDIT: Lampan har dubbekvadrat
Dock köpte jag en ojordad men det kanske inte spelar någon större roll.
Så om jag har en kontakt för jord lämnar jag bara sladden för jord löst? Då den inte kan kopplas på något i lampan?
EDIT: Lampan har dubbekvadrat
Njae.... Om lampan är dubbelisolerad ska du använda den kontakten jag länkade till, som bara har fas och nolla. Att lämna jordledaren dinglande är osnyggt (och kan vid olyckliga omständigheter lösa en JFB, men det ska mycket till).
Det är att jämföra med en europakontakt som passar i jordade uttag men inte har jordbleck.
Om du nu inte har någon sån kontakt som jag länkade utan istället en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60057710/ så kan du om du absolut vill ha upp lampan nu sätta en ubåt på jordledaren (eller tejpa, eller på något annat sätt isolera den). Men säg inte att jag sa det......
Det är att jämföra med en europakontakt som passar i jordade uttag men inte har jordbleck.
Om du nu inte har någon sån kontakt som jag länkade utan istället en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60057710/ så kan du om du absolut vill ha upp lampan nu sätta en ubåt på jordledaren (eller tejpa, eller på något annat sätt isolera den). Men säg inte att jag sa det......
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Haha nejdå.. Skämt å sido då kör jag på en som du länkade till! För jag har en sådan 
Fick iaf lära mig lite mer och reda ut det! tackar!
Fick iaf lära mig lite mer och reda ut det! tackar!
Klicka här för att svara