395 läst ·
9 svar
395 läst
9 svar
Vilken sorts jordart?
Hej
Kan någon svara på vad detta är för sorts jordart?
Tack för hjälp!
Visa bilaga 949955Visa bilaga 949956
Kan någon svara på vad detta är för sorts jordart?
Tack för hjälp!
Visa bilaga 949955Visa bilaga 949956
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Klumparna lär vara ungefär lera. Torrskorpelera, dvs sånt som antingen är ytligast i naturlig lera eller omgrävt. Leriga fyllnadsmassor kanske?
Kan du ta en liten klump och rulla en korv som är under 4mm grov så tror jag det sannolikt definieras som lera, grövre mer siltigt. Om man kan bryta klumparna lite som jäst så kan det vara organiskt innehåll, dvs gyttja.
Kan du ta en liten klump och rulla en korv som är under 4mm grov så tror jag det sannolikt definieras som lera, grövre mer siltigt. Om man kan bryta klumparna lite som jäst så kan det vara organiskt innehåll, dvs gyttja.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Ehrm. Om det inte var uppenbart av mitt svar så såg jag visst bara bilden med endast jord.
I bilden med matjord och gräs på också blir det väl ungefär samma bedömning, men då blir det förstås mer intressant hur djupt det är. Verkar ju vara stenblock i. Är det sämre sortens avjämningsmassor med lera och block och vadsomhelst under? Eller är det naturlig torrskorpelera och blocken är underliggande berg eller morän? Beroende på vad som ska göras med hålet kan det behöva fastställas. Lite mer vägledning får du genom att kolla i jordartskartan och joddjupskartan.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jorddjup.html
I bilden med matjord och gräs på också blir det väl ungefär samma bedömning, men då blir det förstås mer intressant hur djupt det är. Verkar ju vara stenblock i. Är det sämre sortens avjämningsmassor med lera och block och vadsomhelst under? Eller är det naturlig torrskorpelera och blocken är underliggande berg eller morän? Beroende på vad som ska göras med hålet kan det behöva fastställas. Lite mer vägledning får du genom att kolla i jordartskartan och joddjupskartan.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jorddjup.html
Godkväll o tack för svarKarrock skrev:
Ehrm. Om det inte var uppenbart av mitt svar så såg jag visst bara bilden med endast jord.
[länk]
[länk]
Detta är vad jag vet obruten mark, det har iallafall inte stått något hus här sedan detaljplanen gjordes 1972. Vi har skalat av jorden på ca 300 m2 och det ser likadant ut på ytan iallafall. På bilderna är det utgrävt cirka 30 m2, en halvmeter ner från överkant grässvål. Som synes på den första bilden så ligger det mycket stenar som du säger, allt i storlek från tennisbollar till stora pilatesbollar.
Det är väldigt hårt material att köra på med grävmaskin och även att gräva i det, men efter ett rejälare regn så blev det väldigt ”kladdigt”.
Detta är nergrävt till färdig nivå där vi tänkte börja med grunden till en platta på mark, först markduk, 400mm 0-90 bergkross och sedan 150mm 8-11 singel. Men nu är vi osäkra på vad det är för material, man har ju alltid hört att man inte ska bygga på lera vilket vi blev oroliga för att det är.
På kartan du bifogade (väldigt intressant) så ligger det mitt på gränsen mellan postglacial sand och sandig morän, ca 200 meter från kustlinjen.
Tack för svar!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Aha. Då skulle jag säga att det ser lovande ut för er. Angivelsen på kartan är vad man kan förvänta sig på halvmeter djup. fortsatt inte otänkbart att leran är en avjämning från 70-talet om vägar byggdes och tomterna bereddes då. Det vanliga är i alla fall att morän är den understa naturliga jorden ovan berget. Då blir det stabilt. Sade jorddjupskartan något?
Markduken och den grova 0-90-bädden fördelar lasterna så att lokal lera inte stör för mycket, sedan tar plattan det ett steg längre och fördelar vikten av huset vidare.
Två sätt att minska osäkerheterna är att undvika de större blocken och se om ni kan gräva en provgrop något skoptag i yta och så djup som ni kommer ned. Är grävmaskinisten yrkesman har han nog hyfsad koll på detta. Vidare, betongplattan är en betydande del av vikten på ett trähus. Är det osäker stabilitet kan man fundera på att ersätta 10-15cm bergkross med mer cellplast, då finns möjligheter att få ned tillskottsbelastning på marken och eventuella sättningar.
Markduken och den grova 0-90-bädden fördelar lasterna så att lokal lera inte stör för mycket, sedan tar plattan det ett steg längre och fördelar vikten av huset vidare.
Två sätt att minska osäkerheterna är att undvika de större blocken och se om ni kan gräva en provgrop något skoptag i yta och så djup som ni kommer ned. Är grävmaskinisten yrkesman har han nog hyfsad koll på detta. Vidare, betongplattan är en betydande del av vikten på ett trähus. Är det osäker stabilitet kan man fundera på att ersätta 10-15cm bergkross med mer cellplast, då finns möjligheter att få ned tillskottsbelastning på marken och eventuella sättningar.
Värt att tillägga är att det fanns ett kalkbruk cirka 3-400 m härifrån, kan det vara kalkrik jord? De äldre herrarna här på byn kallar det för ”alm”. Har ingen aning om det är ett lokalt uttryck?Karrock skrev:
Aha. Då skulle jag säga att det ser lovande ut för er. Angivelsen på kartan är vad man kan förvänta sig på halvmeter djup. fortsatt inte otänkbart att leran är en avjämning från 70-talet om vägar byggdes och tomterna bereddes då. Det vanliga är i alla fall att morän är den understa naturliga jorden ovan berget. Då blir det stabilt. Sade jorddjupskartan något?
Enligt djupkartan som uppdaterades 2016 ligger det mitt emellan 5-10 och 3-5 meter, likadant som jordarten byter.
Vi får nog försöka gräva ner en bit till som du säger o se vad som gömmer sig lite längre ner, o hoppas på lite sandig morän.
Har du någon aning om vem/vad man kontaktar för att få korrekt svar på hur man ska göra? Geoundersökning? Det bästa hade ju varit att få ut någon som tittar på det i verkligheten. Problemet är att vi planerat att göra klart markarbetet i mellandagarna, så allt material måste finnas på plats denna veckan..
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
VI vet ju inte vilken landsända du håller till i, och då heller inte vilken dialekt gubbarna pratar eller vilka geotekniker som finns nära. Alv är ett uttryck för lagret just undet matjorden. Kanske är det vad de säger?
Jag jobbar med grundvatten (det tror jag även @Genomklok gör, vad anser du?), har inte snappat upp qtt någon här skulle vara geotekniker dock. Det är lite olika i branschen om man tycker det är värt besväret med privatkunder. Misstänker att det kan vara liknande för geotekniker. Men ringa och fråga någon skadar inte. Kanske är det lättare att få besked ur någon grävgubbe? Eller kommunen, är detaljplanen så gammal att man inte kommer åt några underlagsutredningar på kommunens hemsida? Inga planbestämmelser eller beskrivningar som lyfter geoteknik eller grundläggning?
Jag jobbar med grundvatten (det tror jag även @Genomklok gör, vad anser du?), har inte snappat upp qtt någon här skulle vara geotekniker dock. Det är lite olika i branschen om man tycker det är värt besväret med privatkunder. Misstänker att det kan vara liknande för geotekniker. Men ringa och fråga någon skadar inte. Kanske är det lättare att få besked ur någon grävgubbe? Eller kommunen, är detaljplanen så gammal att man inte kommer åt några underlagsutredningar på kommunens hemsida? Inga planbestämmelser eller beskrivningar som lyfter geoteknik eller grundläggning?
Södra Sverige, Blekinge.Karrock skrev:
VI vet ju inte vilken landsända du håller till i, och då heller inte vilken dialekt gubbarna pratar eller vilka geotekniker som finns nära. Alv är ett uttryck för lagret just undet matjorden. Kanske är det vad de säger?
Jag har idag varit på en välkänd grävfirma i kommunen och fått hjälp att ta beslut. De säger att det går bra att gjuta platta på mark, men med lite modifikation.
Extra viktigt med rejäl dränering, plus att vi gör bärlaget 0-90 så det följer den naturliga lutningen så vatten kan rinna naturligt. Justerar sedan höjden så det blir plant med 8-11 singel. Känns rimligt då det är stenhårt när man kör på det med grävmaskinen (när det är torrt). 16 ton grävmaskin och det sjönk ingenting.
Det står ingenting i detaljplanen om grundläggning.
Tack för svar!
Klicka här för att svara